Bilag 2

Bilag

Andre bilag

  • Bilag 1 (Oversigt over overenskomster og aftaler)

  • Bilag 2.1 (Arbejdstidsregler for undervisningsområdet i kommunerne)

  • Bilag 2 (Ændringer i overenskomster og aftaler på det kommunale område)

  • Bilag 3 (Ændringer i overenskomster og aftaler på det statslige område)

  • Bilag 4 (Ændringer i overenskomster og aftaler på det regionale område)

  • Bilag 4.1 (Arbejdstidsregler for undervisningsområdet i regionerne)

Ændringer i overenskomster og aftaler på det kommunale område
Bilag 2

Forlængelsen eller fornyelsen af de overenskomster og aftaler med tilhørende protokollater og bilag, der er nævnt i bilag 1, afsnit A, nr. 1-9, og afsnit B, nr. 22-41, sker med følgende ændringer:

A. De ændringer, der fremgår af Referat af 22. marts 2013 mellem KL og LC

B. Kompensation for udfasning af 60-årsregel

Til ansatte omfattet af en 60-årsregel i medfør af

a. aftale af 3. august 2011 om arbejdstid for lærere i folkeskolen 2008

b. aftale af 3. august 2011 om arbejdstid m.v. for lærere i folkeskolen og ved specialundervisning for voksne 2005

c. aftale af 3. august 2011 om arbejdstid for børnehaveklasseledere 2008

d. aftale af 17. august 2011 om arbejdstid for børnehaveklasseledere i folkeskolen 2005

e. aftale af 3. august 2011 om arbejdstid for lærere ved voksenspecialundervisning 2008

f. aftale af 3. august 2011 om arbejdstid for lærere m.fl. ved ungdomskostskoler

ydes med virkning fra den 1. august 2014 et særligt tillæg.

For overenskomstansatte udgør tillægget 2.800 kr. i årligt grundbeløb (niveau 31. marts 2000). Tillægget er pensionsgivende.

For tjenestemænd samt overenskomstansatte med ret til tjenestemandspension udgør tillægget 3.250 kr. i årligt grundbeløb (niveau 31. marts 2000). Tillægget er ikke-pensionsgivende. Tillægget kan ikke konverteres til løntrin.

C. Øvrige ændringer i overenskomster og aftaler

1. Overenskomst for lærere m.fl. i folkeskolen og ved specialundervisning for voksne

I overenskomst af 7. juli 2011 for lærere m.fl. i folkeskolen og ved specialundervisning for voksne foretages følgende ændringer:

1. § 5, stk. 2, ophæves.

2. I § 5, stk. 2A, udgår », som følger Arbejdstidsaftale 05,«.

3. § 5, stk. 3, affattes således:

»Stk. 3. Lærere og børnehaveklasseledere ved selvstændige folkeskoler for specialundervisning for børn ydes et tillæg på 18.600 kr. Der ydes et ikke-pensionsgivende tillæg på 18,92 kr. pr. undervisningstime til disse lærere og børnehaveklasseledere for varetagelse af specialundervisning i særlige klasser eller andre enheder svarende til klasser.

Disse lærere og børnehaveklasseledere er ikke omfattet af stk. 8-11.

Lønseddeltekst: spec-uv skolebørn.

Lønseddeltekst: spec-skole uv-tillæg.«

4. § 5, stk. 8, affattes således:

»Stk. 8. Der ydes til lærere, (skole)konsulenter og børnehaveklasseledere, der varetager specialundervisningspecialpædagogisk bistand i særlige klasser eller andre enheder svarende til klasser, et ikke-pensionsgivende tillæg på 32,43 kr. pr. time.

Ydes der tillæg efter denne bestemmelse, kan der ikke ydes tillæg efter stk. 9-11 for de samme timer.

Lønseddeltekst: spec-uv-tillæg.«

5. § 5, stk. 9, affattes således:

»Stk. 9. Til børnehaveklasseledere, der varetager særlig støtte til tosprogede elever, undervisning af børnehaveklasseelever i dansk som andetsprog i henhold til Undervisningsministeriets bekendtgørelse nr. 31 af 20. januar 2006 og støtte til fremme af sproglig udvikling for tosprogede børn, der endnu ikke er påbegyndt skolegangen, ydes et ikke-pensionsgivende tillæg på 18,92 kr. pr. time.

