RETTEN I RANDERS
DOM
afsagt den 14. juni 2021
Sag BS-40854/2020-RAN
Advokatpartnerselskabet Drachmann
mod
Syddjurs Kommune
(advokat Lars Nørregaard Knudsen)
Denne afgørelse er truffet af Dommer.
Sagens baggrund og parternes påstande
Sagen, som er anlagt den 20. oktober 2020 og behandlet efter reglerne i retsplejelovens kapitel 39 om behandling af sager om mindre krav, drejer sig tilkendelse af befordringsgodtgørelse til advokater, der møder i Ankestyrelsen.
Advokatpartnerselskabet Drachmann har fremsat påstand om, at Syddjurs kommune skal betale selskabet 612,28 kr. med tillæg af procesrenter fra den 13. november 2020.
Syddjurs Kommune har påstået frifindelse.
Dommen indeholder ikke en fuldstændig sagsfremstilling, jf. retsplejelovens § 218 a.
Forklaringer
Der er afgivet forklaring af Vidne.
2
Vidne har forklaret, at hun er juridisk chefkonsulent hos Syddjurs Kommune. Kommunerne bestemmer selv, om advokater uden for retskredsen skal tilkendes kørselsgodtgørelse og i bekræftende fald med hvor meget. Syddjurs Kommune kunne have indført et generelt rejseforbehold, men kommunen besluttede i 2019 at yde kørselsgodtgørelse med statens lave kilometertakst. Vejle Kommune yder alene kørselsgodtgørelse i sager om foreløbige afgørelser efter servicelovens § 75, og i disse sager tilkendes alene kørselsgodtgørelse med statens lave kilometertakst. Rødovre Kommune tilkender ikke kørselsgodtgørelse. Syddjurs Kommunes praksis er i overensstemmelse med vejledningen. Beslutningen blev truffet i 2019, hvor taksten for kommunalt ansattes kørsel i egen bil også blev reduceret til den lave kilometertakst. Det har taget noget tid at implementere ændringen. Salæranmodninger fra advokater efterses af en afdelingsleder hos kommunen. Advokater, der møder i børn- og ungeudvalget, skal på forhånd oplyse om eventuelle kørselsudgifter, da de alene kan få kørselsgodtgørelse, hvis udgifterne forhåndsgodkendes. Domstolene yder kørselsgodtgørelse med statens høje kilometertakst.
Parternes synspunkter
Advokatpartnerselskabet Drachmann har til støtte for deres påstand anført, at selskabet har ret til kørselsgodtgørelse med statens høje kilometertakst på 3,52 kr. pr. km i 2020 ved repræsentation af en part i Ankestyrelsen i Aalborg. Syddjurs Kommune er ikke berettiget til at tilkende kørselsgodtgørelse på bag-grund af et skøn. Ifølge vejledning nr. 9142 af 26. februar 2019 om indsatser og særlig støtte til børn og deres familier er det forvaltningen, der træffer afgørelse om salær og godtgørelse i Ankestyrelsens sager. Forvaltningen er bundet af ser-vicelovens § 72, stk. 4, hvoraf fremgår, at der gælder samme regler for advoka-ters salær og godtgørelse for udlæg som i tilfælde, hvor der er meddelt fri pro-ces, jf. retsplejelovens kapitel 31. Heri ligger, at Syddjurs Kommune har pligt til at tilkende salær og godtgørelse med udgangspunkt i domstolenes praksis. Som det kan udledes af retsbogen af 19. april 2021 sammenholdt med tidsopgørelsen af 8. april 2021 tilkender Østre Landsret kørselsgodtgørelse til beskikkede advokater for parter med fri proces med den høje kilometertakst. Det er bekræftet af Vidne. Syddjurs Kommune har ikke fremlagt dokumentation for Vejle og Rødovre Kommunes praksis på området. Syddjurs Kommunes praksis bidrager til forskelsbehandling blandt advokaterne.
