Bekendtgørelse om værgemål § 48

Denne konsoliderede version af bekendtgørelse om værgemål er opdateret til i dag, idet vi har implementeret eventuelle senere ændringsbekendtgørelser i det omfang, de er trådt i kraft - se mere her.

Bekendtgørelse nr. 960 af 27. juni 2025

§ 48

Forinden eller samtidig med, at midlerne indleveres til bestyrelse i en godkendt forvaltningsafdeling, skal den, der indbetaler midlerne, indlevere en forvaltningsmeddelelse til forvaltningsafdelingen. Kopi af eventuelt testamente, boopgørelse, gavebrev eller anden dokumentation vedlægges. Endvidere vedlægges dåbs- eller fødselsattest og dokumentation for personnummer for den, der er under værgemål. Er værgen beskikket, vedlægges værgebeskikkelsen.

Stk. 2 Forvaltningsmeddelelsen skal indeholde oplysning om

  • 1) navn, adresse og personnummer på den, der er under værgemål,

  • 2) navn, adresse og personnummer på værgen,

  • 3) hvorfra midlerne stammer,

  • 4) eventuelle særlige bestemmelser i bestyrelsesgrundlaget om udbetaling af renter og udbytte og om udbetaling af midlerne,

  • 5) midlernes størrelse og sammensætning, og

  • 6) om kontohaver modtager pension.

Stk. 3 Hvis midler, der er omfattet af værgemålet, er båndlagt, skal forvaltningsmeddelelsen indeholde de oplysninger, der er nævnt i stk. 1, og oplysning om

  • 1) arveladers navn og adresse ved dødsfaldet samt dødsdatoen,

  • 2) boets behandlingsmåde,

  • 3) båndlæggelsens varighed, og

  • 4) i hvilket omfang kapitalen er tvangsarv, dog kun hvis de almindelige bestemmelser om bestyrelse af båndlagt arv er fraveget ved testamente.