Klagen skyldes, at SKAT har forhøjet selskabets momstilsvar, idet selskabets biler ikke er anset for at blive anvendt udelukkende i forbindelse med selskabets momspligtige aktivitet. Endvidere er selskabet anset for pligtig til at betale moms af skønsmæssig ansat yderligere omsætning, samt nægtet fradrag for moms af advokat- og telefonudgifter, idet der ikke foreligger behørig dokumentation.
SKAT's afgørelse ændres delvist.
H1 ApS (herefter benævnt selskabet) driver handel med burgere, pizzaer samt har opstillet spillemaskiner på adressen Y1-vej.
Selskabet havde et ordinært resultat før skat på 330.640 kr. i 2005, -681.632 kr. i 2006 og -159.828 kr. i 2007.
Der er ansat to i selskabet, YA og YM. Selskabet er ejet 100 % af YA.
Det fremgår af revisionsprotokollatet for 2006, at "Der er foretaget store ind- og udbetalinger mellem anpartshaver og selskabet", samt at "Det forekommer regelmæssigt, at der mangler bilagsdokumentation til hævninger i banken". Videre fremgår det, at "Der kan rejses tvivl om, hvor vidt bidrag til den Kurdiske kulturfond og Dansk Kurdisk Kulturcenter er at betragte som et fradragsberettiget sponsorat."
Selskabets regnskabsår følger kalenderåret.
Selskabets årlige omsætning og dækningsbidrag fordelt pr. måned for 2006 og 2007 vedr. salg af fast food, eksklusiv indtægter af spillemaskiner fremgår af nedenstående tabeller:
Måned - 2006 | Omsætning i kr. | Vareforbrug i kr. | Dækningsbidrag i kr. | DB i % |
Januar 2006 | 74.848 | 57.645 | 17.203 | 23 |
Februar 2006 | 88.900 | 35.992 | 52.908 | 60 |
Marts 2006 | 99.839 | 73.383 | 26.456 | 27 |
April 2006 | 110.748 | 46.211 | 64.537 | 58 |
Maj 2006 | 110.234 | 60.324 | 49.910 | 45 |
Juni 2006 | 74.168 | 15.528 | 58.640 | 79 |
Juli 2006 | 49.975 | 45.507 | 4.468 | 9 |
August 2006 | 57.568 | 42.618 | 14.950 | 26 |
September 2006 | 47.852 | 24.660 | 23.192 | 49 |
Oktober 2006 | 52.440 | 35.774 | 16.666 | 32 |
November 2006 | 55.853 | 54.200 | 1.653 | 3 |
December 2006 | 68.629 | 65.657 | 2.972 | 4 |
I alt | 891.629 | 557.504 | 333.555 | 38 |
Måned - 2007
Måned - 2007 | Omsætning i kr. | Vareforbrug i kr. | Dækningsbidrag i kr. | DB i % |
Januar 2007 | 87.119 | 32.221 | 54.978 | 63 |
Februar 2007 | 85.289 | 48.667 | 36.622 | 43 |
Marts 2007 | 106.065 | 37.783 | 68.282 | 64 |
April 2007 | 85.515 | 52.370 | 33.145 | 39 |
Maj 2007 | 96.228 | 78.742 | 17.486 | 18 |
Juni 2007 | 88.708 | 43.757 | 44.951 | 51 |
Juli 2007 | 96.968 | 61.753 | 35.215 | 36 |
August 2007 | 91.512 | 54.245 | 37.267 | 41 |
September 2007 | 99.213 | 52.804 | 46.309 | 47 |
Oktober 2007 | 87.353 | 52.485 | 34.868 | 40 |
November 2007 | 96.854 | 62.350 | 34.504 | 36 |
December 2007 | 92.712 | 60.159 | 32.553 | 35 |
I alt | 1.113.616 | 637.436 | 476.180 | 43 |
Selskabets bruttoavance vedrørende salg af burger og pizzaer i 2004 og 2005 var henholdsvis på 55 % og 56 %.
Af Landsretsdomme offentliggjort i SKM.2001.602.VLR og SKM.2006.484.ØLR. fremgår det, at branchens gennemsnitlige bruttoavanceprocenter er på 60-70 %.
