Bekendtgørelse nr. 337 af 28. april 2008 om kvalifikationskrav
til visse førere af køretøjer i vejtransport fastsætter en række
krav til erhvervschaufførers kvalifikationer og uddannelse, idet
der bl.a. skal gennemføres en obligatorisk efteruddannelse hvert
femte år. I ATL-overenskomsten mellem Arbejdsgiverforeningen for
Transport og Logistik og 3F var det bestemt, at "medarbejdere, der
deltager i aftalte uddannelsesaktiviteter, oppebærer sædvanlig
overenskomstmæssig løn." Der fandtes en tilsvarende bestemmelse i
AKT-overenskomsten mellem 3F Transportgruppen og Handel Transport
Service/Arbejdsgiverforeningen for Kollektiv Trafik. For
Arbejdsretten var det spørgsmålet, om arbejdsgiverne var
forpligtede til at afholde omkostningerne ved gennemførelse af
ansatte chaufførers lovpligtige efteruddannelse, idet LO/3F gjorde
gældende, at dette både fulgte af forpligtelsen til at udøve
ledelsesretten, jf. Hovedaftalens § 4, stk. 1, og af
overenskomsterne. Arbejdsretten frifandt arbejdsgiverne og udtalte,
at der ikke af bestemmelserne i bekendtgørelsen kunne udledes en
betalingsforpligtelse. Heller ikke efter ordlyden af Hovedaftalens
§ 4, stk. 1, eller efter den hidtidige forståelse af begrebet
ledelsesret var der grundlag for at antage, at ledelsesretten som
sådan skulle kunne danne grundlag for en betalingsforpligtelse.
Arbejdsretten udtalte endelig, at det efter ATL- og
AKT-overenskomsternes ordlyd var en betingelse for, at
arbejdsgiverne skal betale for chaufførernes efteruddannelse, at
denne er aftalt. Dette var ikke tilfældet med hensyn til den
lovpligtige efteruddannelse, denne sag angik.