Bøger, som nævner Forvaltningsloven § 27

5) Tavshedspligt, specialregler, edition mv.

- Side 282 -

...end den almindelige tavshedspligt.631631. Jf. også Niels Fenger, EU-rettens påvirkning af dansk forvaltningsret, 2. udg., 2013, s. 35. Regler i speciallovgivningen, der alene henviser til de almindelige regler om tavshedspligt eller blot »for en sikkerheds skyld« fastslår, at der er tavshedspligt, har ikke karakter af »særlige« tavshedspligtsregler.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...parallelitet i formuleringen af offentlighedslovens §§ 30-33 og forvaltningslovens § 27. Dette indebærer dog ikke nødvendigvis, at der i alle tilfælde vil være sammenfald mellem de oplysninger, der kan undtages fra aktindsigt, og de oplysninger, der er tavshedspligtige efter § 27.632632. Jf. Lovforslag L 145 2012-13, s. 39 (ad nr. 11 – § 27, stk. 1-4).

Læs på Jurabibliotek



Tavshedspligt

- Side 289 -

...har navnlig betydning for, hvilke oplysninger de ansatte må videregive til private, offentligheden og i et vist omfang til andre offentlige myndigheder. Tavshedspligten er reguleret i forvaltningslovens § 27, straffelovens §§ 152 ff., EU’s Charter om grundlæggende rettigheders art. 8 samt speciallovgivning.653653. Fx skatteforvaltningslovens § 17.

Læs på Jurabibliotek

(...)

At tavshedspligten både er reguleret i forvaltningslovens § 27 og straffelovens § 152 skyldes, at § 27 fastlægger de nærmere detaljer og afgrænsninger af, hvilke oplysninger der er fortrolige, samt nogle yderligere reguleringer af fortrolighedens udstrækning. Straffeloven har selve strafbuddet.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 292 -

...lovforslag, men udgik, da hensynet ved en egentlig lovregulering kan blive tillagt for stor vægt. Der må derfor være tale om en begrænset mulighed. Selv om beskyttelsen af interne beslutningsprocesser er forøget fra 2014 (bl.a. ved offentlighedslovens §§ 23 og 24), må tavshedspligten dog stadig kun kunne finde anvendelse i ganske særlige tilfælde.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 294 -

...det i straffelovens § 152 e, nr. 2, bestemt, at tavshedspligten viger, hvor den ansatte handler i berettiget varetagelse af åbenbar almeninteresse eller af eget eller andres tarv. Tilsvarende må også følge af almindelige nødrets- og nødværgebetragtninger.666666. Jf. også Karsten Revsbech m.fl., Forvaltningsret Sagsbehandling, 7. udg., 2014, s. 283.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...forvaltning kan ikke selv udvide tavshedspligten. Der er tavshedspligt, hvis det følger af det ovenstående – ellers ikke, jf. legalitetsprincippet og udtrykkeligt forvaltningslovens § 27, stk. 5. Men forvaltningen kan præcisere for de ansatte, fx ved en tjenestebefaling eller et cirkulære, hvilke oplysninger man vurderer, er omfattet af tavshedspligten.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...Efterretningstjeneste. Sikkerhedsvurderingen indeholdt oplysninger om strafferetlig efterforskning, men var videregivet til ministerkandidaten som led i sikkerhedsvurdering af denne og til brug for statsministeren. Jf. i øvrigt nærmere om bestemmelsen Betænkning om tavshedspligt nr. 998/1984, s. 201 ff. Bestemmelsen kan kun bruges på personer uden

Læs på Jurabibliotek