Bøger, som nævner Aftaleloven § 38a

Forbrugerbegrebet i markedsføringslovgivningen

- Side 238 -

...definitioner på en forbrugeraftale. Købelovens § 4 a definerer et forbrugerkøb. Bevisbyrden for købers eventuelle mangel på forbrugerstatus pålægges i alle tre love sælger. I offentligretlig sammenhæng er lovene mere fremadrettet, hvorfor en større fleksibilitet kan være hensigtsmæssig.452452. Se herom i Kristoffersen & Gravesen 2002, s. 22 ff.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 239 -

...for forbrugere, der reguleres. Det samme gør sig gældende med bestemmelsen om lodtrækning og præmiekonkurrencer (§ 11) samt mærknings- og emballeringsbemyndigelsen (§ 17). I disse tilfælde må der antages at være et sammenfald med det civilretlige forbrugerbegreb, således som dette f.eks. kommer til udtryk i aftalelovens § 38 a og købelovens § 4 a.

Læs på Jurabibliotek