- Side 1264 -
Formålet med FBL § 3 A er at fjerne de skattemæssige incitamenter til at placere aktiver i lavtbeskattede udenlandske fonde og trusts i stedet for i danske fonde, der beskattes af deres indtægter med 22 pct.
(...)
...væsentligt lavere end efter danske regler, jf. FBL § 3 A, stk. 1, sammenholdt med stk. 5. Der skal anlægges en konkret vurdering af både beskatningsprocentens størrelse og af det beskatningsgrundlag, hvoraf skatten beregnes. Der kan ikke angives nogen fast grænse for, hvad der antages at være lav beskatning, jf. Den juridiske vejledning 2025 C.D.9.5.5.3.
(...)
...gælder også for personer, som bliver fuldt skattepligtige i Danmark, såfremt de tidligere har været fuldt skattepligtige i Danmark og inden for de sidste 5 år forud for den fulde skattepligts genindtræden har foretaget indskud i en udenlandsk fond eller trust. Indskud anses her foretaget ved den fulde skattepligts genindtræden, jf. FBL § 3 A, stk. 4.
(...)
Indskudsafgiften forfalder til betaling, når indskuddet foretages, jf. FBL § 3 A, stk. 6. Indskyderen skal samtidig give meddelelse til Skatteforvaltningen om det afgiftspligtige indskud. Manglende opfyldelse af denne forpligtelse er strafferetligt sanktioneret, jf. FBL § 22 A
(...)
Der gælder tre undtagelser til afgiftspligten efter FBL § 3 A, stk. 1, jf. bestemmelsens stk. 2.
- Side 1265 -
I 2015 blev der gennemført en yderligere værnsregel rettet mod indskud i udenlandske trusts, jf. LL § 16 K. Reglen supplerer dermed FBL § 3 A, jf. under 9.1, og dens formål er at sikre, at FBL § 3 A ikke kan omgås.
(...)
Ligningslovens § 16 K blev gennemført, fordi reglerne i FBL § 3 A let kunne omgås ved f.eks. at stifte trusten i et højskatteland og efterfølgende flytte trusten til et lavskatteland. Hermed skulle der ikke betales indskudsafgift efter FBL § 3 A ved stiftelsen.