Bøger, som nævner Forbrugeraftaleloven § 6

Bemærk, at § 6 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 6, om det har en betydning.

Markedsføringslovens vildledningsforbud. Markedsføringslovens §§ 5 og 6

- Side 39 -

...det sted, hvor bestillingen afgives, at oplyse om, at forbrugeren pålægges en betalingsforpligtelse. Har den erhvervsdrivende undladt dette, eller har han undladt at gentage de oplysninger, der fremgår af forbrugeraftalelovens § 8, stk. 1, nr. 1, 5, 6, 17 og 18, er forbrugeren ikke bundet af aftalen eller bestillingen, jf. § 12, stk. 2, jf. stk. 1.

Læs på Jurabibliotek



Uopfordret fremsendelse eller udførelse af ydelser

- Side 54 -

...7542. I overensstemmelse hermed fremgår det af forbrugeraftalelovens § 31, stk. 1, at den erhvervsdrivende kun kan kræve betaling for ydelser, der ligger ud over hovedydelsen, hvis forbrugeren inden aftaleindgåelsen har givet udtrykkeligt samtykke hertil. Forbrugeren kan kræve betalinger opnået i strid med § 31, stk. 1, tilbagebetalt, jf. § 31, stk. 2.

Læs på Jurabibliotek

(...)

Forbrugeraftalelovens § 6 gennemfører forbrugerrettighedsdirektivets artikel 27, der henviser til handelspraksisdirektivets artikel 5, stk. 5 (som er gennemført ved markedsføringslovens § 9) og sortlistens pkt. 29 (som er gennemført ved markedsføringslovens bilag 1). Herefter anses det som urimelig handelspraksis, hvis der »afkræves omgående

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 55 -

...leverer ydelser på trods af, at han ikke kan godtgøre, at der er indgået en aftale med forbrugeren, at en indgået aftale kan tilsidesættes som ugyldig,4949. F.eks. efter almindelige aftaleretlige regler, forbrugeraftalelovens § 12, stk. 2, eller forbrugeraftalelovens § 5. eller at forbrugeren har udnyttet sin fortrydelsesret eller har opsagt aftalen.

Læs på Jurabibliotek