- Side 978 -
...aktier, der er optaget til handel på et reguleret marked, er betinget af, at fonden uddeler et beløb svarende til summen af den skattepligtige indkomst før fradrag af uddelinger, hensættelser og konsolideringsfradrag efter FBL §§ 4 og 5 og indtægter, der er skattefrie, jf. FBL § 3, stk. 2 og § 10. Disse skattefrie indtægter er lig med det anvendte
(...)
- Side 979 -
...skattemæssige hensættelse, der er fradragsberettiget. Både hensættelser, der udløser konsolideringsfradrag svarende til 4 pct. af de almennyttige uddelinger og hensættelser til konsolidering, der sker med beskattede midler, medregnes ved vurderingen af, om uddelingskravet er opfyldt, hvis hensættelserne ikke overstiger 25 pct. af de almennyttige uddelinger.
(...)
- Side 981 -
– Fondens uddelinger til almennyttige formål giver ret til et særligt konsolideringsfradrag på 4 pct. af de i året foretagne uddelinger til almennyttige formål, jf. FBL § 5, stk. 1.
(...)
- Side 984 -
...overstige 4 pct. af de i indkomståret foretagne uddelinger til almenvelgørende eller på anden måde almennyttige formål, jf. FBL § 5, stk. 1. Se i øvrigt Hanne Søgaard Hansen i RR 9.2016.32 »Konsolideringsfradrag, prioriteringsreglen og samspillet mellem fradragsreglerne i fondsbeskatningsloven« og i RR 10.2016.70 »Uddelinger og hensættelser i fonde«.
- Side 985 -
...den procent, hvormed reguleringstallet for indkomståret efter PSL § 20 er ændret i forhold til reguleringstallet for det foregående indkomstår. Konsolideringsfradraget udgør i 2025 3,9 pct. Der kan kun tages konsolideringsfradrag, hvis det kan rummes i positiv indkomst. Indkomsten kan således ikke blive negativ som følge af fradrag for konsolidering.