Som begrundelse for den lave bruttoavance har selskabet oplyst, at virksomheden var lukket på grund af ombygning, idet selskabet har bygget om flere gange for at fastholde og tiltrække kunderne, hvilket var nødvendigt, efter Kommunen har gjort det ulovligt at parkere på Y1-vej. Efterfølgende er det blevet forklaret, at selskabet blev omdannet til en take away butik i 2006, således at kunder kun kunne bestille maden og tage den med. Derfor var priserne stærkt nedsat, hvilket har resulteret i et lavt dækningsbidrag
Selskabet har til SKAT oplyst, at der ikke er foretaget daglige kasseoptællinger på grund af, at det er besværligt, som følge af at selskabet har en fælles kassebeholdning af salg af fastfood og indtægter af spillemaskinerne. Det er ifølge selskabet svært at aflæse spillemaskinerne nøjagtigt, hvorefter disse aflæses en gang om måneden. Endvidere er det oplyst, at kassebeholdningen opbevares flere forskellige steder bl.a. i diverse spande, i fryseren, bukselommer, i kasseapparatet m.fl.
Revisor har ifølge revisionsprotokollatet til årsregnskaberne for 2006 og 2007 bl.a. anført følgende bemærkning vedrørende kasseafstemninger:
"Der skal foretage en effektiv kasseafstemning for alle kontante beholdninger hver aften. Denne optælling skal sammenlignes med den bogførte kassebeholdning hver aften. Kassen pr. 31.12.06 er ikke afstemt, men revisor har haft mulighed for at sandsynliggøre kassebeholdningen på et senere tidspunkt."
Det er over for SKAT oplyst, at selskabet i 2006 købte et nyt kasseapparat den 29. juni 2006 af mærket Casio TE-2200 til 14.900 kr. Det tidligere kasseapparat var et Siemens fra 2004, og selskabet havde betalt 51.778 kr. for kasseapparatet.
SKAT har været inde på Casio hjemmeside og fundet en vejledning vedrørende selskabets nye kasseapparat Casio TE-2200, og i denne brochure er der vist et eksempel af en Z-bon.
En Z bon er den bon, der udskrives hver dag over dagens salg. Z bonen nulstiller herefter dagens salg. En X bon er en bon, man kan udskrive i løbet af dagen for at se, hvor meget der er omsat for, uden at den nulstiller salget.
Hvis man sammenligner den Z bon, som er vist i Casio's vejledning og den, som er vedlagt i selskabets bogføring, så mangler de sidste linjer på de Z boner, der er i selskabets bogføring. De linjer som mangler vedrører bl.a. akkumulerende total antal solgte varer og akkumulerende total omsætning.
Z-bonerne er hakket foroven, som når de er blevet revet af et kasseapparatet med en takket kant, den nederste del af Z-bonen er helt lige, som ved klip med en saks. Z bonerne ser ud til at have fået klippet bunden af, dvs. SKAT ikke har haft mulighed for at følge den akkumulerende total af omsætningen.
For indkomståret 2006 har SKAT konstateret uregelmæssigheder, idet der nogle dage manglede Z-boner, f.eks. den 10. januar 2006
Den 13. januar 2006 har Z-bon nummer 493 og den 02. februar 2006 har Z-bon nummer 498. Den sidste kendte Z-bon i det gamle kasseapparat er nummer 639. Den første Z-bon i bogføringen fra det nye kasseapparat er nummer 45. Der mangler Z-boner for perioden fra 1. juli 2006 til 10. august 2006. Der er ingen Z-bon nr. 118. Den sidste Z-bon i 2006 var nr. 185, den 28. december 2006. Fra den 29. december 2006 til den 31. december 2006 forefindes der ingen Z-boner, kun X-boner.
For indkomståret 2007 er der konstateret, at den 1. januar 2007 er en x-bon, hvor salget ifølge denne er på 10.676 kr., dette svarer til 8.540 kr. ekskl. moms, men der er bogført 2.915 kr. ekskl. moms.
Den 2.januar 2007 er en Z-bon nr. 187, der er bogført 2.252 kr. ekskl. moms som svarer til z-bonen ekskl. moms. De nederste af Z-bonen er klippet af, så det ikke er muligt at se den akkumulerende salgssaldo.
Nogle af dagene har samme Z bon nummer. SKAT har derfor skrevet til selskabet for at få en redegørelse herfor, samtidig med at der blev rettet en generel telefonisk henvendelse til Casio for at høre, om det er muligt med flere z-boner med samme nummer. Ved henvendelsen til Casio er det oplyst, at det normalt ikke er muligt have flere Z-boner med samme nummer.
