Bemærk, at § 27 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 27, om det har en betydning.
- Side 162 -
...interesser, efterforskning af lovovertrædelser, beskyttelse af vidner, sikring af kontrolopgaver, det offentliges økonomiske interesser og enkeltpersoners og virksomheders særlige interesser. Opregningen er kun eksempler (se nærmere i bestemmelsen). Herudover kan oplysninger i speciallovgivningen udtrykkeligt være gjort fortrolige/tavshedspligtige.
(...)
...ff. og forvaltningslovens § 27.328328. Jf. nærmere nedenfor s. 273 ff. med yderligere henvisninger. Her skal det dog bemærkes, at tavshedspligtsreglerne kun forhindrer »uberettiget« videregivelse af »fortrolige« oplysninger. Oplysninger, der lovligt og sagligt skal bruges i sagsbehandlingen, kan derfor benyttes og videregives inden for myndigheden.
- Side 165 -
...oplysninger, som det er nødvendigt at hemmeligholde af hensyn til militære forhold, forholdet til fremmede magter, efterforskningsarbejde, beskyttelse af offentligt kontrolarbejde, det offentliges særlige økonomiske interesser, private juridiske personers interne, herunder økonomiske interesser, forretningshemmeligheder etc. (jf. nærmere nedenfor s. 273 ff.).
(...)
- Side 166 -
Derimod finder forvaltningsloven (herunder § 28) kun anvendelse på videregivelse til (andre) forvaltningsmyndigheder. Videregivelse til private og andre myndigheder end forvaltningsmyndigheder (fx domstole eller Folketinget) er reguleret af tavshedspligtsreglerne i straffelovens §§ 152 ff. og forvaltningslovens § 27 (samt naturligvis persondataloven).
- Side 203 -
...at burde vige for afgørende hensyn til udenrigspolitiske interesser m.v., jf. § 15 a, stk. 2. Bestemmelsen kan bl.a. bruges på tilfælde, hvor danske myndigheder har forberedt forhandlinger med andre lande m.v. Det skal dog generelt bemærkes, at det formentlig vil være sjældent, at der indgår oplysninger omfattet af § 15 a i parters afgørelsessager.
(...)
- Side 205 -
...dog begrænset af straffelovens § 264 d og persondataloven, der lægger begrænsninger på adgangen til offentliggørelse af andres private forhold. Endelig kan der i helt særlige tilfælde udleveres oplysninger men med et tavshedspålæg, jf. forvaltningslovens § 27, stk. 6.441441. Jf. nærmere nedenfor s. 278, og Lovforslag L 145 2012-13, s. 37 (ad § 15 a).
- Side 211 -
...straffelovens § 152. vil ofte give en formodning for, at oplysningspligten kan undlades efter § 32, stk. 1.458458. Jf. Henrik Waaben og Kristian Korfits Nielsen, Lov om behandling af personoplysninger med kommentarer, 2. udg., 2008, s. 402. Oplysninger, der udelukkende behandles i videnskabeligt eller statistisk øjemed, er også undtaget, jf. § 32, stk. 4.
- Side 235 -
...-forordninger, men også her skal disse fortolkes for at konstatere, om de konkret går videre end den almindelige tavshedspligt.529529. Jf. også Niels Fenger, EU-rettens påvirkning af dansk forvaltningsret, 1. udg., 2010, s. 28. Regler i speciallovgivningen, der alene henviser til de almindelige regler om tavshedspligt eller blot »for en sikkerheds skyld« fast-
(...)
- Side 236 -
...parallelitet i formuleringen af offentlighedslovens §§ 30-33 og forvaltningslovens § 27. Dette indebærer dog ikke nødvendigvis, at der i alle tilfælde vil være sammenfald mellem de oplysninger, der kan undtages fra aktindsigt, og de oplysninger, der er tavshedspligtige efter § 27.530530. Jf. Lovforslag L 145 2012-13, s. 39 (ad nr. 11 - § 27, stk. 1-4).
- Side 249 -
...overtrædelse af forbuddet. I særlige tilfælde kan dette følge af administrativ praksis.576576. Eksamenskarakterer må normalt kunne bekendtgøres på en på forhånd offentliggjort måde, fx ved fælles opslag på uddannelsesstedet. I øvrigt kan der være bevismæssige problemer knyttet til mundtligt meddelte afgørelser, jf. nedenfor om retsvirkninger af afgørelser.