Energistyrelsen identificerer kritiske enheder og udarbejder en liste over disse.
Stk. 2 Energistyrelsen foretager de stk. 1, nævnte opgaver første gang senest den 17. juli 2026 og derefter når det er relevant, dog mindst hvert fjerde år.
Stk. 3 Virksomheder inddelt på niveau 2-5 efter § 4, er kritiske enheder.
Stk. 4 Virksomheder underrettes om, at de er blevet identificeret som en kritisk enhed senest en måned efter Energistyrelsen har udarbejdet listen i stk. 1.
Stk. 5 Energistyrelsen tager ved identifikationen efter stk. 1 behørigt hensyn til resultaterne af Danmarks nationale risikovurdering og nationale strategi for kritiske enheders modstandsdygtighed som udarbejdes i henhold til CER-direktivet, og ligger samtidig vægt på om:
-
1) Virksomheden leverer en eller flere væsentlige tjenester.
-
2) Virksomheden opererer i og har sin kritiske infrastruktur beliggende på dansk territorium.
-
3) En hændelse hos virksomheden vil have betydelig forstyrrende virkning, jf. stk. 6, på virksomhedens levering af en eller flere væsentlige tjenester eller på leveringen af andre væsentlige tjenester i sektorerne anført i bilag 5, som er afhængige af denne eller disse væsentlige tjenester.
Stk. 6 Ved fastlæggelse af, om en hændelse vil have betydelig forstyrrende virkning, jf. stk. 5, nr. 3, lægges der vægt på følgende:
-
1) Antal brugere, der er afhængige af den væsentlige tjeneste, som udbydes af den berørte enhed.
-
2) Omfanget af andre sektorers og delsektorers afhængighed af den pågældende væsentlige tjeneste.
-
3) Den indvirkning, som hændelser kan have med hensyn til omfang og varighed på økonomiske og samfundsmæssige aktiviteter, miljøet, den offentlige sikkerhed eller befolkningens sundhed.
-
4) Enhedens markedsandel på markedet for den eller de berørte væsentlige tjenester.
-
5) Det geografiske område, der kan blive berørt af en hændelse, herunder eventuel grænseoverskridende indvirkning.
-
6) Enhedens betydning med hensyn til at opretholde et tilstrækkeligt niveau for den væsentlige tjeneste under hensyntagen til tilgængelighed af alternative måder at levere denne væsentlige tjeneste på.