Bilag 4

Bilag

Andre bilag

  • Bilag 1 (Senderettigheder til FM4-sendenettet)

  • Bilag 2 (Senderettigheder til DAB-sendenettet)

  • Bilag 3 (Programkategorier)

  • Bilag 4 (Metode til vurdering af opfyldelse af krav om programkvalitet)

  • Bilag 5 (Rimelig fortjeneste, tilbagebetaling ved misligholdelse af tilladelsen og claw back ved overkompensation.)

Metode til vurdering af opfyldelse af krav om programkvalitet
Bilag 4

Metode til vurdering af opfyldelse af krav om programkvalitet

Tilladelseshaver har mulighed for at opnå øget afkast på investeret kapital ved opfyldelse af et mål for kvalitetsvurdering, jf. bekendtgørelsens bilag 5. For at opnå denne mulighed skal der udføres en analyse af programvirksomhedens kvalitet.

Tilladelseshaver skal bekoste og bestille analysen. Analysen skal foretages af et anerkendt, uafhængigt analyseinstitut. Analyseinstituttet skal være medlem af og overholde de gældende retningslinjer fra ICC/ESOMAR (ICC/ESOMAR International Code on Market, Opinion and Social Research and Data Analytics). Analysen skal være nationalt repræsentativt for målgruppen 18+. Stikprøven skal have en størrelse, der giver tilstrækkelig statistisk udregningsgrundlag af enkeltparametre på 95 procent niveau. Analysen kan tidligst bestilles et år efter programstart og skal gennemføres én gang årligt. Den færdige analyse skal, uanset resultat, indsendes til Radio- og tv-nævnet. Nævnet kan, hvis der er vægtige årsager herfor, vælge at se bort fra den stikprøvebaserede usikkerhed.

Kvalitetsvurderingen af programmer skal tage udgangspunkt i det nedenstående spørgeskema, idet der minimum skal stilles de i skemaet angivne spørgsmål.

Radio- og tv-nævnet kan dog efter forudgående ansøgning godkende ændringer i skemaet herunder ændringer i de i skemaet angivne spørgsmål, jf. § 36, stk. 4 i bekendtgørelsen.

Skemaet består af en kendskabs- og lytterdel, samt en kvalitetsdel.

 
1. Kendskabs- og lytterdelen har til formål at få etableret det totale kendskabsniveau kanalen har i befolkningen. Derudover vil det medvirke til at udskille respondenter, der ikke lytter til kanalen fra skemaets anden del. Det er alene lyttere, der jævnligt benytter tilbud på FM4, der inkluderes i kvalitetsvurderingen.
 
2. Kvalitetsdelen har til formål at få vurderet lytternes opfattelse af FM4 på et overordnet niveau samt mere konkret få vurderet programkvalitet og værternes faglige og formidlingsmæssige kompetencer. Lytterne skal alene vurdere kvaliteten i forhold til de programtyper, de jævnligt lytter til.
 
Spørgsmålene 4 og 5 i skemaets kvalitetsdel nedenfor skal i undersøgelsen søges besvaret på et overordnet niveau. Spørgsmålene skal repræsenteres ved et sæt af indikatorer for hhv. FM4 som public service-udbyder og for kanalens public service-programvirksomhed, idet den nærmere ordlyd skal udformes af tilladelseshaver og godkendes af Radio- og tv-nævnet. Indikatorerne skal tage hensyn til radiokanalens profil, som den besluttes af tilladelseshaver. Som følge heraf, vil disse indikatorer først kunne etableres efter tildeling af tilladelsen.

Der anvendes en vurderingsskala fra 1 til 10, hvor 1 er den laveste og 10 den højeste karakter.

Opfyldelse af KPI opnås ved først at opfylde kendskabsniveauet jf. tabel 1 nedenfor og dernæst at opfylde kvalitetsniveauet, som består af at et gennemsnit på 75 procent har svaret 7-10 på vurderingsskalaen.

Dette betyder at:

1) Det total kendskabsniveau (uhjulpet + hjulpet kendskab) i befolkningen skal følge nedenstående tabel

Tabel 1: Kendskabsudvikling

År
1
2
3
4
5
6
7
8
Kendskab
60
65
70
70
75
75
80
80

Formålet med kendskabsmålet er, at tilladelseshaver har et incitament til at sprede kendskabet til radiokanalen i befolkningen, samt at dette forbliver et vedvarende incitament i hele tilladelsesperioden.

2) Gennemsnittet af respondenter, der har vurderet kvaliteten højt eller meget højt, skal være mindst 75 procent. Gennemsnittet udregnes på baggrund af de individuelle spørgsmål. Der er indsat en nedre grænse på 50 procent for de enkelte parametre. Hvis dette ikke opfyldes, kan KPI ikke opnås.

Formålet er at etablere et incitament til at øge kvaliteten i programmerne.

Skemaet er indsat nedenfor.

Spørgeskema

Goddag, mit navn er…, jeg ringer fra … Vi er i øjeblikket i gang med en undersøgelse om danske radiokanaler. Må jeg have lov at stille dig nogle spørgsmål i den forbindelse?

Kendskabs- og lytterdel

Først vil vi gerne spørge dig om dit kendskab til forskellige radiokanaler.

Spørgsmål 1: Kendskab til FM4

1a) Hvilke radiokanaler kender du eller har du hørt om?

1b) Hvilke af de radiokanaler, jeg nu læser op, kender du eller har du hørt om (læs op)?

