- Side 248 -
...forsvares eller for at beskytte en anden fysisk eller juridisk person eller af hensyn til vigtige samfundsinteresser. Herudover er det fastsat i databeskyttelseslovens § 22, stk. 5, at retten til begrænsning ikke gælder, hvis oplysningerne udelukkende behandles i videnskabeligt eller statistisk øjemed, saml. herved forordningens artikel 89, stk. 2.
- Side 258 -
...beskyttelse af den registrerede eller andres rettigheder og håndhævelse af civilretlige krav.5050. Se om artikel 23 i kapitel 2, afsnit 2.5.2, og The European Data Protection Boards Guidelines 10/2020 on restrictions under Article 23 GDPR https://www.edpb.europa.eu/system/files/2023-07/edpb_guidelines_202010_art23_adopted_afterpublicconsultation_da.pdf.
(...)
...13 gælder efter databeskyttelseslovens § 22, stk. 1, ikke i det omfang, at den registreredes interesse i information findes at burde vige for afgørende hensyn til private interesser, herunder hensynet til den pågældende selv. Det er både den dataansvarliges og tredjemands interesser, der kan begrunde en sådan undtagelse – og de modstående interesser
(...)
- Side 259 -
Efter databeskyttelseslovens § 22, stk. 2, kan der også undtages, hvis den registreredes interesse i at få kendskab til oplysningerne findes at burde vige for afgørende hensyn til de offentlige interesser, der er opregnet i § 22, stk. 2, nr. 1-10.
(...)
...(IPI), ECLI:EU:C:2013:715. I Datatilsynets journalnummer 2021-32-2463, Bech-Bruuns behandling af personoplysninger i forbindelse med advokatundersøgelse, udtalte Datatilsynet, at hensynet til at hindre at klager eller andre påvirker vidneudsagn, kan begrunde undtagelse fra informationskravet i forordningens artikel 14 efter databeskyttelseslovens § 22.
(...)
...gives, og andre, som der kan undtages fra med henvisning til § 22.5252. Databeskyttelseslovens § 22, stk. 5, undtager ikke fra informationspligten, når der anvendes personoplysninger til forskning eller statistik. Der undtages alene fra retten til indsigt, rettelse, begrænsning og indsigelse, dvs. rettighederne i forordningens artikel 15, 16, 18 og 21.
(...)
I databeskyttelsesloven er det desuden fastsat, at domstolene ikke har informationspligt som led i deres judicielle funktioner, jf. databeskyttelseslovens § 22, stk. 4. Procesbevillingsnævnet er undtaget fra både informationspligt og pligten til at give indsigt i medfør af databeskyttelseslovens § 22, stk. 7, når
(...)
- Side 261 -
...for indsamling omfattet af artikel 13 gælder det efter forordningens artikel 14, stk. 5, litra a, at der kan undtages, når den registrerede allerede er bekendt med oplysningerne. Også databeskyttelseslovens §§ 22 og 23 finder anvendelse, når der indsamles personoplysninger fra en anden end den registrerede selv (se herom ovenfor i nærværende afsnit).
(...)
- Side 262 -
...informationsforpligtelserne efter artikel 14, stk. 2, og 4.5959. Om dette beror på en lapsus, er i en dansk kontekst formentlig uden nogen videre betydning, idet undtagelse fra information efter artikel 14, stk. 2 og 4, af hensyn til alvorlige hindringer for formålsopfyldelsen kan ske med henvisning til databeskyttelseslovens § 22, stk. 1-2, eller eventuelt § 23.
(...)
- Side 263 -
...(skadelidte). Datatilsynet tilsluttede sig, at information til den overvågede kunne udsættes til den efterfølgende forelæggelse med henvisning til henholdsvis databeskyttelseslovens § 22 og databeskyttelsesforordningens artikel 14 stk. 3, litra b.6262. Datatilsynets journalnummer 2022-431-0204, Datatilsynet undersøger oplysningspligten hos Tryg Forsikring A/S.
- Side 273 -
...forordningens artikel 12. stk. 5, om åbenbart grundløse eller overdrevne henvendelser fra den registrerede.9191. Se herom ovenfor i afsnit 2.4 Herudover gælder det efter forordningens artikel 15, stk. 4, at udlevering af en kopi ikke må krænke andres rettigheder og frihedsrettigheder. Endelig er der fastsat en række undtagelser i databeskyttelseslovens § 22.
(...)
- Side 274 -
...22, stk. 1 og 2, finder anvendelse på både bekræftelse af behandling, udlevering af en kopi af de behandlede personoplysninger og beskrivelsen af databehandlingen efter artikel 15, stk. 2. Bestemmelserne forudsætter, som tidligere beskrevet, at den dataansvarlige kan godtgøre, at de interesser, der er opregnet i bestemmelsen, er relevante i sagen.
(...)
...indebærer, at der skal foretages en konkret vurdering af, om der er afgørende hensyn for hver enkelt oplysning for sig. At en sådan konkret vurdering i sig selv typisk er ressourcekrævende, kan ikke begrunde afslag på indsigt.9494. Datatilsynets journalnummer 2024-32-0283, Hvad gælder for indsigt i logfiler? Sagen er også omtalt i kapitel 3, afsnit 2.1.
(...)
- Side 276 -
En yderligere undtagelse fra indsigtsretten følger af databeskyttelseslovens § 22, stk. 3. I bestemmelsen er det fastsat, at der ikke gælder ret til indsigt, hvis oplysningerne om den registrerede kan undtages efter reglerne i offentlighedslovens §§ 19-29 og 35.
(...)
...vurdering af, at oplysningen om, hvilken klient revisoren videregav personoplysningerne til, var omfattet af skatteforvaltningslovens § 17. Denne oplysning var dermed undtaget fra retten til indsigt i medfør af databeskyttelseslovens § 22, stk. 3.9898. Datatilsynets journalnummer 2023-32-0023, Borgere havde ret til indsigt i navn på utilsigtet modtager.
(...)
...behandling sker i henhold til retsplejelovens § 22, stk. 1 (meddelelse af anden- og tredjeinstansbevilling). For Folketingets Ombudsmand er ordningen efter § 22, stk. 8, at ombudsmanden videresender indsigtsanmodninger til de relevante myndigheder, hvis oplysningerne findes i sagsakter modtaget fra myndigheder som led i behandlingen af en klagesag.
- Side 279 -
Databeskyttelseslovens § 22, stk. 5, fastsætter – i modsætning til information efter artikel 13 og 14 – at retten til berigtigelse ikke finder anvendelse, hvis oplysningerne udelukkende behandles i videnskabeligt eller statistisk øjemed.
- Side 289 -
Undtagelserne i databeskyttelsesforordningens artikel 18, stk. 2, og databeskyttelseslovens § 22, stk. 5, finder også anvendelse, hvis begrænsning sker efter artikel 18, stk. 1, litra b og c.123123. Se herom ovenfor i nærværende kapitel, afsnit 2.3.
- Side 292 -
...markedsføringsloven. ligesom artikel 21, stk. 6, indeholder en særlig indsigelsesret, når personoplysninger behandles med henblik på videnskabelige eller historiske forskningsformål eller statistiske formål i henhold til artikel 89, stk. 1.130130. Databeskyttelsesforordningens artikel 21, stk. 6, er dog indskrænket i § 22, stk. 5, i databeskyttelsesloven.