Retshåndhævelsesloven § 40

Denne konsoliderede version af retshåndhævelsesloven er opdateret til i dag, idet vi har implementeret eventuelle senere ændringslove i det omfang, de er trådt i kraft - se mere her.

Lov om retshåndhævende myndigheders behandling af personoplysninger

Lov nr. 410 af 27. april 2017,
som ændret ved lov nr. 503 af 23. maj 2018 og lov nr. 506 af 23. maj 2018

§ 40

Tilsynsmyndighederne har til opgave her i landet at

  • 1) føre tilsyn med og håndhæve anvendelsen af denne lov,

  • 2) fremme offentlighedens kendskab til og forståelse af risici, regler, garantier og rettigheder i forbindelse med behandling af personoplysninger,

  • 3) rådgive Folketinget, regeringen og andre institutioner og organer om lovgivningsmæssige og administrative foranstaltninger til beskyttelse af fysiske personers rettigheder i forbindelse med behandling,

  • 4) fremme dataansvarliges og databehandleres kendskab til deres forpligtelser i medfør af denne lov,

  • 5) efter anmodning informere alle registrerede om udøvelsen af deres rettigheder i medfør af denne lov og med henblik herpå samarbejde med tilsynsmyndighederne i andre medlemsstater, hvis det er relevant,

  • 6) behandle klager, der indgives af en registreret eller af et organ, en organisation eller en sammenslutning i overensstemmelse med bestemmelsen i § 48, og, for så vidt det er hensigtsmæssigt, undersøge genstanden for klagen og underrette klageren om forløbet og resultatet af undersøgelsen inden for højst 3 måneder, navnlig hvis yderligere undersøgelse eller koordinering med en anden tilsynsmyndighed er nødvendig,

  • 7) videresende klager, som skal behandles af en tilsynsmyndighed i en anden medlemsstat,

  • 8) efter anmodning yde supplerende bistand til en registreret, der har indgivet en klage, som er blevet videresendt til en tilsynsmyndighed i en anden medlemsstat,

  • 9) underrette en registreret, der har indgivet en klage, om adgangen til retsmidler efter kapitel 22,

  • 10) efter anmodning kontrollere, om en behandling af personoplysninger er lovlig i henhold til undladelse, udsættelse, begrænsning eller nægtelse efter kapitel kapitel 4-6, og underrette den registrerede inden for en rimelig frist om resultatet af undersøgelsen eller om årsagerne til, at undersøgelsen ikke er foretaget, og om den registreredes adgang til retsmidler efter kapitel 22,

  • 11) samarbejde med andre tilsynsmyndigheder, herunder gennem udveksling af oplysninger og gensidig bistand med henblik på at sikre ensartet anvendelse og håndhævelse af denne lov,

  • 12) gennemføre undersøgelser om anvendelsen af denne lov, herunder på grundlag af oplysninger, der er modtaget fra en anden tilsynsmyndighed eller en anden offentlig myndighed,

  • 13) holde øje med relevant udvikling, for så vidt den har indvirkning på beskyttelse af personoplysninger, navnlig udviklingen inden for informations- og kommunikationsteknologi,

  • 14) rådgive om behandlingsaktiviteter som omhandlet i § 26 og

  • 15) bidrage til Det Europæiske Databeskyttelsesråds aktiviteter.

Stk. 2 Tilsynsmyndighederne letter indgivelsen af klager efter stk. 1, nr. 6.

Stk. 3 Tilsynsmyndighederne kan afvise at imødekomme åbenbart grundløse eller overdrevent gentagne anmodninger efter denne lov.