Ydes der tillæg efter denne bestemmelse, kan der ikke ydes tillæg efter stk. 10 for de samme timer.

Lønseddeltekst: to-sprogede elever.«

6. § 5, stk. 12, ophæves.

7. Bemærkningen til § 5, stk. 14A, ophæves.

8. § 5, stk. 15, affattes således:

»Stk. 15. Der skal lokalt indgås aftale om funktionsløn, når det i forbindelse med skoleårets planlægning er besluttet, at team selv tilrettelægger og løser normperiodens arbejdsopgaver i relation til de opstillede mål for teamets arbejde.«

9. § 14, stk. 1, affattes således:

»Stk. 1. For ansatte, der ikke er omfattet af stk. 2, gælder Arbejdstidsregler for undervisningsområdet i kommunerne.

Bemærkning

Lærere, der får tillagt funktionen som skolekonsulent, jf. § 5, stk. 16, er omfattet af Arbejdstidsregler for undervisningsområdet i kommunerne.«

10. §§ 15, 15A og 16 ophæves.

11. § 17, stk. 5, affattes således:

»Stk. 5. I tilfælde, hvor det ikke er muligt at give en børnehaveklasseleder opgaver svarende til en fuldtidsstilling, kan der oprettes deltidsstillinger i videre omfang end fastsat i stk. 3.

Bemærkning

Deltidsbeskæftigede børnehaveklasseledere tilbydes fuldtidsbeskæftigelse, eventuelt med tjeneste på flere skoler, hvis dette er praktisk muligt.

Der henvises til bilag 3 – Opgavepapir for børnehaveklasseledere.«

12. Bemærkningen til § 23, nr. 20, ophæves.

13. I § 23 indsættes som stk. 2:

»Stk. 2. Særlig feriegodtgørelse udgør samlet 2,15 %.

Ikke afviklede ferietimer ud over 4 uger kan overføres til det/de følgende ferieår i henhold til Ferieaftalen indgået mellem KL og KTO. Aftale herom indgås skriftligt mellem den ansatte og skolelederen senest 1. maj, medmindre skolelederen har fastsat en anden dato.

Hvis den ansatte og skolelederen ikke indgår aftale om at overføre ferietimer ud over 15,42 time pr. måned (6. ferieuge), skal den ansatte meddele skolelederen, om vedkommende ønsker ferietimerne afviklet eller udbetalt. Denne meddelelse skal gives senest 1. maj, medmindre skolelederen har fastsat en anden dato. Ønsker den ansatte at afvikle optjente ferietimer ud over 15,42 time pr. måned (6. ferieuge), sker det som en nedskrivning af årsnormen eller, hvis forholdene tillader det, som afholdelse efter den ansattes ønsker.«

14. I protokollat 2, § 2, stk. 2, udgår », som følger Arbejdstidsaftale 05«.

15. I bilag 1 ophæves afsnittet »Vejledende kriterier specifikt for funktionsløn«.

16. Bilag 3 affattes således:

»Bilag 3 - Opgavepapir for børnehaveklasseledere

Undervisning

Børnehaveklasselederen kan varetage følgende undervisning:

1. Undervisning i børnehaveklasse.

2. Undervisning i forbindelse med samordnet indskoling eller lokalt besluttede skolestartsprojekter.

3. Specialundervisning, jf. folkeskolelovens §§ 3 og 4.

4. Særlig støtte til tosprogede elever, jf. § 6 i Undervisningsministeriets bekendtgørelse nr. 31 af 20. januar 2006 om folkeskolens undervisning i dansk som andetsprog med senere ændring.

5. Undervisning af børnehaveklasseelever i dansk som andet sprog, jf. folkeskolelovens § 5, stk. 7.

6. Støtte til fremme af sproglig udvikling for tosprogede børn, der endnu ikke har påbegyndt skolegangen, jf. lovbekendtgørelse nr. 314 af 11. april 2011 om dag-, fritids-, og klubtilbud m.v. til børn og unge § 11 (dagtilbudsloven).

7. Arbejde som børnehaveklasseassistent. Dvs. en medarbejder, der er ansat til at bistå en børnehaveklasseleder med varetagelsen af undervisningen i børnehaveklassen.

