Bøger, som nævner Værgemålsloven § 4

Dansk privatret (22. udg.)
Forfattere: Hans Henrik Edlund, Hanne Søndergaard Birkmose, René Franz Henschel, Kristina Siig og Tanja Jørgens en
Udgivelsesdato: 15. aug 2022
DJØF Forlag

Eneretten

- Side 737 -

...og 4. Rettens indhold angives i § 4, stk. 2, som en ret, der udelukker andre end indehaveren fra uden samtykke at gøre brug af tegn, der er identiske med, eller som ligner varemærket (dvs. er forveksleligt med dette, jf. straks nedenfor). Dette gælder efter bestemmelsen i almindelighed enhver erhvervsmæssig benyttelse, jf. herved § 4, stk. 2 og 3.

Læs på Jurabibliotek



Beskyttelsesområdet – forvekslingskriteriet

- Side 738 -

til andres anvendelse. Det centrale kriterium, som sætter grænsen, er forvekslingskriteriet. Det nye mærke må adskille sig så meget fra de ældre, at forveksling undgås, jf. herved VML § 4, stk. 2, og § 15, stk. 1. Forvekslingen kan angå selve varen – vareforveksling – eller producenten – virksomhedsforveksling. Begge dele er relevante.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...tjenesteydelser, er der ikke krav om, at indehaveren af det ældre mærke skal sandsynliggøre en (yderligere) forvekslingsrisiko, jf. VML § 4, stk. 2, nr. 1. Er der derimod ikke tale om identiske mærker og/eller varer eller tjenesteydelser, der ligner hinanden, må den ældre mærkeindehaver sandsynliggøre en risiko for forveksling, jf. § 4, stk. 2, nr. 2.

Læs på Jurabibliotek

(...)

...retspraksis, at kravet om identitet antages at være opfyldt, hvis gennemsnitsforbrugeren vurderes ikke at have mulighed for at se forskel. Det er i sidste ende en helhedsvurdering af ligheden mellem mærkerne og ligheden mellem varerne, der er afgørende, således at forstå, at en vidtgående mærkelighed medfører, at kravene til varelighed slækkes og vice versa.

Læs på Jurabibliotek