Bemærk, at § 4 blev ændret efter bogens udgivelsesdato. Se i forarbejderne til § 4, om det har en betydning.
- Side 425 -
...stat eller var medlem af. Der kunne derfor ikke opnås skattefrihed efter ligningslovens § 7, nr. 19, 1. pkt. Videre fandt Skatterådet ikke, at hædersprisen kunne være omfattet af ligningslovens § 7, nr. 19, 2. pkt., da denne del af bestemmelsen kun gjaldt for hæderspriser, som havde karakter af en anerkendelse af modtagerens kunstneriske fortjenester.
- Side 535 -
...studieaktivitet. Skatterådet fandt vedrørende den anden betingelse, at ydelserne i den konkrete sag måtte anses for at ligge inden for rammerne af ligningslovens § 7 K. Der var imidlertid ikke efter Skatterådets mening fornøden sikkerhed til at svare på spørgsmålet om skattefrihed af uddelingerne på forhånd, da besvarelsen krævede en konkret vurdering.
- Side 645 -
Efter § 4, stk. 1, i fondsbeskatningsloven, jf. lbkg. nr. 961 af 17. august 2015 som senest ændret ved lov nr. 473 af 17. maj 2017 kan fonde og foreninger som nævnt i lovens § 1, nr. 1, 2 og 4, foretage fradrag for uddelinger til almenvelgørende eller på anden måde almennyttige formål. Dette gælder således
(...)
...betydning for giverens fradragsret. Efter fondsbeskatningslovens § 4, stk. 2, kan fonde og foreninger (interessesammenslutninger) også foretage fradrag for uddelinger, der sker til fyldestgørelse af vedtægtsmæssige formål, der ikke er almenvelgørende eller almennyttige, når modtageren ifølge reglerne om subjektiv skattepligt er skattepligtig til Danmark.
(...)
- Side 646 -
...ligningslovens § 6 foretages, uanset om udgifterne eller tabene ikke vedrører erhvervelsen af de skattepligtige indtægter. Foreningerne er ikke skattepligtige af kontingentindtægter, og dermed er der ikke fradrag for ydelser til medlemmer. Disse foreninger kan også foretage fradrag som nævnt i fondsbeskatningslovens § 4, stk. 1, men ikke efter § 4, stk. 2.
- Side 703 -
For modtagere af uddelinger, som efter fondens eller foreningens valg fradrages på de tidspunkter, hvor de enkelte rater forfalder, jf. fondsbeskatningslovens § 4, stk. 2, 2. pkt., udskydes beskatningstidspunktet for uddelingen tilsvarende. foreninger med almennyttigt formål:uddelinger
(...)
...i udlandet, er skattepligtige uden fritagelse i det land, hvor de er hjemmehørende, og ikke har fradrag for uddelingen. Uddelinger, der strækker sig over flere indkomstår, medregnes i den skattepligtige indkomst, når de enkelte rater forfalder. 1.-3. pkt. finder ikke anvendelse for uddelinger omfattet af fondsbeskatningslovens § 4, stk. 1, 2. pkt.
...2. Loven har virkning for uddelinger, hvor fonden eller foreningen bliver retligt forpligtet til at foretage uddelingen den 5. oktober 2016 eller senere. Loven har dog virkning for uddelinger, der strækker sig over flere indkomstår, når raterne forfalder den 5. oktober 2016 eller senere, hvis fonden eller foreningen efter fondsbeskatningslovens § 4,
(...)
- Side 704 -
...til fyldestgørelse af vedtægtsmæssige formål, der ikke er almenvelgørende eller på anden måde almennyttige, selv om modtageren af uddelingerne ikke var skattepligtig heraf i henhold til kildeskattelovens §§ 1 eller 2, dødsboskattelovens § 1, stk. 2 eller 3, selskabsskattelovens §§ 1 eller 2 eller fondsbeskatningslovens § 1, stk. 1, nr. 1, 2 eller 4.
- Side 705 -
Formålet med bestemmelsen i § 7 V er for det første at udskyde beskatningstidspunktet for modtagere af uddelinger fra fonde og foreninger, der benytter sig af adgangen til at udskyde fradragstidspunktet for uddelinger efter fondsbeskatningslovens § 4, stk. 1, som affattet ved lov nr. 958 af 20. december 1999.
...forfalder. Vælger fonden eller foreningen at udskyde fradragstidspunktet således, at uddelingerne fradrages på de tidspunkter, hvor de forfalder, udskydes modtagerens beskatningstidspunkt efter ligningslovens § 7 V, stk. 1, tilsvarende, således at der bliver sammenfald mellem modtagerens beskatningstidspunkt og fondens eller foreningens fradragstidspunkt.