8. Vikartimer i 1. og 2. klasse som enkeltstående tilfældige vikartimer eller vikartimer for perioder i sammenhæng (dog ikke for resten af skoleåret).

9. Undervisning i 1. og 2. klasse, som ikke indgår i et samordnet indskolingsforløb. Dette gælder kun for allerede ansatte børnehaveklasseledere på fuld tid, der herved kan få udfyldt en resttjenestetid, når der ikke i øvrigt er ledige (»normerede«) timer inden for de øvrige arbejdsopgaver for børnehaveklasseledere. Det er samtidig en forudsætning, at lærerne – i kommunen som helhed – har et tilsvarende antal timer i børnehaveklasser, der fortrinsvist søges udført i børnehaveklasser, der indgår i samordnet indskoling eller lokalt besluttede skolestartsprojekter.

Bemærkning

Der ansættes en børnehaveklasseleder pr. børnehaveklasse. I de tilfælde, hvor en børnehaveklasseleder ikke kan varetage alle undervisningstimerne i børnehaveklassen på grund af

 deltidsbeskæftigelse

 nedsat arbejdstid ved fyldt 60 år, jf. Arbejdstidsregler for undervisningsområdet i kommunerne

 omfanget af undervisningen i børnehaveklassen

 varetagelse af undervisning i dansk som andetsprog for tosprogede elever

 varetagelse af støtte til fremme af sproglig udvikling for tosprogede børn, der endnu ikke har påbegyndt skolegangen,

kan der ansættes én yderligere børnehaveklasseleder til at varetage de resterende undervisningstimer, således at de tilsammen kan dække alle undervisningstimer i børnehaveklassen. Grundlaget for at ansætte flere børnehaveklasseledere, end der er børnehaveklasser, er alene undervisning efter punkt 1-6 samt 8-9.

Såfremt der for et enkelt skoleår er en overtallig børnehaveklasseleder kan denne dog – i denne periode – være beskæftiget fuldt ud som børnehaveklasseassistent.

Arbejde i skolefritidsordningen

Børnehaveklasselederen varetager arbejde i skolefritidsordninger (i Københavns Kommune: også skoleinstitutioner) inden for hele skolefritidsordningens/-institutionens åbningstid. Ved arbejde i skolefritidsordninger (skoleinstitutioner) følges samme retningslinjer vedrørende arbejdets tilrettelæggelse, som er gældende for skolepædagoger.

Det forudsættes dog, at arbejdstiden placeres i tilknytning til børnehaveklasselederens øvrige arbejde på skolen. Pauser i forbindelse med skift fra arbejde i en børnehaveklasse til arbejde i en skolefritidsordning medregnes i den pågældendes arbejdstid.

Hele dage i skolefritidsordningen/-institutionen placeres i tilknytning til en skoledag. Arbejdsdage i forbindelse med arbejde i skolefritidsordning på skolefridage skal medregnes med mindst 7,4 timer, medmindre andet er aftalt med den enkelte børnehaveklasseleder.

Der knytter sig en del øvrige opgaver til arbejdet i skolefritidsordningen. Eksempelvis:

 deltagelse i møder og arrangementer for børn og/eller forældre i skolefritidsordningen/-institutionen

 deltagelse i personalemøder og lignende i skolefritidsordningen/-institutionen

 deltagelse i koloni- og weekendophold og lignende for børn i skolefritidsordningen/-institutionen, som dog er frivillig for børnehaveklasseledere

 oprydning, indkøb og lignende.

Arbejde som skoleassistent

Børnehaveklasselederen varetager arbejde som skoleassistent. Eksempelvis:

 beskæftigelse af elever umiddelbart før og efter skoletid og af elever i fri- og mellemtimer

 medvirken ved tilrettelæggelse og afvikling af fælles arrangementer for elever (fx skoleudflugter, -fester, -komedier, lejrskoler, klasseture, ekskursioner og featuredage/-uger)

 andre pædagogiske arbejdsopgaver efter skolens nærmere anvisning (fx ledsagelse af syge eller tilskadekomne elever og hjælp og støtte til elever i elevrådsarbejde og lignende).

Pædagogiske støtteforanstaltninger og andre særlige hjælpefunktioner

Handler om pædagogiske støtteforanstaltninger og andre særlige hjælpefunktioner, dvs. praktisk/pædagogisk arbejde i forbindelse med elever med særlige vanskeligheder, der ligger ud over selve undervisningen, men er en forudsætning for dens gennemførelse.

