Skibsbesætningsloven § 6

Denne konsoliderede version af skibsbesætningsloven er opdateret til i dag, idet vi har implementeret eventuelle senere ændringslove i det omfang, de er trådt i kraft - se mere her.

Lov om skibes besætning

Lov nr. 15 af 13. januar 1997,
jf. lovbekendtgørelse nr. 74 af 17. januar 2014,
som ændret ved lov nr. 400 af 2. maj 2016 og lov nr. 199 af 25. februar 2025

§ 6

Skibsførere og navigations- og maskinofficerer skal have dansk sønæringsbevis.

Stk. 2 Beviserne skal forefindes om bord i original papirform eller i en flagstatsgodkendt elektronisk form og skal uanset formatet have STCW-konventionspåtegning enten i overensstemmelse med STCW-konventionens reglement VII som anført i skibets besætningsfastsættelse eller i overensstemmelse med nedenstående skemaer:

                                                           Skibsførere og navigationsofficerer

                                                    Skibe med en bruttotonnage under 500 i kystfart.

Bruttotonnage

Skibsfører

Styrmand

20-99

Kystskipper

(STCW-regl. II/3 as Master)

Duelighedsbevis i sejlads

(STCW-regl. II/3 as Watchkeeping Officer)

100-199

 

Bedstemand

(STCW-regl. II/3 as Watchkeeping Officer)

200-499

 

Styrmand af 4. grad

(STCW-regl. II/3 as Watchkeeping Officer)

                                                                            Øvrige skibe

Bruttotonnage

Skibsfører

Overstyrmand

Øvrige styrmænd

20-2999

Sætteskipper

(STCW-regl. II/2 as Master)

Styrmand af 3. grad

(STCW-regl. II/2 as Chief Mate)

Styrmand af 3. grad eller

vagthavende styrmand

(STCW-regl. II/1 as Watchkeeping Officer)

3000 og derover

Skibsfører

(STCW-regl. II/2 as

Master)

Styrmand af 1. grad

(STCW-regl. II/2 as Chief Mate)

 

                                                                          Maskinofficerer

Fremdrivningseffekt (kW)

Maskinchef / Enemaskinmester

1. maskinmester

Øvrige maskinmestre

100-749

Duelighedsbevis i motorpasning

750-2999

Skibsmaskinist af 1. grad

(STCW-regl. III/3 as Chief Engineer)

Skibsmaskinist af 2. grad

(STCW-regl. III/3 as 2nd Engineer)

Skibsmaskinist af 2. grad eller vagthavende maskin- officer (STCW-regl. III/1 as Watchkeeping Officer)

3000 og

derover

Skibsmaskinchef

(STCW-regl. III/2 as

Chief Engineer)

Skibsmaskinmester af 1. grad

(STCW-regl. III/2 as 2nd Engineer)

 


Stk. 3 Søfartsstyrelsen kan forøge eller formindske de i stk. 2 anførte kvalifikationskrav ved sejlads med følgende skibstyper:

  • 1) Passagerskibe og tankskibe under hensyn til skibets indretning, udstyr, fartsområde og passagertal.

  • 2) Ethvert skib med særlige manøvreegenskaber.

  • 3) Skibe med særlig udrustning eller særligt udstyr.

  • 4) Skibe af særlig konstruktion.

Stk. 4 Tilsvarende kan Søfartsstyrelsen i henhold til bestemmelserne i den internationale konvention om uddannelse af søfarende, om sønæring og om vagthold (STCW-konventionen), reglement I/3, forøge eller formindske kravene, jf. stk. 2, ved sejlads uden for dansk kystfart på kystfartslignende vilkår i et andet lands kystfart, under forudsætning af at både detaljerne for de pågældende områder og andre relevante betingelser er specificeret i samarbejde med det eller de pågældende lande eller berørte parter.

Stk. 5 I skibe registreret i Dansk Internationalt Skibsregister kræves ikke danske beviser, men gyldigt sønæringsbevis ledsaget af en af Søfartsstyrelsen udfærdiget STCW-konventionspåtegning i overensstemmelse med bestemmelserne fastsat i stk. 2. Skibsføreren skal dog have dansk indfødsret.

Stk. 6 I tilfælde, hvor en person med duelighedsbevis i motorpasning foreskrives, kan denne samtidig være ansat til anden tjeneste om bord.

Stk. 7 Uanset de i stk. 2 påkrævede kvalifikationskrav og bevispåtegninger kan skibsførere og styrmænd i passagerskibe under 500 BT i stedet besidde et bevis i henhold til skemaet nedenfor, såfremt skibets besætningsfastsættelse giver mulighed for det:

Bruttotonnage
Passagerskib i fart i indre dansk territorialfarvand
 
Skibsfører
Styrmand
20-499
Færgefører
Færgenavigatør

Stk. 8 Uanset afgrænsningen af fartsområde i skemaet i stk. 7 kan Søfartsstyrelsen ud fra en konkret vurdering tillade undtagelsesvis sejlads uden for indre dansk territorialfarvand med et passagerskib, som er omfattet af skemaet, såfremt der i hvert enkelt tilfælde er truffet behørige foranstaltninger til sikring af sejladsen. En sådan sejlads er dog altid begrænset til det havområde, som er fastsat i passagerskibets fartstilladelse, og skal altid ske under gunstige vejrforhold og uden passagerer om bord.