- Side 157 -
...også afsnit 2.2.1.1 om bestemmelsen. om indhentelse af oplysninger om rent private forhold i ansøgningssager gælder ud over ved udveksling mellem forskellige forvaltningsmyndigheder også, når oplysninger ønskes fra en anden afdeling af forvaltningen inden for samme forvaltningsmyndighed, jf. formuleringen i § 29, stk. 1 »andre dele af forvaltningen«.
- Side 159 -
...databeskyttelseslovens §§ 6-8, § 10 og § 11, stk. 1, samt databeskyttelsesforordningens art. 5, stk. 1, litra a-c, art. 6, art. 7, stk. 3, 1. og 2. pkt., art. 9, art. 10 og art. 77, stk. 1, også for manuel videregivelse af personoplysninger til en anden forvaltningsmyndighed, jf. databeskyttelseslovens § 2, stk. 1, og forvaltningslovens § 28, stk. 1.
(...)
...»offentlig myndighedsudøvelse«.4444. Se bet. nr. 1565/2017, afsnit 3.4.3.1 om databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 2. Dog kan der med hjemmel i databeskyttelseslovens § 5, stk. 3, ved bekendtgørelse fastsættes regler, der kan indebære en fravigelse af forvaltningslovens § 29, jf. stk. 2, nr. 2, og FT 2017-18, tillæg A, lovforslag nr. L 68, s. 175.
- Side 171 -
...forudsætningsvis, at interne arbejdsdokumenter efter omstændighederne kunne indfordres af tilsynsmyndigheden. Hvis myndigheden nægter at udlevere oplysningerne, må denne afgørelse kunne påklages gennem det almindelige hierarkiske rekurssystem. Begrænsningen i adgangen til at udveksle oplysninger følger af bestemmelserne i forvaltningslovens §§ 28, 29, 30 og 32.
(...)
...som følge af kommunalreformen (succession). Bestemmelsen skal ses som en (indirekte) stillingtagen til, om og i hvilket omfang de almindelige bestemmelser om tavshedspligt i forvaltningsloven og straffeloven skal hindre videregivelse af fortrolige oplysninger til en anden forvaltningsmyndighed. Reglerne i forvaltningslovens § 28 har som nævnt oven-
(...)
- Side 172 -
...535 ff. I FOB 1994.110 udtalte ombudsmanden, at videregivelse af fortrolige oplysninger til en udenlandsk myndighed må vurderes efter de almindelige regler om tavshedspligt. I forbindelse hermed ville der kunne søges en vis vejledning i forvaltningslovens §§ 28 og 29. Se FOB 2001.117 om en kommunes videregivelse af oplysninger til en privat skole.
(...)
...4.3.2, samt ovenfor afsnit.2.1.3. Det fremgår desuden, at for videregivelse af personoplysninger til en anden forvaltningsmyndighed, der helt eller delvis foretages ved hjælp af automatisk databehandling, finder reglerne i databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven anvendelse, medmindre videregivelsen er reguleret af retshåndhævelsesloven.
(...)
...behandling af personoplysninger, som ikke er overført til det manuelle område, f.eks. videregivelse af oplysninger til en privat. Hertil kommer, at forvaltningslovens § 28, stk. 1, alene overfører bestemte regler i databeskyttelsesloven og databeskyttelsesforordningen, hvorfor der i praksis vil være visse, mindre forskelle på de to former for videregivelse.
(...)
- Side 173 -
...større begrænsning i adgangen til at videregive oplysninger, men har dog den konsekvens, at afgivermyndigheden skal påse, at der er et sagligt behov for udlevering af oplysningerne. Bestemmelsen omfatter kun fortrolige oplysninger. Andre oplysninger (der ikke er personoplysninger) kan videregives til anden forvaltningsmyndighed uden begrænsninger.
(...)
Samtykket nævnt i forvaltningslovens § 28, stk. 2, skal ikke nødvendigvis være skriftligt, men skal være udtrykkeligt. Et samtykke kan i øvrigt tilbagekaldes, jf. forvaltningslovens § 28, stk. 4.
- Side 176 -
...fortrænge regler om tavshedspligt. I U 1992.840 forelå spørgsmålet, om en praktiserende læge efter loven om sundhedsvæsenets centralstyrelse havde pligt til at udlevere faktisk foreliggende journaloptegnelser vedrørende en patient til Sundhedsstyrelsen, selv om lægen ikke havde haft pligt til at foretage disse optegnelser. Dette antoges at være tilfældet.