SKAT har videre observeret vedr. Z bonerne, at det samlede antal boner/transaktioner pr. dag er registeret oven over Z bon nummeret. F.eks. er der den 14.02.07 registeret 69 boner men der er kun slået 51 varer ind, der skulle således være minimum 18 nulboner, den 23.12.07 er der registeret 103 boner, men der er kun slået 60 varer ind, dvs. der skulle have været minimum 43 nulboner, og den 29. december 2007 er der registeret 125 boner, men der er kun slået 95 varer ind, dvs. der skulle have været minimum 30 nulboner.
En nul bon er en bon, hvor der ingen salg er slået ind, men kassen er blevet åbnet.
Ved slutningen af hver måned indtastes et samlet beløb på omsætningen, som ikke stammer fra en Z bon. Der er ingen underdokumentation vedlagt, og den del af omsætningen anses af SKAT for at være ført uden om kasseapparatet fra Casio.
Der laves ifølge det oplyste nogle oversigter hver dag med morgenbeholdning og dagens salg, hævninger, udgifter m.v. og så aftenbeholdning.
Ifølge specifikationer til årsrapporten for 2006, opgørelse af skattemæssige afskrivninger, har selskabet i indkomståret 2006 haft en tilgang af forbedringer på bygninger med 137.721 kr.
SKAT har forhøjet selskabets momstilsvar for 2006 med 82.250 kr. i 2006 og med 119.500 kr. i 2007, idet regnskabet er tilsidesat, og omsætningen opgjort skønsmæssigt.
SKAT har anset bogføringen af omsætningen for at være ikke fyldestgørende pga. manglende Z-boner, fejl ved Z-boner (mangler de sidste linier), manglende kasseoptælling samt en ikke dokumenteret salgspostering uden om Z-bonerne.
Det var planen ved SKATs besøg den 23. oktober 2008 på selskabets adresse i forbindelse med gennemgang af indkomståret 2006, at der skulle foretages en kasseoptælling, men dette blev opgivet igen pga., at det ikke var muligt at aflæse spillemaskinerne helt nøjagtigt, da det kun er muligt den ene gang om måneden, hvor de bliver aflæst af udlejeren.
Selskabet har endvidere efter det oplyste opbevaret sin kassebeholdning flere steder, og selskabet er i besiddelse af mange 20èr, som bruges i spillemaskiner. De opbevares i diverse spande rundt omkring bl.a. i fryseren.
Det var ligeledes planen, at kasseapparatets informationer skulle aflæses over på et CF kort. Desværre var dette ikke muligt, hvorfor SKAT kontaktede leverandøren af kasseapparatet, som meddelte at man skulle købe et specielt modul, hvis man ville kunne tappe oplysninger over på et CF kort.
SKAT havde anmodet om at få udleveret en nøgle til kasseapparatet, men YM havde taget den ene nøgle med til Sverige. SKAT ventede derfor på den medarbejder, som skulle åbne burgerbaren den pågældende dag. Der blev telefoneret til ham på tyrkisk, og SKAT fik derefter meddelt, at han var forsinket. Da han endelig kom, havde han ingen nøgle med til kasseapparatet. Hvordan ville han slå dagens salg ind er uvist.
Det viste sig, at YM efter det oplyste skulle have taget begge nøgler med hjem.
En ven af YM og YM's ene søn YS kom med en nøgle efter et stykke tid, efter at SKAT havde meddelt, at man ikke forlod selskabet, før man havde fået adgang til kasseapparatet.
SKAT har anmodet om at få revisionsrullerne fra kasseapparaterne udleveret, dvs. fra det kasseapparat selskabet havde det 1. halvår af 2006, som selskabet stadigvæk er i besiddelse af. Selskabet vidste ikke lige, hvor de var, men ville fremskaffe dem og ville sende dem til SKAT.
SKAT har efterfølgende i brev fra selskabet fået oplyst, at der ikke fandtes revisionsbon/ruller til det Simens kasseapparat, der blev benyttet det første halvår. Det kasseapparat, der blev anskaffet i slutningen af juni 2006, er der revisionsbon/rulle i, men pga. en vandskade i kælderen er disse gået tabt. Det fremgår endvidere af brevet:
"vi har af hensyn til ombygningen valgt at flytte revisions bonerne ned i kælderen i tiderne, men vi har gjort vores bedste for at holde dem fra at blive beskadiget, men vi har desværre ikke kunne forudse vandskade i kælderen som ville bl.a. beskadige revisionsbonerne"
For 2007 har SKAT anmodet om revisionsrullerne, som følge af, at man heraf kan se priser, frekvens og tider for 0-boner, fejlbogføringer m.v., men selskabet er ikke i besiddelse af disse pga. vandskade.