Syddjurs Kommune har til støtte for deres påstand anført, at Advokatpartner-selskabet Drachmann ikke har ret til kørselsgodtgørelse udover det tilkendte beløb. Kompetencen til at fastsætte kørselsgodtgørelse tilkommer kommunerne. En kilometertakst på 1,96 kr. udgør en rimelig godtgørelse. Kommunerne er ikke bundet af domstolenes praksis, og advokatpartnerselskabet Drachmann har ikke fremlagt dokumentation for, at andre kommuner efter fast praksis tilkender kørselsgodtgørelse med statens høje kilometertakst. Syddjurs Kommune kunne have valgt at operere med et generelt rejseforbehold. Det fremgår af vej-
3
ledning nr. 9142 af 26. februar 2019 om indsatser og særlig støtte til børn og de-res familier, at det ved sagens behandling i Ankestyrelsen er forvaltningen, der træffer afgørelse om salær og godtgørelse, da Ankestyrelsen er et administrativt organ. Forvaltningen er ikke bundet af landsretternes praksis. Ifølge notat af 6. februar 2015 om vejledende salær m.v. til advokater i tvangsfjernelsessager, der behandles i børn- og ungeudvalget, fastsættes der i disse sager som udgangspunkt ikke godtgørelse for rejsetid og rejseomkostninger, idet sådan godtgørel-se kræver forhåndsgodkendelse af en dommer. Det fremgår endvidere, at rejsetid og ikke kilometergodtgørelse honoreres som til forsvarere i straffesager. Det betyder, at man i børn- og ungesager som udgangspunktet følger principperne for fri proces, men der er visse afvigelser. Advokatpartnerselskabet Drachmann har ikke et retskrav på kørselsgodtgørelse med statens høje kilometertakst.
Rettens begrundelse og resultat
Advokat fremsatte den 2. juli 2020, som advokat for en part i Ankestyrelsen, krav om dækning af transportudgifter med 887,50 kr. pr. time og 3,52 kr. pr. kørt kilometer. Syddjurs Kommune tilkendte den 23. juli 2020 be-fordringsgodtgørelse med 890 kr. pr. time og 1,96 kr. pr. kørt kilometer med til-læg af moms.
Det er i servicelovens § 72, stk. 1 reguleret, hvornår Kommunalbestyrelsen skal tilbyde forældremyndighedsindehavere og unge gratis advokatbistand. Be-stemmelsen suppleres af stk. 4, hvoraf fremgår, at der gælder samme regler for salær og godtgørelse for udlæg til advokater som i tilfælde, hvor der er meddelt fri proces, jf. retsplejelovens kapitel 31.
Det fremgår af retsplejelovens § 334, stk. 2, at der tilkommer en beskikket advo-kat et passendes salær samt godtgørelse for udlæg, herunder rejseudgifter, som advokaten med føje har haft i forbindelse med hvervet. Dette begrænses af be-stemmelsens stk. 3, hvoraf følger, at hvis en part anmoder om beskikkelse af en bestemt advokat, tilkommer der ikke den pågældende advokat godtgørelse for rejseudgifter ud over, hvad en advokat, der er antaget ved den pågældende ret, ville være berettiget til, medmindre retten bestemmer andet. Landsretternes praksis for udmåling af kørselsgodtgørelse i sager, hvor retten har fraveget ud-gangspunktet i retsplejelovens § 334, stk. 2, er ikke reguleret i retsplejelovens kapitel 31.
Vidne har forklaret, at Syddjurs Kommune fremfor at operere med et udgangspunkt, der svarer til fremgangsmåden i retsplejelovens § 334, stk. 3, yder kørselsgodtgørelse til advokater med statens lave kilometertakst.
Efter formuleringen af servicelovens § 72, stk. 4 og indholdet af vejledning nr. 9142 af 26. februar 2019 om indsatser og særlig støtte til børn og deres familier, finder retten det ikke godtgjort, at Syddjurs Kommune er forpligtet til at yde
4
kørselsgodtgørelse med en sats svarende til statens høje kilometertakst. Retten tager derfor Syddjurs Kommunes påstand til følge.
Advokatpartnerselskabet Drachmann skal efter sagens værdi, forløb og udfald betale sagsomkostninger til Syddjurs Kommune med 1.500 kr. fastsat til dæk-ning af advokatudgift. Beløbet er eksklusive moms, da Syddjurs Kommune er momsregistreret.
T H I K E N D E S F O R R E T :
Syddjurs Kommune frifindes.
Advokatpartnerselskabet Drachmann skal betale sagsomkostninger med 1.500 kr. til Syddjurs Kommune.
Beløbet skal betales inden 14 dage og forrentes efter rentelovens § 8 a.