- Side 926 -
...tilrettelæggelsen af sagsbehandlingen er ikke omfattet af begrundelsespligten i § 22, medmindre der er adgang til særskilt påklage. Landsskatterettens afslag på en anmodning om retsmøde kan ikke påklages særskilt, men afslag på en anmodning om retsmøde kan dog efterprøves af domstolene i forbindelse med at Landsskatterettens afgørelse indbringes for domstolene.
- Side 931 -
...af 19. december 1989. Bestemmelsen svarede til § 33, stk. 1, i lov nr. 281 af 8. juni 1977 (med senere ændringer), med den ændring at kravet om, at kendelserne skal begrundes, udgik af lovteksten. Det fremgik af forarbejderne til bestemmelsen, at kravet om begrundelse udgår af lovteksten, idet dette krav allerede fremgår af forvaltningslovens § 22.
- Side 933 -
Af forvaltningslovens § 22 fremgår: »En afgørelse skal, når den meddeles skriftligt, være ledsaget af en begrundelse, medmindre afgørelsen fuldt ud giver den pågældende part medhold.«
(...)
...Forvaltningslov«, 3. udg. Vogter m.fl., s. 441 ff., »Forvaltningsret – Sagsbehandling« 7. udg. Karsten Revsbech m.fl., s. 302 ff., »Forvaltningsret« Gammeltoft-Hansen m.fl. s. 551-568, »Forvaltningsloven med kommentarer, 1. udg. Niels Fenger, s. 619ff. Endvidere har Ombudsmanden i FOB 1978.10, s. 134 opregnet de overordnede mål og hensyn bag begrundelseskravene.
(...)
Begrundelseskravet i forretningsordenens § 12, stk. 2, gælder, selvom Landsskatteretten ved afgørelsen giver klageren fuldt medhold, og kravet er således udvidet i forhold til forvaltningslovens § 22. Dette skyldes primært hensynet til vedledning over for de underordnede myndigheder/den myndighed, hvis afgørelse er blevet underkendt.
(...)
For så vidt angår skatteankenævnene har forretningsordenen for skatteankenævnene tidligere fulgt minimumskravet i forvaltningslovens § 22, og skatteankenævnets kendelse
- Side 947 -
...ugyldig. TfS 1999.132 ØLD Skatteyderen, der var bosat i Tårnby kommune, havde deltaget i et investeringsarrangement, hvorved han havde optaget lån i et canadisk selskab og anvendt lånebeløbet til køb af obligationer i et andet canadisk selskab. I arrangementet deltog også skatteydere fra Gentofte kommune, der fandt, at arrangementet var uden økonomisk og
(...)
- Side 948 -
...24. TfS 1996.120 LSR Skatteforvaltningen havde i forbindelse med opgørelser af overskud vedrørende boliginteressentskab afsendt en kendelse med henvisning til et bilag i en tidligere ubesvaret agterskrivelse. Landsskatteretten fandt, at klageren skulle underrettes skriftlig, idet ligningsfristen var overskredet, og kendelsen skulle dermed opfylde be-
(...)
- Side 949 -
...begrundelse. At der ikke var tale om nogen praksisændring, ses også senere af TfS 1996.474 LSR. TfS 1985.465 Da amtsligningsrådets kendelse ikke indeholdt en stillingtagen til den nedlagte påstand om forældelse, var forhøjelserne ugyldige for så vidt der på tidspunktet for afsigelsen af kendelsen var hengået mere end 3 år efter indkomstårets udløb.
- Side 972 -
...sagsbehandlingen er ikke omfattet af begrundelsespligten i § 22, medmindre der er adgang til særskilt påklage, jf. herved Vejledning om forvaltningsloven, Justitsministeriet 1989, pkt. 127. Undladelse af at efterkomme en begæring om retsmøde er en form for procesledende beslutning, der ikke er omfattet af begrundelseskravet i forvaltningslovens § 22.