SKAT har derfor ikke haft mulighed for at kontrollere, om omsætningen for årene 2006 og 2007 er fyldestgørende via revisionsruller og kasseafstemninger.
Det er SKATs opfattelse, at selskabet ikke har foretaget daglige kasseafstemninger.
Selskabet opfylder ikke kravene i bogføringsbekendtgørelsen, og som følge heraf anses selskabets regnskabsmateriale for ikke at være fyldestgørende. SKAT har derfor tilsidesat regnskabet mht. til omsætningen og har taget forbehold for de resterende poster pga. de manglende daglige kasseafstemninger.
Den af selskabet afgivne forklaring på det lave dækningsbidrag som følge af selskabets omdannelse til en take away restaurant i 2006 ses ikke dokumenteret eller tilstrækkelig sandsynliggjort. SKAT har tjekket selskabets hjemmesider i 2005, 2006 og 2007, og på intet tidspunkt har det fremgået, at restauranten er blevet omdannet til et take away med deraf lavere priser. Endvidere har selskabet ikke afholdt udgifter til ombygningsudgifter i 2006.
Selskabet har endvidere ifølge bilag 107 og 648 afholdt udgifter til indkøb cigaretter i ..., men der er ikke bogført indtægter på salg af cigaretter. Selskabet har ikke kunne forklare dette over for SKAT.
Den skønsmæssige ansættelse af omsætningen er foretaget på baggrund af tidligere års dækningsbidrag (DB) samt på baggrund af branchen bruttoavanceprocenter.
Dækningsbidraget vedrørende salg af burger og pizza for perioden 2004-2007.
Omsætningen og vareforbruget har varieret gennem årene således:
Indkomstår | Omsætning | Vareforbrug | Selvangivet DB | |
2004 | 1.803 t.kr. | 806 t.kr. | 997 t.kr. 55 % | |
2005 | 1.590 t.kr. | 686 t.kr. | 904 t.kr. 56 % | |
2006 | 891 t.kr | 549 t.kr. | 342 t.kr. 38 % | |
2007 | 1.114 t.kr. | 637 t.kr. | 477 t.kr. 43 % |
Branchens gennemsnitlige bruttoavanceprocenter er på 60-70 %, jf. domspraksis. Der henvises til SKM.2001.602.VLR og SKM.2006.484.ØLR
SKAT har på baggrund af gennemgangen af omsætningen skønsmæssigt ansat dækningsbidraget for 2006 og 2007 på baggrund af branchens gennemsnitlige bruttoavanceprocenter til henholdsvis 55 % og 60 %, da SKAT ikke har haft mulighed for at kontrollere, om omsætningen er fyldestgørende via revisionsruller og kasseafstemninger.
For indkomståret 2006:
Omsætning (skøn) 1.220 t. kr.
Vareforbrug 549 t.kr.
DB 55 % (skøn) 671 t.kr
For indkomståret 2007:
Omsætning (skøn) 1.592 t. kr.
Vareforbrug 637 t.kr.
DB 60 % (skøn) 955 t.kr
Selskabets omsætning er herefter skønsmæssigt blevet forhøjet med 329.000 kr. i 2006 og 478.000 kr. i 2007 opgjort som forskellen mellem den skønsmæssige opgjorte omsætning og den selvangivne omsætning jf. skattekontrollovens § 3 stk. 4 (Lov 1922-04-10 nr. 149 om indkomstskat til staten)
Der er taget forbehold for, at den skønsmæssige bruttoavance, som er fastsat på baggrund af tidligere års bruttoavance, som kan være sat for lavt pga. selskabets bogføring de foregående år også har været ufyldestgørende pga. manglende daglig kasseoptælling, og omsætningen kan derfor også for tidligere år være opgjort ukorrekt.
Da selskabet i 2007 fortsat har klippet det nederste af Z-bonerne, og der ikke har været foretaget daglige kasseoptælling samt bogført omsætning uden om kasseapparatet, har SKAT for 2007 vurderet, at bruttoavancen skal ansættes til 60 % for at ligge nærmere branchens bruttoavancer på 65-70 %. Selskabet har endvidere modtaget en påtale herfor.
Det er SKATs opfattelse, at sandsynligheden for selskabets bruttoavance for 2004 og 2005 er opgjort korrekt er minimal, henset til at selskabet fortsat for 2007 ikke opfylder bogføringsloven.
