- Side 229 -
...først frem til, at det ikke på baggrund af fundatsens ordlyd eller sammenhængen i de enkelte bestemmelser kunne udledes, at slægtsformålet var fortrinsberettiget frem for det almennyttige formål. Dermed måtte formålene betragtes som ligestillede. Dette gav så Højesteret mulighed for at tage stilling til Civilstyrelsens fortolkning af fondslovens § 29.
(...)
Det fremgik af sagen, at Civilstyrelsen havde oparbejdet en administrativ praksis, baseret på en fortolkning af fondslovens § 29. I dommen er gengivet et brev, som styrelsen havde sendt til fonden. Heri stod blandt andet:
(...)
...særlig hjemmel i vedtægten til at begrænse denne uddeling, ligesom bestemmelsen betyder, at der i fonde med flere formål ikke må ske en ensidig begunstigelse over en årrække af ét formål. Det er på baggrund heraf styrelsens praksis, at der over tid skal ske en ligelig uddeling til alle formål i en fondsvedtægt, såfremt en fond har ligestillede formål.«
(...)
- Side 230 -
...fortolkning af loven kan føre til underkendelse af en administrativ praksis. Efter Højesterets dom er Civilstyrelsens administrative praksis på dette område naturligvis ikke længere en relevant retskilde, den er nu kun retshistorie. I stedet må Civilstyrelsen opbygge en ny administrativ praksis baseret på Højesterets fortolkning af fondslovens § 29.