Følgende fysiske og juridiske personer anses for at have en legitim interesse i oplysninger om reelle ejere:
-
1) Personer, der handler med henblik på journalistik, rapportering eller andre udtryksformer i medierne, som har tilknytning til forebyggelse eller bekæmpelse af hvidvask af penge, de underliggende lovovertrædelser eller finansiering af terrorisme, eller opfylder et formål i offentlighedens interesse og udgør en nødvendig og proportionel foranstaltning i et demokratisk samfund i forhold til det legitime mål, der forfølges (pressen).
-
2) Civilsamfundsorganisationer, herunder ikke-statslige organisationer og den akademiske verden, som har tilknytning til forebyggelse eller bekæmpelse af hvidvask af penge, de underliggende lovovertrædelser eller finansiering af terrorisme, eller opfylder et formål i offentlighedens interesse og udgør en nødvendig og proportionel foranstaltning i et demokratisk samfund i forhold til det legitime mål, der forfølges (civilsamfundsorganisationer). Den akademiske verden kan desuden til brug for forskningsprojekter få adgang til oplysninger om reelle ejere.
-
3) Fysiske eller juridiske personer, der sandsynligvis vil indgå i en transaktion med en juridisk enhed eller et juridisk arrangement, og som ønsker at forhindre enhver forbindelse mellem en sådan transaktion og hvidvask af penge, de underliggende lovovertrædelser eller finansiering af terrorisme.
-
4) Enheder, der er omfattet af krav til bekæmpelse af hvidvask af penge og finansiering af terrorisme i tredjelande, forudsat at de kan godtgøre nødvendigheden af at få adgang til de oplysninger, der er omhandlet i § 49, stk. 1, vedrørende en juridisk enhed eller et juridisk arrangement for at gennemføre kundekendskabsprocedurer med hensyn til en kunde eller potentiel kunde i henhold til kravene til bekæmpelse af hvidvask af penge og finansiering af terrorisme i disse tredjelande.
-
5) Tredjelandes modparter til Unionens kompetente myndigheder for bekæmpelse af hvidvask af penge og finansiering af terrorisme, forudsat at de kan godtgøre nødvendigheden af at få adgang til de oplysninger, der er omhandlet i stk. 1, vedrørende en juridisk enhed eller et juridisk arrangement for at udføre deres opgaver i henhold til disse tredjelandes rammer for bekæmpelse af hvidvask af penge og finansiering af terrorisme i forbindelse med en specifik sag.
-
6) Medlemsstaternes myndigheder, der er ansvarlige for gennemførelsen af afsnit I, kapitel II og III, i direktiv (EU) 2017/1132, navnlig de myndigheder, der er ansvarlige for registrering af selskaber i det register, der er omhandlet i nævnte direktivs artikel 16, og medlemsstaternes myndigheder, der er ansvarlige for at undersøge lovligheden af omdannelse, fusion og spaltning af selskaber med begrænset ansvar i henhold til nævnte direktivs afsnit II.
-
7) Programmyndigheder udpeget af medlemsstaterne i henhold til artikel 71 i forordning (EU) 2021/1060 for så vidt angår modtagere af EU-midler.
-
8) Offentlige myndigheder, der gennemfører genopretnings- og resiliensfaciliteten i henhold til forordning (EU) 2021/241, for så vidt angår støttemodtagere under faciliteten.
-
9) Medlemsstaternes ordregivende myndigheder i forbindelse med offentlige udbudsprocedurer for så vidt angår tilbudsgivere og aktører, der påtænkes eller får tildelt kontrakten i henhold til den offentlige udbudsprocedure efter direktiv 2014/24/EU.
-
10) Udbydere af produkter til bekæmpelse af hvidvask af penge og finansiering af terrorisme, i det omfang at produkter, der er udviklet på grundlag af de oplysninger, der er omhandlet i § 49, stk. 1, eller som indeholder disse oplysninger, kun stilles til rådighed for kunder, der er kompetente myndigheder, jf. § 46, forpligtede enheder, jf. § 47, eller pressen, jf. nr. 1, forudsat at disse udbydere kan godtgøre nødvendigheden af at få adgang til de oplysninger, der er omhandlet i § 49, stk. 1, i forbindelse med en kontrakt med en kompetent myndighed, forpligtet enhed eller pressen samt en udbyder af produkter til bekæmpelse af hvidvask af penge og finansiering af terrorisme, der opfylder 1. pkt., som der er indgået kontrakt med.
-
11) Køberrådgivere, der udfører kundekendskabsprocedurer efter hvidvaskloven i forbindelse med køb af fast ejendom.
-
12) Personer, som forpligtede enheder indgår kontrakt med efter hvidvasklovens § 24.
-
13) Fysiske og juridiske personer, der rådgiver forpligtede enheder om efterlevelsen af hvidvaskloven.
-
14) Fysiske personer, der er registreret som reelle ejere.
-
15) Fysiske eller juridiske personer, der på vegne af en juridisk enhed, anmelder et forhold til registrering i Erhvervsstyrelsens it-system.
Stk. 2 Fysiske og juridiske personer, som har forpligtelser, der indebærer kendskab til reelle ejere, i medfør af anden lovgivning end hvidvaskloven eller regler udstedt i medfør heraf, anses for at have en legitim interesse i oplysninger om reelle ejere, herunder:
-
1) Kuratorer, likvidatorer og rekonstruktører.
-
2) Fysiske og juridiske personer, enheder eller organer i Den Europæiske Union forpligtet til at overholde restriktive foranstaltninger vedtaget i henhold til artikel 215 i Traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde (EU-sanktioner).
Stk. 3 Andre personer, der kan godtgøre at have en legitim interesse med hensyn til formålet om at forebygge og bekæmpe hvidvask af penge, de underliggende lovovertrædelser og finansiering af terrorisme, kan i det enkelte tilfælde gives adgang til oplysninger om reelt ejerskab.