Omsætningen i 2006 og 2007 har fortsat en lavere bruttoavance i forhold til år 2005 og tidligere.
For de skønsmæssige forhøjelser af omsætningen på 329.000 kr. i 2006 og på 478.000 kr. i 2007 udgør momsen af henholdsvis 82.250 kr. og 119.500 kr.
Den skønsmæssige udholdte omsætning inkl. moms i 2006 på 411.250 kr. og i 2007 på 597.500 kr. må betragtes som maskeret udlodning til hovedaktionæren i henhold til ligningslovens § 16 A.
Selskabets repræsentant har nedlagt påstand om, at selskabets bruttoavance godkendes i henhold til det selvangivne.
SKAT har på grund af nogle småfejl vedrørende bonsystemet og med støtte i en efter SKATS opfattelse for lav bruttoavance tilsidesat regnskabet som værende i strid med bogføringen.
Det er gjort gældende, at selskabet opfylder kravene i Bogføringsbekendtgørelsen, og at regnskabet derfor ikke kan tilsidesættes. Baggrunden for en skønsmæssig forhøjelse er derfor som udgangspunkt ikke til stede.
Som forklaring på den faldende omsætning har selskabets revisor forklaret, at årsagen til at dækningsbidraget er faldet fra 55 - 56 % i tidligere år til 38 % i 2006 skyldtes, at selskabet var ombygget ad flere omgange, idet forretningen havde forsøgt sig med take away og trendy cafe, hvilket mislykkedes. Man havde indkøbt samme mængde mad for at kunne tilbyde samme brede udvalg og standard/kvalitet samt finere cafe anretninger. Herudover var der større spild på finere anretninger end på traditionel mad fra pizza og grillbar. Men hele konceptet, og omsætning udeblev, hvilket resulterede i faldende omsætning. Mange stamgæster svigtede, da det ikke længere var den samme H1. Man forsøgte fejlagtig at gøre det gamle H1 mere eksklusivt som trendy cafe i en periode, hvor der var højkonjunktur, men det viste sig at være en kæmpe fejltagelse og med fiasko til følge. Man troede desværre på dette koncept i flere år, og håbede på at det nok skulle komme i gang, blot ved at holde ved. Det var derfor udelukket at skrue ned for indkøbene i takt med faldende omsætning, da man derved ikke havde mulighed for at tilbyde de retter, der var reklameret med i menuen. Derfor fortsatte de store indkøb, og det har altid været en æressag for H1 at have friske og ordentlige råvarer. Ydermere har ombygning af Y1-vej, hvor biler ikke længere har lov til at parkere uden for forretningen, bidraget til en stærk omsætningsnedgang og deraf nødvendigheden af at sætte priser betragteligt ned for til stadighed at lokke kunder i butikken.
Det er derfor ikke acceptabelt, at omsætningen skønsmæssigt forhøjes. Det er ikke korrekt, at bruttoavancen for branchen ligger gennemsnitlig på 60-70 %. En lille grillbar, i meget stærk konkurrence har langt fra så høje dækningsbidragsprocenter og slet ikke med den urimelige parkeringspolitik på Y1-vej, der har presset forretningens fortjeneste yderligere ned mod bunden, år for år.
Med hensyn til det anførte om kasseapparatet og Z-boner, herunder at den nederste del er klippet af, så er der blot tale om en opsummering af de oplysninger, som allerede fremgik af dagens salg, hvorfor man ikke så nogen grund til, at bilagsmaterialet skulle fylde mere end højest nødvendigt. Man var af den opfattelse, at det akkumulerede tal kunne trækkes af enten kasseapparater eller fra revisionsrullerne. Det er selvfølgelig beklageligt, at denne information er så vigtigt for SKAT, og at revisionsrullerne er gået til ved en vandskade, som i øvrigt er anmeldt over for ejerforeningen.
Uanfægtet at der mangler de nederste sumtotaler, og uanfægtet at revisionsrullerne er gået tabt ved vandskade, sidder der i bilagsmaterialet en Z-bon for hver enkelt dag udvisende dagens omsætning.
SKATS bemærkninger om springende numre på z-boner har selskabet ikke indsigt i eller forklaring herpå, da man intet har med de tekniske forhold i kasseapparater at gøre, og hvorledes Z-bonner bliver nummeret af kasseapparatet. Der er dog bogført salg i alle dage i perioden 13. januar 2006 til 2. februar 2006 på i alt 55.888 kr., hvor det jf. Z-bonner anføres, at der skulle være 4 z-boner. Hvorledes denne nummerering har foregået, har man ikke kendskab til, men der er ikke kun slået 4 dages salg ind, men derimod salg for alle 19 dage og umiddelbart efter kørt en dagstotal fra kasseapparater, jf. bilag 50-99, vedlagt kontospecifikation over salget i den angivne periode.
