- Side 463 -
...Oplysninger om juridiske personer såsom aktieselskaber, fonde, foreninger m.v. vil således ikke kunne undtages fra aktindsigt efter denne bestemmelse, jf. også Folketingets Ombudsmands udtalelse af 6. oktober 2014 (sag nr. 14/01670), hvor ombudsmanden fandt det uberettiget, at en myndighed efter 2013-offentlighedslovens § 30, nr. 1 (der svarer til 1985-of-
- Side 467 -
...Forbrugerombudsmanden havde meldt et selskab til politiet, ikke var fortrolig. En juridisk persons straffesag vil dog kunne undtages fra aktindsigt efter 1985-offentlighedslovens § 2, stk. 1. 1. pkt., bortset fra vedtagne bødeforelæg, jf. 2013-offentlighedslovens § 19, stk. 2, samt pkt. 3 i kommentaren til 1985-offentlighedslovens § 2, stk. 1, 1. pkt.
(...)
...1985-offentlighedslovens § 12, stk. 1, nr. 1, (og i øvrigt er undergivet tavshedspligt efter forvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1). Det er imidlertid ikke enhver oplysning om et muligt strafbart forhold, herunder om enhver anmeldelse, der kan anses for omfattet af 1985-offentlighedslovens § 12, stk. 1, nr. 1, idet det må antages at forudsætte, at oplysnin-
- Side 469 -
...overvejende grad var begrundet i den pågældende persons forhold, som styrelsen anså for bebrejdelsesværdige. Selvom sagen drejede sig om tavshedspligt efter forvaltningslovens § 27, er den anvendelig i forhold til afgrænsningen af offentlighedslovens 1985-offentlighedslovens § 12, stk. 1, nr. 1, da de to bestemmelser har et sammenfaldende indhold.
- Side 470 -
...undtages, jf. også Niels Fenger, Forvaltningsloven med kommentarer, 2. udg., s. 749, vedrørende forvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1. Endvidere vil ikke-følsomme oplysninger i (helt) særlige tilfælde kunne undtages efter opsamlingsbestemmelsen i 1985-offentlighedslovens § 13, stk. 1, nr. 6, jf. pkt. 12.12 under kommentaren til denne bestemmelse.
- Side 477 -
...9 og 10 samt databeskyttelseslovens §§ 6-8. En anonymisering kan navnlig være utilstrækkelig, hvis der trods anonymiseringen er risiko for, at den pågældende person vil kunne genkendes i en lidt videre kreds. Myndigheden må således sikre sig, at oplysningerne (dokumentet) ikke indeholder sådanne kendetegn, at en identifikation af den pågældende en-
- Side 488 -
Oplysninger om, hvor meget en virksomhed modtager i offentlig støtte, er indtil nu ikke blevet anset for fortrolige efter forvaltningslovens § 27, stk. 1,
- Side 494 -
...medfører, at oplysninger om almindeligt gængse forretningsmetoder eller en almindeligt kendt produktionsform normalt ikke kan undtages fra aktindsigt efter 1985-offentlighedslovens § 12, stk. 1, nr. 2, jf. også Niels Fenger, Forvaltningsloven med kommentarer, 2. udg., s. 756, vedrørende tavshedspligtbestemmelsen i forvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 2.