- Side 68 -
...ansættelsesvilkår. Tavshedspligten gælder også for dem, der varetager et offentligt hverv. Et offentligt hverv er typisk bestyrelsesarbejde eller deltagelse i nævn og råd. Deltagelse i offentligt hverv medfører tavshedspligt, uanset om man får betaling for det eller ej. Tavshedspligten gælder, uanset om deltagelsen sker ved udpegning eller efter valg.
(...)
...lignende er ikke ansatte og varetager heller ikke et offentligt hverv. Ulønnede praktikanter og personer under arbejdsprøve skal derfor pålægges tavshedspligt for de fortrolige oplysninger, de får kendskab til under deres praktikophold.22. Forvaltningslovens § 27, stk. 6. Det skal ske skriftligt, og inden de starter på praktikken eller arbejdsprøvningen.
- Side 69 -
Jeg erklærer hermed, at jeg er oplyst om tavshedspligtsreglerne i forvaltningslovens kapitel 8, og at jeg er pålagt tavshedspligt efter forvaltningslovens § 27, stk. 6, for så vidt angår fortrolige oplysninger, jeg får kendskab til i forbindelse med mit praktikophold.
(...)
- Side 70 -
Jeg erklærer hermed, at jeg er oplyst om tavshedspligtsreglerne i forvaltningslovens kapitel 8, og at jeg er pålagt tavshedspligt efter forvaltningslovens § 27, stk. 6, for så vidt angår fortrolige oplysninger, jeg får kendskab til i forbindelse med mit praktikophold.
(...)
...oplysninger, hvis oplysningerne ikke efter forvaltningslovens bestemmelser er omfattet af tavshedspligt. Forvaltningslovens bestemmelser om tavshedspligt rummer plads til fortolkning. Derfor skal man som ansat være forsigtig med at bruge sin ytringsfrihed, når man ikke er enig i chefens vurdering af, at det er nødvendigt at hemmeligholde en bestemt
- Side 71 -
Tavshedspligt gælder for en oplysning, der ved lov eller anden gyldig bestemmelse er betegnet som fortrolig, eller når det i øvrigt er nødvendigt at hemmeligholde den for at varetage væsentlige hensyn til offentlige eller private interesser.55. Forvaltningslovens § 27, stk. 1-4. Det er altså ikke alle oplysninger, der er omfattet af tavshedspligt.
(...)
...oplysninger er fortrolige. Når det er tilfældet, er sådanne fortrolige oplysninger selvfølgelig omfattet af tavshedspligt.66. Forvaltningslovens § 27, stk. 1-4, og straffelovens § 152. Et eksempel er folkeskolelovens § 55 b, der fastslår, at testresultater og testopgaver er fortrolige, og at ansatte, der modtager oplysninger herom, er pålagt tavshedspligt.
(...)
Langt de fleste tilfælde af tavshedspligt er imidlertid begrundet i et eller flere af de ni hensyn, der er nævnt i forvaltningslovens § 27. Af disse er hensynet til enkeltpersoners interesse i at beskytte oplysninger om deres private, herunder økonomiske, forhold, det, der oftest er relevant på børn og unge‑området.
(...)
- Side 72 -
...nr. 2.7 Det offentliges økonomiske interesser1313. Forvaltningslovens § 27, stk. 4, nr. 3.8 Forskeres og kunstneres originale ideer og foreløbige forskningsresultater1414. Forvaltningslovens § 27, stk. 4, nr. 4. 9 Private og offentlige interesser, hvor forholdets særlige karakter kræver hemmeligholdelse.1515. Forvaltningslovens § 27, stk. 4, nr. 5.
- Side 80 -
...selvejende institutioner, der efter aftale udfører opgaver for kommunen eller regionen efter dagtilbudsloven, barnets lov m.fl. er omfattet af forvaltningslovens §§ 27, 29, 31 og 32, jf. retssikkerhedslovens § 43. Dermed er disse en del af enhedsforvaltningen ift. tavshedspligt og videregivelse af oplysninger for så vidt angår oplysninger om enkeltpersoner.