Virksomheder kan skriftligt ansøge om at etablere samordnet beredskab, der medfører, at beredskabsarbejdet efter lov om styrket beredskab i energisektoren, bekendtgørelse om sikkerhedsgodkendelser i energisektoren og denne bekendtgørelse varetages i fællesskab eller af den ene part.
Stk. 2 Ansøgninger om samordnet beredskab skal sendes til Energistyrelsen til godkendelse og skal som minimum indeholde følgende:
-
1) En begrundelse for ansøgningen.
-
2) En beskrivelse af de geografiske forhold mellem virksomhederne.
-
3) En beskrivelse af organisatoriske forhold hos virksomhederne og forskellene herved.
-
4) En beskrivelse af fordele og ulemper ved de praktiske og tekniske konsekvenser ved et samordnet beredskab.
-
5) Hvordan den operative indsats af virksomhederne skal håndteres, herunder angivelse af virksomhedernes indbyrdes ansvars- og kompetenceforhold, samt kommunikations- og informationsforhold.
Stk. 3 Energinet skal høres ved ansøgninger om samordnet beredskab for virksomheder i henholdsvis el-, gas- og brintsektoren.
Stk. 4 Energistyrelsen lægger i sin afgørelse vægt på, om en samordning af beredskabet for virksomhederne må anses at styrke modstandsdygtigheden og beredskabet hos hver enkelt virksomhed, virksomhederne som gruppe og energisektoren som helhed.