Såfremt en deltidsansat børnehaveklasseleder ud over undervisning også varetager andre af ovennævnte arbejdsopgaver, betragtes den samlede beskæftigelse som ét ansættelsesforhold.

Der er alene mulighed for, at én børnehaveklasseleder pr. børnehaveklasse kan arbejde i skolefritidsordningen, som skoleassistent eller varetage pædagogiske støtteforanstaltninger.«

Ændringerne har virkning fra den 1. august 2014.

2. Overenskomst for lærere i ungdomsskolen

I overenskomst af 7. juli 2011 for lærere i ungdomsskolen foretages følgende ændringer:

1. § 5, stk. 2, affattes således:

»Stk. 2. Lærere ydes et tillæg for planlagt og eventuelt yderligere pålagt undervisning fra og med de angivne grænser:

Lærere med grundløn:

   
Undervisningstimer
Sats pr. time
300-700
27,09
751-
84,05
   

Lønseddeltekst: uv-tillæg 300-750.

Lønseddeltekst: uv-tillæg = 751.

Tillæg for planlagte undervisningstimer udbetales løbende. Tillæg for yderligere pålagte undervisningstimer udbetales ved skoleårets afslutning. Tillæg ydes for hver påbegyndte halve time.

Undervisningstillægget er ikke-pensionsgivende for overenskomstansatte lærere, som har ret til tjenestemandspension, jf. § 10, stk. 7 og 8.

Bemærkning

For deltidsbeskæftigede beregnes grænserne for undervisningstillæg i forhold til beskæftigelsesgraden.

For lærere i tidsbegrænsede stillinger af mere end en måneds varighed og mindre end et skoleår skal der beregnes undervisningstillæg svarende til undervisningsaktiviteten i et helt skoleår. Viser denne opgørelse, at den enkelte lærer forholdsmæssigt har haft planlagt og yderligere pålagt undervisning i det, der svarer til minimum 300 undervisningstimer i løbet af et skoleår, skal der ske udbetaling i forhold til ansættelsens varighed inden for perioden. Samme fortolkning skal anvendes på 750 undervisningstimer. Fortolkningen gælder endvidere lærere, der har haft mindre end 300 undervisningstimer i et skoleår på grund af stillingsskift eller ved til- og fratræden i løbet af et skoleår.

Bilag 2 indeholder regneeksempler på de to situationer.«

2. § 5, stk. 2A, affattes således:

»Stk. 2A. Til lærere ved ungdomskostskoler ydes for planlagt og eventuel ekstra pålagt undervisning fra og med 751 undervisningstimer årligt yderligere en godtgørelse på 55,92 kr. (grundbeløb 31. marts 2000) pr. time. Godtgørelse for planlagte undervisningstimer udbetales løbende. Godtgørelse for ekstra pålagte undervisningstimer udbetales ved arbejdsårets afslutning. Godtgørelsen ydes for hver påbegyndt halve time.«

3. I § 5, stk. 2A, udgår », som følger Arbejdstidsaftale 05,«.

4. § 5, stk. 5, affattes således:

»Stk. 5. Lærere, der varetager specialundervisning i særlige klasser eller andre enheder svarende til klasser, ydes et ikke-pensionsgivende tillæg på 18,92 kr. pr. time.

Disse lærere er ikke omfattet af stk. 6.

Lønseddeltekst: spec-skole uv-tillæg.«

5. § 5, stk. 5A, ophæves.

6. § 5, stk. 9, affattes således:

»Stk. 9. Der skal lokalt indgås aftale om funktionsløn, når det i forbindelse med skoleårets planlægning er besluttet, at team selv tilrettelægger og løser normperiodens arbejdsopgaver i relation til de opstillede mål for teamets arbejde.«

7. § 14, stk. 1, affattes således:

»Stk. 1. For ansatte ved ungdomsskolens heltidsundervisning og ved ungdomskostskoler gælder Arbejdstidsregler for undervisningsområdet i kommunerne.«

8. § 15, stk. 1, 2. pkt., affattes således:

»Tillægget ydes som godtgørelse i stedet for ulempeydelser, jf. §§ 11 og 12 i Arbejdstidsregler for undervisningsområdet i kommunerne.«

9. Bemærkningen til § 22, nr. 20, ophæves.

10. I § 22 indsættes som stk. 2:

»Stk. 2. Særlig feriegodtgørelse udgør samlet 2,15 %.

