- Side 176 -
...praksis kan man her lade sig inspirere af forvaltningslovens §§ 27 og 29 og straffelovens bestemmelser om tavshedspligt i § 152 ff. Hvis en oplysning regnes som fortrolig eller privat efter disse regler, vil der typisk også gælde et skærpet krav til nødvendighed (selvom reglerne ikke er af direkte betydning for den EU-retlige nødvendighedsvurdering).
- Side 185 -
...overtrædelser af databeskyttelsesforordningen. Det må ikke desto mindre antages, at dataansvarlige myndigheder med fordel kan tydeliggøre, at samtykke efter f.eks. forvaltningslovens § 29 ikke er et databeskyttelsesretlig samtykke og/eller tydeliggøre retten til indsigelse efter artikel 21, stk. 1, når behandlingsgrundlaget er artikel 6, stk. 1, litra e.
(...)
...databeskyttelsesforordningens forstand. Et sådant ‘samtykke’ vil ofte udgøre en garantiforskrift for borgerne, men ikke grundlaget for selve behandlingen af personoplysninger. Behandlingsgrundlaget vil i disse tilfælde ofte være myndighedsudøvelse efter forordningens artikel 6, stk. 1, litra e.«6161. Eksempler er forvaltningslovens § 29 og retssikkerhedslovens § 11 a.