Akkrediteringsloven § 4

Denne konsoliderede version af akkrediteringsloven er opdateret til i dag, idet vi har implementeret eventuelle senere ændringslove i det omfang, de er trådt i kraft - se mere her.

Lov om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner

Lov nr. 601 af 12. juni 2013,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1667 af 12. august 2021,
som ændret ved lov nr. 492 af 15. maj 2023, lov nr. 675 af 17. juni 2025 og lov nr. 754 af 20. juni 2025

§ 4

Akkrediteringsrådet består af 1 formand og 7 medlemmer.

Stk. 2 Uddannelses- og Forskningsministeren udpeger formanden.

Stk. 3 Ministeren udpeger medlemmerne. 3 medlemmer udpeges efter indstilling fra relevante organisationer, herunder aftagerorganisationer og videregående uddannelsesinstitutioner, og 2 medlemmer udpeges efter indstilling fra de studerendes repræsentanter i bestyrelserne for de videregående uddannelsesinstitutioner.

Stk. 4 Akkrediteringsrådets formand og medlemmer skal tilsammen have viden og erfaring inden for kvalitetssikring, videregående uddannelse, forskning, udviklingsbasering og arbejdsmarkedsforhold for dimittender. Mindst 1 medlem skal have international erfaring med akkreditering.

Stk. 5 Akkrediteringsrådets formand og medlemmer kan højst sidde i rådet i 8 år fordelt på mindst to udpegningsperioder. Dog kan medlemmerne udpeget efter indstilling fra de studerende, jf. stk. 3, højst sidde i rådet i 3 år fordelt på mindst to udpegningsperioder. Hvis formanden eller et medlem afgår inden periodens udløb, udpeges en afløser efter stk. 2 og 3. I forbindelse med udpegningen tages stilling til udpegningsperiodens længde, jf. 1. pkt.