Ikke afviklede ferietimer ud over 4 uger kan overføres til det/de følgende ferieår i henhold til Ferieaftalen indgået mellem KL og KTO. Aftale herom indgås skriftligt mellem den ansatte og skolelederen senest 1. maj, medmindre skolelederen har fastsat en anden dato.

Hvis den ansatte og skolelederen ikke indgår aftale om at overføre ferietimer ud over 15,42 time pr. måned (6. ferieuge), skal den ansatte meddele skolelederen, om vedkommende ønsker ferietimerne afviklet eller udbetalt. Denne meddelelse skal gives senest 1. maj, medmindre skolelederen har fastsat en anden dato. Ønsker den ansatte at afvikle optjente ferietimer ud over 15,42 time pr. måned (6. ferieuge), sker det som en nedskrivning af årsnormen eller, hvis forholdene tillader det, som afholdelse efter den ansattes ønsker.«

11. I protokollat 1, § 2, stk. 2, udgår », som følger Arbejdstidsaftale 05«.

12. Bilag 4 ophæves.

Ændringerne har virkning fra den 1. august 2014.

3. Overenskomst for lærere ved sprogcentre

I overenskomst af 7. juli 2011 for lærere ved sprogcentre foretages følgende ændringer:

1. § 5, stk. 2, ophæves.

2. I § 5, stk. 2A, udgår », som følger Arbejdstidsaftale 05,«.

3. § 5, stk. 6, affattes således:

»Stk. 6. Der ydes et ikke-pensionsgivende konverteringstillæg på 34 kr. pr. undervisningstime.

Lønseddeltekst: konverteringstillæg.«

4. § 5, stk. 6A, ophæves.

5. § 5, stk. 8, affattes således:

»Stk. 8. Der skal lokalt indgås aftale om funktionsløn, når det i forbindelse med skoleårets planlægning er besluttet, at team selv tilrettelægger og løser normperiodens arbejdsopgaver i relation til de opstillede mål for teamets arbejde.«

6. § 14, stk. 1, affattes således:

»Stk. 1. For de ansatte gælder Arbejdstidsregler for undervisningsområdet i kommunerne.«

7. § 15 ophæves.

8. Bemærkningen til § 22, nr. 20ophæves.

9. I § 22 indsættes som stk. 2:

»Stk. 2. Særlig feriegodtgørelse udgør samlet 2,15 %.

Ikke afviklede ferietimer ud over 4 uger kan overføres til det/de følgende ferieår i henhold til Ferieaftalen indgået mellem KL og KTO. Aftale herom indgås skriftligt mellem den ansatte og skolelederen senest 1. maj, medmindre skolelederen har fastsat en anden dato.

Hvis den ansatte og skolelederen ikke indgår aftale om at overføre ferietimer ud over 15,42 time pr. måned (6. ferieuge), skal den ansatte meddele skolelederen, om vedkommende ønsker ferietimerne afviklet eller udbetalt. Denne meddelelse skal gives senest 1. maj, medmindre skolelederen har fastsat en anden dato. Ønsker den ansatte at afvikle optjente ferietimer ud over 15,42 time pr. måned (6. ferieuge), sker det som en nedskrivning af årsnormen eller, hvis forholdene tillader det, som afholdelse efter den ansattes ønsker.«

10. I protokollat 1, § 2, stk. 2, udgår », som følger Arbejdstidsaftale 05«.

11. Bilag 4 ophæves.

Ændringerne har virkning fra den 1. august 2014.

4. Arbejdstidsregler for undervisningsområdet i kommunerne

1. Arbejdstidsregler for undervisningsområdet i kommunerne, jf. underbilag 2.1, omfatter med virkning fra den 1. august 2014 lærere og børnehaveklasseledere m.fl. i folkeskolen, ved voksenspecialundervisning, ungdomsskolens heltidsundervisning, ungdomskostskoler og sprogcentre, i det omfang det fremgår af den enkelte overenskomst/aftale.

