Skibsførere og navigations- og maskinofficerer skal have dansk sønæringsbevis.
Stk. 2 Beviserne skal forefindes om bord i original papirform eller i en flagstatsgodkendt elektronisk form og skal uanset formatet have STCW-konventionspåtegning enten i overensstemmelse med STCW-konventionens reglement VII som anført i skibets besætningsfastsættelse eller i overensstemmelse med nedenstående skemaer:
Skibsførere og navigationsofficerer |
||
Skibe med en bruttotonnage under 500 i kystfart. |
||
Bruttotonnage |
Skibsfører |
Styrmand |
20-99 |
Kystskipper (STCW-regl. II/3 as Master) |
Duelighedsbevis i sejlads (STCW-regl. II/3 as Watchkeeping Officer) |
100-199 |
|
Bedstemand (STCW-regl. II/3 as Watchkeeping Officer) |
200-499 |
|
Styrmand af 4. grad (STCW-regl. II/3 as Watchkeeping Officer) |
Øvrige skibe |
|||
Bruttotonnage |
Skibsfører |
Overstyrmand |
Øvrige styrmænd |
20-2999 |
Sætteskipper (STCW-regl. II/2 as Master) |
Styrmand af 3. grad (STCW-regl. II/2 as Chief Mate) |
Styrmand af 3. grad eller vagthavende styrmand (STCW-regl. II/1 as Watchkeeping Officer) |
3000 og derover |
Skibsfører (STCW-regl. II/2 as Master) |
Styrmand af 1. grad (STCW-regl. II/2 as Chief Mate) |
|
Maskinofficerer |
|||
Fremdrivningseffekt (kW) |
Maskinchef / Enemaskinmester |
1. maskinmester |
Øvrige maskinmestre |
100-749 |
Duelighedsbevis i motorpasning |
||
750-2999 |
Skibsmaskinist af 1. grad (STCW-regl. III/3 as Chief Engineer) |
Skibsmaskinist af 2. grad (STCW-regl. III/3 as 2nd Engineer) |
Skibsmaskinist af 2. grad eller vagthavende maskin- officer (STCW-regl. III/1 as Watchkeeping Officer) |
3000 og derover |
Skibsmaskinchef (STCW-regl. III/2 as Chief Engineer) |
Skibsmaskinmester af 1. grad (STCW-regl. III/2 as 2nd Engineer) |
|
Stk. 3 Søfartsstyrelsen kan forøge eller formindske de i stk. 2 anførte kvalifikationskrav ved sejlads med følgende skibstyper:
-
1) Passagerskibe og tankskibe under hensyn til skibets indretning, udstyr, fartsområde og passagertal.
-
2) Ethvert skib med særlige manøvreegenskaber.
-
3) Skibe med særlig udrustning eller særligt udstyr.
-
4) Skibe af særlig konstruktion.
Stk. 4 Tilsvarende kan Søfartsstyrelsen i henhold til bestemmelserne i den internationale konvention om uddannelse af søfarende, om sønæring og om vagthold (STCW-konventionen), reglement I/3, forøge eller formindske kravene, jf. stk. 2, ved sejlads uden for dansk kystfart på kystfartslignende vilkår i et andet lands kystfart, under forudsætning af at både detaljerne for de pågældende områder og andre relevante betingelser er specificeret i samarbejde med det eller de pågældende lande eller berørte parter.
Stk. 5 I skibe registreret i Dansk Internationalt Skibsregister kræves ikke danske beviser, men gyldigt sønæringsbevis ledsaget af en af Søfartsstyrelsen udfærdiget STCW-konventionspåtegning i overensstemmelse med bestemmelserne fastsat i stk. 2. Skibsføreren skal dog have dansk indfødsret.
Stk. 6 I tilfælde, hvor en person med duelighedsbevis i motorpasning foreskrives, kan denne samtidig være ansat til anden tjeneste om bord.
Stk. 7 Uanset de i stk. 2 påkrævede kvalifikationskrav og bevispåtegninger kan skibsførere og styrmænd i passagerskibe under 500 BT i stedet besidde et bevis i henhold til skemaet nedenfor, såfremt skibets besætningsfastsættelse giver mulighed for det:
Bruttotonnage
|
Passagerskib i fart i indre dansk territorialfarvand
|
|
Skibsfører
|
Styrmand
|
|
20-499
|
Færgefører
|
Færgenavigatør
|
Stk. 8 Uanset afgrænsningen af fartsområde i skemaet i stk. 7 kan Søfartsstyrelsen ud fra en konkret vurdering tillade undtagelsesvis sejlads uden for indre dansk territorialfarvand med et passagerskib, som er omfattet af skemaet, såfremt der i hvert enkelt tilfælde er truffet behørige foranstaltninger til sikring af sejladsen. En sådan sejlads er dog altid begrænset til det havområde, som er fastsat i passagerskibets fartstilladelse, og skal altid ske under gunstige vejrforhold og uden passagerer om bord.