- Side 218 -
...normalt ikke overstige 7 arbejdsdage, jf. forvaltningslovens § 16, stk. 2.437437. Aktindsigt kan ikke fysisk gennemtvinges ved en umiddelbar fogedforretning, idet der ikke er tale om et besiddelseskrav, jf. UfR 2002.1643 Ø, hvor en mor ønskede aktindsigt i en børnefjernelsessag. Om den nærmere beregning henvises til gennemgangen nedenfor s. 283 f.
(...)
- Side 219 -
...nr. 2, om at forvaltningen kan henvise den aktindsigtssøgende til selv at skaffe sig dokumenterne, hvis de allerede er offentligt tilgængelige. Man har ret til at blive bekendt med selve de dokumenter, der ligger i sagen, og i den form de har her, dvs. inklusive evt. håndskrevne eller digitale kommentarer fra personale på dokumentet, stemplinger osv.
(...)
...klagen skal behandles af den øverste myndighed på området. Der er heller ikke i forvaltningsloven en remonstrationsordning eller frister for klagebehandlingen. Hvis der er klaget over, at dokumenter er udeladt fra aktindsigt, fx fordi forvaltningen mener, at der er tale om interne dokumenter, vil klageinstansen kunne gennemse dokumenterne med henblik på
(...)
- Side 220 -
En særskilt klage over (mangel på) aktindsigt medfører udsættelse af afgørelsen i hovedsagen, indtil aktindsigtsklagen er afgjort, jf. forvaltningslovens § 16, stk. 4, 2. pkt., jf. § 9 b. Dette gælder dog ikke, hvis der vil ske overskridelse af en lovbestemt frist eller der er modstående hensyn.
- Side 245 -
...sendes til flere end de klageberettigede i sagen, skal der oplyses om, hvem der er klageberettigede, således at der ikke er tvivl hos dem, der modtager afgørelsen, om, hvem der kan klage. Hvis afgørelsen angår flere parter, og kun en eller nogle får medhold, bør disse vejledes om, at andre parters evt. klage kan påvirke afgørelsens endelige resultat.