- Side 209 -
...sikre en vis ensretning af kommuneplanretningslinjerne inden for dette område. Beskyttelse af vandmiljøet tager først og fremmest udgangspunkt i vandplaner og kommunale handleplaner, jf. miljømålsloven. De tidligere regionplanretningslinjer vedrørende vandkvalitet og vandressourcer danner grundlag for vandplanlægningen efter miljømålsloven, og der
(...)
- Side 215 -
...kræver en efterfølgende lokalplan. Ifølge lovbemærkningerne skal der derfor udarbejdes retningslinjer for fx veje, der udlægges efter vejlovgivningen. Visse større anlæg, der strækker sig gennem flere kommuner, og særligt vanskeligt lokalisérbare anlæg, kan forudsætte statslig planlægning, fx i situationer, hvor miljøministeren har VVM-kompetencen.
(...)
- Side 223 -
...genopretning af vådområder samt bekendtgørelse nr. 952/2010 om tilskud til vådområdeprojekter. Ved genopretning af vådområder forstås ifølge lovbemærkningerne »genskabelse af den naturlige hydrologi i større samlede områder, så der over tid genskabes naturtyper som moser, sumpskove, rørskove, lavvandede søer, naturlige vandløb og våde bredarealer«.
(...)
- Side 225 -
...kulturarvsatlas. Der er endvidere igangsat projekter, bl.a. under Plan09 om udarbejdelse af kommunale kulturmiljøatlas med en omfattende kortlægning af bevaringsinteresser og kulturmiljøer, se også Miljøministeriet, 2003: Kulturmiljøet i kommunernes planlægning – til inspiration. Om beskyttelse af kulturmiljøet se i øvrigt Christiansen & Koester, 2006.
(...)
- Side 226 -
...hensigten med vejledningen at skabe et fælles grundlag for kommunernes kortlægning og vurdering af landskabsinteresserne. Landskabsinteresser blev forud for kommunalreformen navnlig varetaget gennem regionplanens retningslinjer, jf. planlovens § 6, stk. 3, nr. 8. Udpegning af landskabeligt værdifulde områder skete dog på et uensartet grundlag i amterne.