- Side 706 -
...i udlandet, er skattepligtige uden fritagelse i det land, hvor de er hjemmehørende, og ikke har fradrag for uddelingen. Uddelinger, der strækker sig over flere indkomstår, medregnes i den skattepligtige indkomst, når de enkelte rater forfalder. 1.-3. pkt. finder ikke anvendelse for uddelinger omfattet af fondsbeskatningslovens § 4, stk. 1, 2. pkt.
(...)
- Side 707 -
...fondsuddelinger afhængigt af, at modtageren var skattepligtig i Østrig (fondens hjemland). I fondsbeskatningslovens § 4, stk. 2, er fondes fradrag for uddelinger ligeledes afhængigt af, at modtageren er skattepligtig af uddelingen i Danmark, når uddelingen er ikke-almennyttig. Disse regler må derfor tilsvarende anses for at være i strid med EU-retten.
(...)
Efter fondsbeskatningslovens § 4, stk. 1, har fonde og foreninger fradrag for almennyttige uddelinger ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst.
(...)
Efter fondsbeskatningslovens § 4, stk. 2, gives der endvidere fradrag for ikke-almennyttige uddelinger, når modtagerne af uddelingerne er skattepligtige heraf i henhold til
(...)
- Side 708 -
...vælge mellem at fratrække uddelingerne på det tidspunkt, hvor fonden eller foreningen er retligt forpligtet til at foretage uddelingen, eller på de tidspunkter hvor de enkelte rater forfalder. Det én gang valgte fradragstidspunkt kan ikke ændres for den konkrete uddeling. Fonden er dog ikke bundet til samme princip ved forskellige løbende uddelinger.
(...)
...4, i det omfang fonden eller foreningen har skattefrie indtægter som følge af fondsbeskatningslovens § 3, stk. 2 (ovennævnte bundfradrag) eller § 10 (skattefrie datterselskabsudbytter eller delvist skattefrie udbytter vedrørende unoterede porteføljeaktier, hvor der alene medregnes 70 pct. af udbyttet ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst).
(...)
Det er ikke muligt at opretholde fondsbeskatningslovens § 4, stk. 2, i den nuværende udformning, da den i lyset af ovennævnte dom fra EU-Domstolen må anses for at være i strid med EU-retten.
(...)
- Side 710 -
Fondsbeskatningslovens § 4, stk. 2, medfører ligesom den østrigske skattelovgivning, at fondes fradrag for ikke-almennyttige uddelinger er afhængigt af, at modtageren er skattepligtig af uddelingen i fondens hjemland, det vil sige Danmark. Det vurderes, at bestemmelsen ligesom den østrigske er i strid med kapitalens frie bevægelighed.
(...)
Det vurderes imidlertid, at konklusionen i dommen ligeledes finder anvendelse på uddelinger til personer, der er hjemmehørende i lande uden for EU, selvom bestemmelsen i fondsbeskatningslovens § 4, stk. 2, allerede eksisterede ved udgangen af 1993.
(...)
...foreslås derfor at ændre reglen om fradrag for ikke-almennyttige uddelinger til modtagere, der er skattepligtige heraf i Danmark, således at der fremover ikke vil være fradrag for sådanne uddelinger. Derved gøres der ikke forskel på, hvorvidt modtageren af en uddeling er hjemmehørende i Danmark eller i udlandet. Der henvises i øvrigt til afsnit 2.2.
(...)
...fondsbeskatningslovens § 4, stk. 3, 2. pkt., beskattes som følge af ligningslovens § 7 V på det tidspunkt, hvor fonden har fradrag for uddelingen, det vil sige ratens forfaldstidspunkt. Hvis fonden ikke har valgt forfaldstidspunktet, vil fonden have fradrag, når den retlige forpligtigelse indtræder. Modtageren vil blive beskattet på samme tidspunkt.
(...)
...§ 7 V, der sikrer symmetri mellem tidspunktet for fondens fradrag for rateuddelinger og tidspunktet for beskatningen af uddelingsmodtagerne, indeholder en henvisning til fondsbeskatningslovens § 4, stk. 3. Det foreslås, at henvisningen justeres som følge af den foreslåede ophævelse af fondsbeskatningslovens § 4, stk. 2, i lovforslagets § 1, nr. 3.
- Side 713 -
...til vedtægtsmæssige formål, der ikke er almenvelgørende eller på anden måde almennyttige, når modtageren af uddelingen er skattepligtig i Danmark heraf. Det vil sige, at fonde har fradrag for ikkealmennyttige uddelinger til f.eks. datterselskaber. Det er i lovforslagets § 1, nr. 3, foreslået, at adgangen til fradrag for sådanne uddelinger ophæves.
- Side 934 -
...kunne i 2013 – giveråret – højst udgøre 14.500 kr. Skatterådet fandt efter foreningens formål ikke, at den kunne karakterises som en kulturinstitution. Foreningen var godkendt efter ligningslovens § 8 A, og donationer kunne således fradrages i medfør af denne bestemmelse. Gavegiver kunne således ikke foretage fradrag i medfør af ligningslovens § 8 S.