Hvis FM4 ikke nævnes i enten 1a eller 1b: Tak for hjælpen og afslut

Filter: Hvis FM4 nævnes i enten 1a eller 1b:

Nu vil vi gerne høre lidt om dine lyttevaner.

Spørgsmål 2: Lytning

Har du nogensinde lyttet til radiokanalen FM4?

1) Ja

2) Nej → Tak for hjælpen og afslut

3) Ved ikke → Tak for hjælpen og afslut

Filter: Hvis svar 1, ”Ja”, i q2:

Spørgsmål 3: Lyttervaner

3a): Hvor ofte lytter du til radiokanalen FM4?

1) Dagligt eller næsten dagligt

2) 3-4 dage ugentligt

3) 1-2 dage ugentligt

4) 2-3 gange om måneden

5) En gang om måneden eller sjældnere

6) Jeg har lyttet men lytter ikke mere/aldrig

7) Ved ikke → Tak for hjælpen og afslut

Filter: Hvis svar 6, ”Jeg har lyttet men lytter ikke mere/aldrig”, i q3a

3b): Hvorfor lytter du ikke længere til FM4:

Åbent spørgsmål, noter svar grundigt

Derefter: Tak for hjælpen og afslut

Filter: Hvis svar 5 i q3a: Tak for hjælpen og afslut

Filter: Hvis svar 1-4 i q3a: Fortsæt til kvalitetsvurdering

Kvalitetsvurdering

Som det fremgår ovenfor skal spørgsmål 4 og 5 repræsenteres ved et sæt af indikatorer for hhv. FM4 som public service-udbyder og for kanalens public service-programvirksomhed. Det betyder, at den nærmere ordlyd skal udformes af tilladelseshaver og godkendes af Radio- og tv-nævnet, idet indikatorerne skal tage hensyn til radiokanalens profil, som den besluttes af tilladelseshaver.

Nedenfor fremgår de overordnede spørgetemaer, der skal besvares ved de spørgsmål, der senere bliver udformet af tilladelseshaveren. Spørgsmål 4 har til formål, at lytteren giver sin overordnede vurdering af hvor vigtig lytteren synes kanalen er, som public service-udbyder.

Indledende præsentation: Du lytter jævnligt til FM4, og derfor vil vi gerne bede dig om at komme med din overordnede vurdering af radiokanalen.

Spørgsmål 4: Vurdering af FM4’s vigtighed som public service-udbyder på en skala fra 1 til 10, hvor 1 er lavest og 10 højest (inkl. ved ikke svarmulighed)

Der opstilles et sæt indikatorer, der medvirker til besvarelsen af det overordnede spørgsmål om vurdering af vigtigheden af FM4 som public service-udbyder med anvendelse af en skala fra 1 til 10, hvor 1 er lavest, det vil sige ”Slet ikke vigtig”, og 10 er højest, det vil sige ”Meget vigtig«.

Spørgsmål 5 har til formål, at lytteren giver sin overordnede vurdering af FM4 som public service- virksomhed. Vurderingen skal ske i forhold til begreber som alsidighed, mangfoldighed, saglighed, upartiskhed og kvalitet på et overordnet niveau.

Spørgsmål 5: Vurdering af FM4’s public service-virksomhed som helhed på en skala fra 1 til 10, hvor 1 er lavest og 10 højest (inkl. ved ikke svarmulighed)

Der opstilles et sæt indikatorer, der medvirker til besvarelsen af det overordnede spørgsmål om vurdering af FM4 som public service-udbyder med anvendelse af en skala fra 1 til 10, hvor 1 er lavest, det vil sige ”Slet ikke vigtig”, og 10 er højest, det vil sige ”Meget vigtig«.

Vi vil nu gerne høre lidt om de programmer, du lytter til på FM4.

Spørgsmål 6: Brugte programtyper

Hvilke af de programtyper, jeg nu læser op, lytter du jævnligt til på FM4? (Læs op):

1) Nyheder

2) Aktualitet

3) Debat

4) Kultur

5) Musik

6) Satire

7) Ved ikke → Tak for hjælpen og afslut

Filter: Respondenten skal i spørgsmål 6 alene spørges om de programtyper, vedkommende lytter til jævnligt.

Vi vil gerne bede om din vurdering af blandt andet kvaliteten og studieværterne for de programtyper du jævnligt lytter til. Du skal i dit svar igen benytte en skala fra 1 til 10, hvor 1 er det dårligste og 10 er det bedste. Du kan som før benytte tallene mellem 1 og 10 til at graduere dit svar.

Spørgsmål 7: Vurdering af FM4’s kvalitet og studieværter for de programtyper du jævnligt lytter til på en skala fra 1 til 10, hvor 1 er lavest og 10 højest (inkl. ved ikke svarmulighed)

Hvis du tænker på [programtype fra q5 – fortsæt til der er spurgt til alle de programtyper, respondenten lytter til. For satireprogrammer gælder dog at det kun er pkt. 1-3 nedenfor der skal stilles]

1) Hvordan vil du så vurdere den overordnede kvalitet af [programtype] på en skala fra 1-10?

2) Hvordan vil du vurdere den faglige præstation fra værterne på [programtype] på en skala fra 1-10?

3) Hvordan vil du vurdere studieværternes evne til at formidle deres emne på [programtype] på en skala fra 1-10?

4) Hvordan vil du vurdere troværdigheden hos studieværterne på [programtype] på en skala fra 1-10?

5) Hvordan vil du vurdere [programtype] evne til at komme hele vejen rundt om de emner, de tager op på en skala fra 1-10?

Tak for hjælpen og afslut