Det er rigtigt, at der mangler z-boner i perioden 1. juli til 10. august 2006, hvilket er noteret i det interne revisionssystem. Årsagen hertil var, at kasseapparater var i stykker i juli måned, og salget for perioden er indskrevet i en bog. Salget er derfor bogført direkte fra denne manuelle opgørelse.
At de daglige kasseafstemninger ikke kan bruges og ikke har nogen værdi, fordi den samlede kassebeholdning ikke er optalt fysisk, er ikke korrekt. Kassen har været optalt, men kassebeholdningen i form af byttepenge til spilleautomater samt penge i de enkelte automater har ikke løbende været optalt. Det betyder, at kassebeholdningen, der fremgår af de enkelte ark, er den beholdning, der lå rent fysisk i kassen. At den ofte var stor skyldes, at når der blev afregnet spilleindtægter med ejeren af spilleautomaterne, overgik disse penge til kassen i H1.
Der betales moms af varer og ydelser, der leveres mod vederlag, jf. momslovens § 4, stk. 1.
Hvis det konstateres, at en virksomhed har afgivet urigtig angivelse, således at virksomheden har betalt for lidt i afgifter m.v. eller har fået udbetalt for meget i godtgørelse, afkræves virksomheden det skyldige beløb. Dette fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 1.
Kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler virksomheden, ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan SKAT ansætte virksomhedens tilsvar skønsmæssigt. Dette fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. punktum.
Ved kendelse af 5. november 2009 for selskabet stadfæstede Landskatteretten SKAT's afgørelse om en skønsmæssig forhøjelse af omsætningen i 2006 med 329.000 kr. og for 2007 med 478.000 kr., som følge af at selskabets regnskabsmateriale ikke var egnet som grundlag for en nøjagtig indkomstopgørelse. Landskatteretten finder under henvisning til kendelse af 5. november 2009, at det er med rette, at SKAT har forhøjet selskabets momstilsvar vedrørende salgsmoms med 82.250 kr. for 2006 og med 119.500 kr. for 2007.
SKAT's afgørelse stadfæstes derfor vedrørende dette punkt.
Selskabet har afholdt følgende udgifter til G1 i 2006:
Dato | Beløb inkl. moms |
11.01.2006 0/4 | 1.000 kr. |
01.03.2006 0/4 | 1.000 kr. |
18.04.2006 0/6 | 700 kr. |
24.04.2006 0/6 | 600 kr. |
19.06.2006 0/6 | 1.200 kr. |
05.07.2006 579/7 | 500 kr. |
18.07.2006 625/7 | 1.500 kr. |
08.08.2006 665/7 | 1.000 kr. |
28.08.2006 733/7 | 1.000 kr. |
10.10.2006 972/7 | 500 kr. |
01.11.2006 1073/8 | 2.000 kr. |
I alt 11.000 kr. inkl. moms |
Momsbeløbet udgør 2.200 kr.
Udgifterne er enten ikke dokumenteret ved et grundbilag eller dokumenteret med et blåt udgiftsbilag. Betalingerne fremgår af bankkontoudtog.
I 2007 er det oplyst, at selskabet har følgende mobilnumre ...1 zapcell, G2 ...2 og G3 ...3.
Selskabet har i 2007 afholdt 4.394 kr. i udgifter til telefon, men der er ikke underbilag til udgifterne.
SKAT har konstateret, at mobiltelefoner har været brugt i udlandet.
Selskabets momstilsvar for 2006 er forhøjet med 2.200 kr., og i 2007 med 1.812 kr.
Selskabet har ikke på behørig vis dokumenteret udgifter med originalbilag som grundbilag. Enten har der ikke foreligget dokumentation for udgiften i form af bilag eller også var udgifter dokumenteret med et blåt udgiftsbilag, og dermed ikke med et eksternt bilag.
Der er nedlagt påstand om godkendelse af momsfradrag på 1.812 kr., idet det foreliggende bilagsmateriale er tilstrækkeligt.
Det fremgår af momslovens § 37, stk. 1:
"Registrerede virksomheder kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13..."