2. Pr. 1. august 2014 ophæves følgende aftaler med tilhørende protokollater og bilag:

a. Aftale af 3. august 2011 om arbejdstid for lærere i folkeskolen 2008.

b. Aftale af 3. august 2011 om arbejdstid m.v. for lærere i folkeskolen og ved specialundervisning for voksne 2005.

c. Aftale af 3. august 2011 om arbejdstid for børnehaveklasseledere 2008.

d. Aftale af 17. august 2011 om arbejdstid for børnehaveklasseledere i folkeskolen 2005.

e. Aftale af 3. august 2011 om arbejdstid for lærere ved voksenspecialundervisning 2008.

f. Aftale af 3. august 2011 om arbejdstid for månedslønnede lærere ved ungdomsskolens heltidsundervisning 2008.

g. Aftale af 3. august 2011 om arbejdstid for månedslønnede lærere ved ungdomsskolens heltidsundervisning 2005.

h. Aftale af 3. august 2011 om arbejdstid for lærere ved kommunale sprogcentre 2008.

i. Aftale af 3. august 2011 om arbejdstid for lærere m.fl. ved sprogcentre 2005.

j. Aftale af 31. maj 2000 om arbejdstid m.v. for læreres undervisning i ungdomsskolen og folkeskolen.

k. Aftale af 3. august 2011 om arbejdstid for lærere m.fl. ved ungdomskostskoler.

Lokalaftaler, herunder individuelle aftaler, samt kutymer med hjemmel i de ophævede arbejdstidsaftaler bortfalder med virkning pr. 1. august 2014.

5. Lokale lønaftaler, herunder individuelle lønaftaler

Lokale lønaftaler, herunder individuelle lønaftaler, indgået med hjemmel i nedenstående bilag (som ophæves pr. 1. august 2014) bortfalder med virkning pr. 1. august 2014:

a. Overenskomst for lærere m.fl. i folkeskolen og ved specialundervisning for voksne:

  Bilag 3 om Indgåelse af lokal lønaftale i forbindelse med overgang til Arbejdstidsaftale 08 ved undervisning for børn og ved specialundervisning for voksne.

b. Overenskomst for lærere i ungdomsskolen:

  Bilag 4 om Indgåelse af lokal lønaftale i forbindelse med overgang til Arbejdstidsaftale 08

c. Overenskomst for lærere ved sprogcentre:

  Bilag 4 om Indgåelse af lokal lønaftale i forbindelse med overgang til Arbejdstidsaftale 08

I den forbindelse anvendes eventuelle lokale lønmidler, som indgår i lokale lønaftaler med hjemmel i ovennævnte bilag, primært til de grupper, som i dag er omfattet af de lokale lønaftaler.

6. Aftale om vilkår for varetagelse af praktikopgaver

I aftale af 7. juli 2011 om vilkår for varetagelse af praktikopgaver i uddannelsen til lærer i folkeskolen foretages følgende ændringer:

1. I bemærkningen til § 2, stk. 1, punkt b, indsættes som 2. pkt.:

  »Der kan ydes forholdsmæssigt vederlag ved anvendelse af mindre end en arbejdstime til en opgave«.

2. I bemærkningen til § 3, stk. 1, ophæves 2. pkt.

3. Bemærkningen til § 4, stk. 2 og 3, ophæves.

4. § 5, stk. 3, affattes således:

»Stk. 3. Såfremt undervisning af lærerstuderende indgår i arbejdstiden, ydes pr. arbejdstime et vederlag beregnet som fastsat i § 2, stk. 1, punkt b.«

5. § 6, stk. 3, affattes således:

»Stk. 3. Såfremt afgivelse af udtalelse indgår i arbejdstiden, ydes pr. arbejdstime et vederlag beregnet som fastsat i § 2, stk. 1, punkt b.«

6. § 6, stk. 4, ophæves.

7. § 9 affattes således:

Ȥ 9. Lokalaftale

Der kan lokalt indgås aftale om udbetaling af tillæg for varetagelse af praktikopgaver i uddannelsen til lærer i folkeskolen til erstatning for de tillæg (honorar/vederlag), der gælder efter denne aftale.

Bemærkning

Lokalaftaler om tillæg indgås mellem kommunen og den lokale kreds af Danmarks Lærerforening. Der henvises til bilag 1.«

Ændringerne har virkning fra den 1. august 2014.