- Side 57 -
...rigets myndigheder, til Den Europæiske Unions institutioner i det omfang, det er fastsat i de i tiltrædelseslovens § 4 nævnte traktater. Omfanget af de overladte beføjelser fastlægges med en henvisning til de relevante traktater. Det skaber ikke problemer i forhold til grundlovens § 20, eftersom det følger af TEU art. 5, stk. 1 og 2, at Unionen i medfør...
- Side 59 -
...for EU som beskrevet ovenfor i kapitel 1 blevet ændret flere gange. Oprindeligt var det tanken med tiltrædelseslovens § 4, at bestemmelsen, der knytter sig til lovens § 2, kun skulle angive, hvilke traktater der var blevet vedtaget i henhold til grundlovens § 20. Senere ændredes praksis, og alle ændringer i traktatgrundlaget for EU nævnes nu i § 4.
(...)
...traktatændringer vedrørende det EU-retlige samarbejde gennem lovgivning vedtaget efter den almindelige lovgivningsprocedure. Grundlovens § 20 er anvendt i forbindelse med ændring af tiltrædelseslovens § 4 ved Maastrichttraktaten i 1992 og Amsterdamtraktaten i 1997. Folkeafstemninger, der knytter sig til EU, er blevet afholdt syv gange: 1972 i forbindelse...
(...)
...vedtages i overensstemmelse med grundlovens § 20. Den fælles patentdomstol har bl.a. forbindelse til det EU-retlige system med en pligt til præjudiciel forelæggelse af EU-retlige spørgsmål for EU-Domstolen, men suverænitetsafgivelsen er sket ved en særskilt lov om den fælles patentdomstol og dens traktatgrundlag nævnes ikke i tiltrædelseslovens § 4.
- Side 61 -
...af grundlovens § 20 »nedad«, dvs. hvornår ændring af tiltrædelseslovens § 4 kan ske efter den almindelige lovgivningsprocedure. Højesteret fastslog, at der efter Danmarks overladelse af beføjelser til en mellemfolkelig organisation ikke skal iværksættes en ny procedure efter grundlovens § 20, når der sker ændringer i den mellemfolkelige myndigheds...