Selskabet skal på begæring udlevere regnskabsgrundlag mv., jf. momslovens § 74. Såfremt det konstateres, at der er afgivet urigtig momsangivelse, således at der er udbetalt for meget i godtgørelse, kan det skyldige beløb efteropkræves, jf. opkrævningslovens § 5, stk.1.
Det er en betingelse for momsfradrag, at det kan dokumenteres, at virksomheden har afholdt udgifter til moms af indkøb mv., jf. momslovens § 37. Selskabet har ikke fremlagt dokumentation i form af grundbilag eller andet, for nogen af selskabets omkostninger og dermed forbundne afgifter, hvorfor det er med rette at SKAT ikke har godkendt fradraget. SKAT's afgørelse stadfæstes derfor på dette punkt.
Det fremgår af selskabets bogføring, at der i indkomståret 2006 er afholdt 20.000 kr. til advokatudgifter. Moms udgør 4.000 kr. Der er ikke overfor SKAT fremlagt dokumentation herfor.
Selskabet har efterfølgende fremsendt dokumentation for advokatudgiften på 15.000 kr., moms udgør 3.000 kr., jf. faktura nr. ...69 fra G5 Advokaterne.
Udgifterne vedrører en sag mod G4 A/S, og afholdelse af møde, gennemgang af de i sagen foreliggende materiale, korrespondance mod modparten samt udarbejdelse af svarskrift, indbringelse af sagen for Klagenævnet for Statsautoriserede Revisorer, udarbejdelse af replik og indgåelse af forlig.
Selskabets momstilsvar for 2006 er forhøjet med 4.000 kr.
Den fornødne dokumentation i form af fakturaer er ikke til stede.
Repræsentanten har nedlagt påstand om, at der er fradrag for moms af advokatudgifter med 4.000 kr., idet der er tale om driftsudgifter.
Der er til Landsskatteretten fremsendt dokumentation i form af betaling af advokatregning på 15.000 kr. inkl. moms.
Det fremgår af momslovens § 37, stk. 1:
"Registrerede virksomheder kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13..."
Selskabet skal på begæring udlevere regnskabsgrundlag mv., jf. momslovens § 74. Såfremt det konstateres, at der er afgivet urigtig momsangivelse, således at der er udbetalt for meget i godtgørelse, kan det skyldige beløb efteropkræves, jf. opkrævningslovens § 5, stk.1.
Det er en betingelse for momsfradrag, at det kan dokumenteres, at virksomheden har afholdt udgifter til moms af indkøb mv., jf. momslovens § 37.
Selskabet har efterfølgende ved grundbilag dokumentet, at selskabet har afholdt i alt 15.000 kr., moms heraf 3.000 kr. Ved Landsskatterettens kendelse af 5. november 2009 er godkendt et skattemæssigt fradrag på 12.000 kr. ekskl. moms, idet udgiften er anset for at vedrøre revision af selskabet. Der godkendes herefter tillige fradrag for momsbeløbet, jf. momslovens § 37 således at SKAT's afgørelse om købsmoms nedsættes med 3.000 kr.
Selskabet har anskaffet en Suzuki Grand Vitara, reg. nr. TM ..., 1. gang registeret og købt d. 8. november 2004 for 163.000 kr. + moms 40.750 kr. Det fremgår af parkeringsbøder, at bilen har holdt ulovligt parkeret foran Y2-vej 124 flere gange, samt ved Y3-vej.
Selskabet har anskaffet en Suzuki Grand Vitara, reg. nr. ..., 1. gang registeret og købt d. 19. februar 2002 for 168.000 kr. + moms 42.000 kr. Det fremgår af parkeringsbøder, at bilen har holdt ulovligt parkeret foran Y2-vej 100 og ved nr. 124, samt på Y4-vej 81 og nr. 116. bilen er solgt den 22. august 2006.
Udover ovenstående 2 køretøjer har selskabet leaset en BMW X5 van 3.0 D aut., som ligeledes er observeret parkeret på Y2-vej. Der er ikke foretaget regulering vedrørende denne bil i nærværende sag.
Selskabet har fratrukket i alt 13 parkeringsbøder i 2006 og 2007 vedrørende ulovlig parkering på Y2-vej og Y4-vej m.v.
Der er 2 ansatte i selskabet, hovedanpartshaveren, og hendes samboende ex-mand. De bor sammen med deres 2 yngste børn på Y4-vej 108. Deres ældste barn bor rundt om hjørnet, på Y2-vej 100.
Selskabet drives fra Y1-vej, som er beliggende 3 km fra bopælsadresserne.
