- Side 296 -
...situationer, hvor der reelt ikke er noget tungtvejende modhensyn til den interne beslutningsproces, og i andre tilfælde vil der ikke sjældent kunne gives delvis meroffentlighed.117117. Delvis meroffentlighed kan eksempelvis være relevant i relation til § 27-tilfældene i offentlighedsloven ud over faktiske oplysninger, som skal meddeles efter samme lovs § 28.
- Side 312 -
...særlige regler om tavshedspligt, f.eks. i skatteforvaltningslovens § 17, sundhedslovens kap. 9 (for sundhedspersoner, jf. lovens § 6, uanset om de er offentligt ansatte) og § 354 i lov om finansiel virksomhed (for Finanstilsynets ansatte m.fl.). Om den særlige tavshedspligt for præster i Danske Lov 2-5-20 se Anders Jørgensen i Juristen 2019, s. 177 ff.
(...)
...gennemførelsen af databeskyttelsesforordningen og -loven mv. (og tidligere persondataloven). Reglerne om videregivelse gælder ved siden af reglerne i bl.a. forvaltningslovens § 27, dog kun for så vidt angår personoplysninger.185185. Forholdet mellem reglerne i databeskyttelsesforordningen og forvaltningslovens regler om tavshedspligt omtales i afsnit 3.2.5.
- Side 313 -
...personer, der er tilknyttet bl.a. selvejende institutioner, som udøver offentlig virksomhed af mere omfattende karakter og er undergivet intensiv offentlig kontrol, og som derfor er omfattet af forvaltningsloven (§ 1, stk. 2), fortsat antages umiddelbart at være bundet af tavshedspligten efter forvaltningslovens § 27.186186. Jf. kapitel 1, afsnit 4.1.1.
(...)
...Bestemmelsen (der tidligere var § 27, stk. 3) er behandlet nærmere af Sten Bønsing i U 2013 B.331. Om privates »tavshedspligt« i kraft af straffelovens § 152 d og § 264 d samt persondatareglerne med hensyn til oplysninger, som de modtager fra det offentlige, f.eks. som led i partshøring eller ved partsaktindsigt, se Sten Bønsing i U 2014 B.307. Denne bestem-
(...)
- Side 314 -
...et forskningsprojekt har behov for at få adgang til fortroligt materiale, vil det kunne være berettiget, at myndigheden giver adgang hertil, når det samtidigt med et påbud efter § 27, stk. 6, sikres, at sådanne oplysninger ikke misbruges, idet en overtrædelse af påbuddet vil være sanktioneret efter straffelovens regler om tavshedspligt (jf. stk. 7).
...nr. 5 (»private og offentlige interesser, hvor hemmeligholdelse efter forholdets særlige karakter er påkrævet«). Eksempelvis vil hensynet til offentlige myndigheders interne beslutningsproces efter omstændighederne kunne begrunde tavshedspligt ud fra sidstnævnte bestemmelse.190190. Jf. herved FT 1985-86, tillæg B, sp. 229 ff. (navnlig sp. 232 f.).
(...)
...og mellemfolkelige institutioner,191191. I U 2006.65 blev en tidligere ansat i Forsvarets Efterretningstjeneste straffet for at have tilsidesat bestemmelserne i forvaltningslovens § 27, stk. 2 og 3 (tidl. stk. 1, nr. 1 og 2), jf. straffelovens § 152. samt forebyggelse, efterforskning og forfølgning af lovovertrædelser, hensynet til gennemførelse af
(...)
- Side 315 -
...2020.1818 og U 2023.4057. Se også U 2024.297 H og U 2024.384 H. Det gælder dog som udgangspunkt ikke, hvis offentliggørelsen er sket uretmæssigt, se hertil Jan Schans Christensen, Eneudredning om tavshedspligt og partsbegreb i den finansielle tilsynslovgivning, 1996, s. 80 f., samt De af Folketinget valgte Statsrevisorers beretning 11/97, s. 64 (pkt. 188).
(...)
...oplysninger, der kan undtages efter navnlig offentlighedslovens § 30-33. Paralleliteten er dog ikke fuldstændig. Således er en række (tjenstlige) oplysninger om enkeltpersoner i den offentlige forvaltning, der i medfør af offentlighedslovens § 21, stk. 2, og (for så vidt angår oplysninger om enkeltpersoners ansættelsesforhold i det offentliges tjene-
- Side 316 -
...hensigtsmæssigt ved tjenestebefaling nærmere at præcisere, hvilke dokumenter eller oplysninger der er tavshedsbelagte. Det er med andre ord kun muligt ved tjenestebefaling at specificere, hvilke oplysninger der allerede efter § 27, stk. 1-4, er undergivet tavshedspligt.201201. Se Forvaltningsloven med kommentarer, s. 775. Pålægget har altså en konstate-
(...)
- Side 317 -
...interesser i den enkelte sag, ligesom den skal være forenelig med reglerne om aktindsigt og ytringsfrihed.203203. Se hertil Rasmus Grønved Nielsen, Aftaler og forvaltningsret, 2023, s. 116 f. Adgangen til at pålægge personer uden for den offentlige forvaltning tavshedspligt i henhold til forvaltningslovens § 27, stk. 6, er behandlet i afsnit 3.2.1.
- Side 319 -
...reglerne om tavshedspligt, kan der tillige straffes efter straffelovens §§ 152-152 e, jf. forvaltningslovens § 27. Selve opbevaringen i den ansattes hjem af oplysninger, som er uberettiget tilegnet fra myndigheden, kan også være strafbar efter databeskyttelsesloven og straffelovens § 155.211211. Jf. U 2022.936 H, der er omtalt i afsnit 3.2.4 (note 204).