Kapitel 2 Kommunalbestyrelsens beregning af afregningspriser
Kommunalbestyrelsen i beliggenhedskommunen beregner afregningsprisen, jf. § 1, på baggrund af beliggenhedskommunens gennemsnitlige langsigtede omkostninger ved drift af tilsvarende kommunale tilbud, jf. dog § 7.
Stk. 2 Når kommunalbestyrelsen beregner afregningsprisen, skal kommunalbestyrelsen basere beregningen på de gennemsnitlige langsigtede omkostninger forbundet med driften af alle kommunale botilbud, plejeboliger mv., der udgør det tilsvarende tilbud i beliggenhedskommunen.
Beregningerne skal foretages efter cirkulære om budget- og regnskabssystem for kommuner, jf. bekendtgørelse nr. 1051 af 15. oktober 2019 om kommunernes budget- og regnskabsvæsen, revision m.v. I beregningen skal indgå de samlede gennemsnitlige langsigtede omkostninger, der omfatter følgende:
-
1) Alle de direkte omkostninger, der er forbundet med opgavevaretagelsen, f.eks. løn, køb af materialer, herunder tøj og værnemidler, transportmidler, og tjenesteydelser, reparations- og vedligeholdelsesudgifter, husleje m.v.
-
2) Alle de indirekte omkostninger, der er forbundet med opgavevaretagelsen, f.eks. lokale- og kontorudgifter, indirekte lønomkostninger, IT-udgifter, udgifter til ledelse, administration m.v., forsikringer, udviklingsomkostninger, beregnede tjenestemandspensioner, beregnede omkostninger til lovpligtige forsikringer, beregnede skadesomkostninger (selvforsikring), forrentning af driftskapital, forrentning og afskrivning af anlægskapital samt beregnede omkostninger for faciliteter i øvrigt, der er stillet til rådighed ved opgavevaretagelsen.
Stk. 2 Omkostninger, der følger af kommunalbestyrelsens myndighedsudøvelse, skal ikke medtages. Omkostninger til levering af sygeplejeydelser efter sundhedsloven skal ikke medtages.
Stk. 3 I de tilfælde, hvor kommunalbestyrelsen har valgt helt at udlicitere driften af deres tilsvarende tilbud, jf. stk. 2, vil omkostningerne hertil skulle ligge til grund for beregningerne.
Kommunalbestyrelsen skal ved fastsættelsen af afregningspriser og fritvalgsbevisets værdi bruge en overheadsats efter bekendtgørelse om fast overheadsats ved fastsættelse af afregningspriser efter friplejeboligloven og ældreloven.
Stk. 2 Omkostninger, der er omfattet af overheadsatsen i bekendtgørelse om fast overheadsats ved fastsættelse af afregningspriser efter friplejeboligloven og ældreloven, skal ikke indgå som indirekte omkostninger forbundet med opgavevaretagelsen ved levering af tilsvarende tilbud.
På baggrund af beregningen fastsættes afregningspriserne med udgangspunkt i beliggenhedskommunens fastsatte taksstruktur.
Stk. 2 Ved fastsættelse af afregningsprisen kan kommunen anvende forskellige opgørelsesmetoder, som omfatter kommunens langsigtede gennemsnitlige omkostninger ved levering af tilbuddet. Kommunalbestyrelsen skal anvende tilsvarende opgørelse overfor friplejeboligleverandører, som er anvendt overfor de kommunale leverandører.
Stk. 3 Hvis det ikke er muligt at anvende tilsvarende opgørelse overfor friplejeboligleverandører, som er anvendt overfor de kommunale leverandører, skal kommunalbestyrelsen sikre, at friplejeboligleverandøren i afregningsåret får en tilsvarende omkostningsdækning som det tilsvarende tilbud.
Friplejeboligleverandøren afregnes månedsvis bagud, medmindre andet er aftalt mellem parterne.
Stk. 2 Indtil kommunalbestyrelsen har beregnet en afregningspris i henhold til denne bestemmelse, afregnes friplejeboligleverandøren til den vejledende takst, som leverandøren har fastsat i henhold til lov om friplejeboliger § 32, stk. 1, jf. § 174 i lov om social service og ældrelovens § 40.
Kommunalbestyrelsen skal løbende efter behov og mindst én gang årligt i forbindelse med aflæggelse af årsregnskab foretage efterberegning af de beregnede afregningspriser, jf. § 32, stk. 3, i lov om friplejeboliger.
Stk. 2 Kommunalbestyrelsen skal justere afregningspriserne, når kommunalbestyrelsen bliver bekendt med, at der er misforhold mellem afregningspriserne og de gennemsnitlige, langsigtede omkostninger.
Kommunalbestyrelsen skal fremlægge grundlaget for beregningerne på friplejeboligleverandørens anmodning herom.
Har kommunens faktiske omkostninger ved levering af tilsvarende tilbud været højere end den fastsatte afregningspris, skal kommunalbestyrelsen efterbetale leverandøren forskellen, jf. § 32, stk. 4, i lov om friplejeboliger.
Stk. 2 Ved vurdering af, hvorvidt der skal ske efterbetaling, skal kommunalbestyrelsen bruge de faktiske omkostninger, som kommunalbestyrelsen senest i forbindelse med regnskabsaflæggelsen har efterberegnet ved levering af tilsvarende tilbud.
Stk. 3 Efterbetalingen skal ske senest to måneder efter, at kommunalbestyrelsen er blevet opmærksom på, at afregningsprisen er lavere end de kommunalbestyrelsens faktiske omkostninger ved levering af tilsvarende tilbud. Efterbetalingen skal omfatte hele perioden, hvor afregningsprisen har været fastsat for lavt.
Har kommunens faktiske omkostninger ved levering af tilsvarende tilbud været lavere end den fastsatte afregningspris, skal leverandøren efterbetale kommunalbestyrelsen forskellen, jf. § 32, stk. 4, i lov om friplejeboliger. Tilbagebetalingen skal ske efter en metode, der fastsættes i under hensyntagen til friplejeboligleverandørens økonomiske situation.
For at sikre gennemsigtighed i forhold til afregningspriserne og i forhold til den enkelte borgers indplacering i beliggenhedskommunens takststruktur, skal beliggenhedskommunen have en for friplejeboligleverandøren tydelig og tilgængelig beskrivelse af kommunens takststruktur.
Stk. 2 Hvis flytningen til en friplejebolig indebærer, at en borger flytter til en anden kommune, kan friplejeboligleverandøren bede beliggenhedskommunen om at træffe afgørelse om borgerens hjælpebehov efter lov om social service, når det er klart for friplejeboligleverandøren, at borgerens behov for hjælp har ændret sig efter borgerens indflytning i friplejeboligen.