Selskabets momstilsvar er forhøjet med 24.700 kr. i 2007
Ifølge reglerne om reguleringsforpligtelse, momslovens § 43 og 44, skal 1/5 af moms af anskaffelsessummen reguleres i de efterfølgende år ved en ændret anvendelse, således at beløbet kan opgøres til (40.750/5 år - 2004 til 2008) 8.150 kr. i 2006 og 8.150 kr. i 2007 vedrørende bilen med reg. nr. TM .... For bilen med reg.nr. ... kan beløbet opgøres som (42.000/5 år - 2002 til 2006) 8.400 kr. for 2006.
Bilerne er benyttet privat, da bilen har været parkeret i nærheden af hovedaktionærens adresser, Y2-vej og Y4-vej, jf. de mange parkeringsbøder selskabet har betalt for 2006 og 2007. Bilerne er egnet til privat kørsel. Hovedaktionærens husstand består, foruden hovedaktionæren selv, af hendes tidligere mand, samt børn over 18 år, samt søn som bor nær hovedaktionærens bopæl.
Selskabet har nedlagt påstand om, at selskabets momstilsvar ikke skal ændres.
Moms, der vedrører anskaffelse af vare- og lastmotorkøretøjer med tilladt totalvægt på ikke over 3 tons, kan ikke fradrages, medmindre køretøjerne udelukkende anvendes i forbindelse med virksomhedens fradragsberettigede levering af varer og ydelser. Det fremgår af momslovens § 41, stk. 1. For lejede køretøjer som nævnt i stk. 1, der under lejemålet ikke udelukkende anvendes i virksomheden, kan afgiften vedrørende driften og en tredjedel af afgiften på lejen fradrages. Det fremgår af momslovens § 41, stk. 3.
Det bemærkes, at udgangspunktet efter momslovens § 41, stk. 1, er, at virksomheden ikke har momsfradragsret for anskaffelsen af den omhandlede bil. Det må påhvile klageren at godtgøre, at varebilen udelukkende har været anvendt i forbindelse med virksomhedens fradragsberettigede levering af varer og ydelser.
Det lægges til grund, at de omhandlede køretøjer har været parkeret ved hovedaktionærens og hendes søns bopæl, idet selskabet har fratrukket 13 parkeringsbøder vedrørende selskabets biler i 2006 og 2007 for ulovlig parkering på Y2-vej og Y4-vej mv. Retten finder, at bilerne således ikke i momsmæssig henseende kan anses for udelukkende anvendt i forbindelse med selskabets fradragsberettigede levering af varer og ydelser. Der kan herved henvises til SKM 2005.415 ØLR og SKM 2005.494 ØLR.
Det fremgår af momslovens § 43, stk.1., at der for investeringsgoder skal foretages en regulering af den fradragsberettigede afgift, hvis der sker ændringer i anvendelsen efter anskaffelsen af godet. Af bestemmelsens stk. 2, nr. 1 fremgår, at som investeringsgode betragtes maskiner, inventar og andre driftsmidler, hvis anskaffelsespris ekskl. moms overstiger 75.000 kr.
Det fremgår af momslovens § 43, stk. 3, nr. 1, at der skal foretages en regulering, når anvendelsen af et investeringsgode, der ved anskaffelsen har givet en virksomhed ret til fuld eller delvis fradragsret, ændres således, at virksomheden har ret til at mindre fradrag.
I henhold til momslovens § 44, stk. 2, foretages reguleringen i det enkelte regnskabsår for driftsmidler med en femtedel af det afgiftsbeløb, som er betalt i forbindelse med anskaffelsen eller ibrugtagningen af det pågældende investeringsgode.
Ud fra de foreliggende oplysninger finder Landskatteretten, at det må lægges til grund, at de omhandlede køretøjer er benyttet privat, og at den ændrede anvendelse er sket for henholdsvis året 2006 og 2007. Der skal således reguleres med 1/5 af den fratrukne moms vedrørende anskaffelsen, jf. momslovens §§ 43 og 44. Selskabets momstilsvar skal reguleres med (8.150 + 8.400) i alt 16.550 kr. i 2006 og med 8.400 kr. i 2007.
SKAT's afgørelse stadfæstes vedrørende dette punkt.
SKAT har forhøjet momstilsvaret med hele beløbet i 2007. I alt 16.550 kr. af forhøjelsen vedrører 2006. Derfor skal afgiftstilsvaret for 2007 nedsættes med 16.550 kr., og 2006 forhøjes tilsvarende, jf. skatteforvaltningslovens § 45, stk. 1.