- Side 360 -
...nærmere nedenfor. Omvendt indeholder behandlingsforbuddet i artikel 9, stk. 1, en udvidelse i forhold til de oplysningstyper, som hidtil (efter persondatalovens § 7) blev anset for følsomme. Man kan rejse det spørgsmål, om behandling af følsomme oplysninger (tillige) kræver et behandlingsgrundlag efter artikel 6. Dette spørgsmål er behandlet nedenfor.
- Side 380 -
...oplysning om en positiv alkoholtest må til gengæld anses for en rent privat oplysning, uanset at oplysningen ikke nødvendigvis dækker over egentligt alkoholmisbrug, jf. Peter Blume og Jens Kristiansen, Databeskyttelse på arbejdsmarkedet, side 119. Også en personlighedstest og lignende vil som regel skulle betragtes som vedrørende »rent private forhold«.
- Side 392 -
...indtægts- og formueforhold, arbejds-, uddannelses- og ansættelsesmæssige forhold efter omstændighederne også kunne være fortrolige. Personoplysninger, som ikke kan nægtes udleveret efter reglerne i offentlighedsloven, vil ikke være af fortrolig karakter. For en nærmere afgrænsning af begrebet »fortrolig« henvises til Niels Fenger, Forvaltningsloven, side
(...)
- Side 393 -
...lægemiddel, anførte ombudsmanden, at når oplysninger omfattet af persondataloven blev anonymiseret med henblik på at kunne videregives, var det hans opfattelse, at graden af anonymiseringen måtte være den samme som inden for forvaltningslovens og offentlighedslovens område. Denne retsopfattelse havde Datatilsynet under sagen grundlæggende erklæret
(...)
- Side 398 -
...nævnte almindelige regler om tavshedspligt udfyldes og suppleres af reglerne i databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven, som er helt centrale i forhold til ordninger, hvorunder forvaltningsmyndigheder systematisk gør personoplysninger i kontrolresultater, afgørelser mv. tilgængelige for en ubestemt kreds af modtagere over internettet.
(...)
- Side 399 -
...behandlingssikkerhed, er beskrevet, og hvor EMRK artikel 6 og 8 og praksis vedrørende disse bestemmelser også er omtalt. Det nævnes bl.a., at offentliggørelse af oplysninger om fysiske personers strafbare forhold efter omstændighederne kan begrundes i særreglen i den tidligere persondatalovs § 9 om retsinformationssystemer (nu databeskyttelseslovens § 9).
(...)
- Side 400 -
...betydning for, hvornår forvaltningsmyndigheders offentliggørelse af oplysninger om juridiske personer kan ske inden for rammerne af straffelovens §§ 152-152 e og forvaltningslovens § 27. Spørgsmålet om, hvilke oplysninger om juridiske personer, der er fortrolige, og ikke uden videre vil kunne offentliggøres, er nærmere omtalt i bet. 1516/2010, side 60-63.