Forbrugerklageloven Kapitel 5

Denne konsoliderede version af forbrugerklageloven er opdateret til i dag, idet vi har implementeret eventuelle senere ændringslove i det omfang, de er trådt i kraft - se mere her.

Lov om alternativ tvistløsning i forbindelse med forbrugerklager (forbrugerklageloven)

Lov nr. 524 af 29. april 2015,
som ændret ved lov nr. 640 af 11. juni 2024 og lov nr. 558 af 27. maj 2025

Kapitel 5 1 Mediation i Nævnenes Hus
§ 9

Forbrugere kan indbringe klager, der udspringer af en aftale mellem en forbruger og en erhvervsdrivende om køb af en vare eller en tjenesteydelse, for Nævnenes Hus, jf. dog § 13, stk. 2, 1. pkt., og § 16.

§ 10

Nævnenes Hus skal foretage mediation i klager, der indbringes for styrelsen, jf. § 9. Mediationen skal foretages på grundlag af parternes egne oplysninger. Nævnenes Hus skal i mediationen lægge særlig vægt på at vejlede parterne om de generelle regler på området og at vejlede parterne om Forbrugerklagenævnets praksis.

§ 11

Konstaterer Nævnenes Hus på baggrund af mediationen, at muligheden for at nå frem til en mindelig løsning ikke er til stede, skal parterne underrettes om, at behandlingen af klagen afsluttes, jf. dog § 18, stk. 1.

Stk. 2 Forbrugeren skal samtidig med underretning om sagens afslutning orienteres om muligheden for at indbringe klagen for Forbrugerklagenævnet efter § 19, jf. dog stk. 3.

Stk. 3 Nævnenes Hus kan ved afslutning af klager efter stk. 1 træffe afgørelse om, at forbrugeren ikke kan indbringe klagen for Forbrugerklagenævnet, hvis det må anses for åbenbart, at der ikke kan gives forbrugeren medhold i klagen.

§ 12

Forbrugeren skal betale et gebyr for mediationen i Nævnenes Hus. Klagen afvises, hvis gebyret ikke betales inden for en frist, som er fastsat af Nævnenes Hus. Gebyret tilbagebetales ikke, medmindre sagen afvises efter § 16.

Stk. 2 Erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om størrelsen og betalingen, herunder om obligatorisk elektronisk indbetaling, af det i stk. 1 nævnte gebyr. Bekendtgørelse om behandling af forbrugerklager i Nævnenes Hus samt Forbrugerklagenævnet

§ 13

Erhvervsministeren fastsætter nærmere regler for Nævnenes Hus’ virksomhed efter denne lov. Bekendtgørelse om behandling af forbrugerklager i Nævnenes Hus samt Forbrugerklagenævnet

Stk. 2 Erhvervsministeren kan fastsætte regler om, at klagen ikke kan indbringes for Nævnenes Hus, når prisen for varen eller tjenesteydelsen ligger under eller over en bestemt grænse. Nævnenes Hus kan i særlige tilfælde se bort fra den fastsatte undergrænse.