Bøger, som nævner Teleloven § 2

Indledende om definitionerne i telelovens § 2

- Side 52 -

...øvrige regelsæt, der tilsammen udgør den danske teleregulering, idet både frekvensloven, graveloven, masteloven, radio- og teleterminaludstyrsloven og tv-standardloven anvender begreber, der er defineret eller anvendes i teleloven, herunder nøglebegreberne udbydere af elektroniske kommunikationsnet og udbydere af elektroniske kommunikationstjenester.

Læs på Jurabibliotek



Elektroniske kommunikationsnet

- Side 53 -

...radiobølger, lyslederteknik eller andre elektromagnetiske midler, herunder satellitnet, jordbaserede fastnet (kredsløbs- og pakkekoblede, herunder i internettet) og mobilnet, elkabelsystemer, i det omfang de anvendes til transmission af signaler, net, som anvendes til radio- og tv-spredning, samt kabel-tv-net, uanset hvilken type information der overføres«.

Læs på Jurabibliotek



Elektroniske kommunikationstjenester

- Side 54 -

...delvist består i elektronisk overføring (dvs. transport) af kommunikation i form af lyd, billeder, tekst eller kombinationer heraf ved hjælp af radio- eller telekommunikationsteknik mellem nettermineringspunkter, herunder både tovejskommunikation og envejskommunikation, jf. telelovens § 2, nr. 8. 7 7. Der implementerer telekodeksets art. 2, nr. 4.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 55 -

...indholdet i sig selv, jf. telelovens § 2, nr. 11, og nærmere nedenfor. Telereguleringen er således en infrastrukturregulering, ikke en indholdsregulering. Indholdsreguleringen følger af andre sektorspecifikke regelsæt, navnlig radio/tv-loven og e-handelsloven, samt lovgivningens almindelige regler, herunder aftaleloven, købeloven, markedsføringsloven mv.

Læs på Jurabibliotek



Nummeruafhængig interpersonel kommunikationstjeneste

- Side 56 -

.... Jf. lovforslag L 42, FT 20-21, s. 73. Dette medfører rent lovteknisk, at begrebet en udbyder af elektroniske kommunikationstjenester, jf. § 2, nr. 1, jf. nr. 9, ikke automatisk omfatter udbydere af NUIK-tjenester. I stedet er udbydere af disse tjenester udtrykkeligt indføjet i de bestemmelser, der nu også gælder for disse tjenesters vedkommende.

Læs på Jurabibliotek



Informations- og indholdstjenester

- Side 59 -

...kommunikationstjenester, jf. telelovens § 2, nr. 4. 20 20. De sociale medier, der oplagrer indhold genereret af tredjemand, er formidlere omfattet af e-handelsloven, herunder de særlige ansvarsregler, loven indeholder for formidlere, jf. nærmere kap. 12 nedenfor, og Nielsen og Sandfeld Jakobsen, E-handelsret, Jurist- og Økonomforbundets Forlag 2011, kap. VI.

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 60 -

...programforetagendet selv, der forestår transmissionen og selv råder over det pågældende radio/tv-netværk (som fx DR og TV 2/Danmark, der selv råder over dele af det digitale, jordbaserede tv-net, og TV3/Viasat, der selv råder over satellitkapacitet). Dette fremgår af bemærkningerne til telelovens § 2, nr. 9, jf. også betragtning 7 til EU-telekodekset.

Læs på Jurabibliotek



Tjenester i grænselandet mellem infrastruktur og indhold

- Side 61 -

...Skype, er tvivlen formentlig ryddet af vejen. 29 29. I dansk ret blev tvivlen for så vidt ryddet af vejen ved en ændring af den tidligere telelov i 2006 (ændringslov nr. 1427 af 21. december 2005). Se også IT- og Telestyrelsen: Rapport om analyse af barrierer for udbredelsen af IP-telefoni i Danmark (2004). Ifølge definitionen forstås ved en offent-

Læs på Jurabibliotek


(...)

- Side 64 -

...nummeruafhængige interpersonelle kommunikationstjenester, jf. telelovens § 2, nr. 20, udtryk for, at teleloven – for at skabe ensartethed og teknologineutralitet – udvides til at omfatte tjenester, der for så vidt ikke er kommunikationstjenester, men indholdstjenester, idet de rent teknisk ikke involverer transport af kommunikation gennem et netværk.

Læs på Jurabibliotek


Udbyderbegrebet

Begrebet udbyder omfatter enhver, der med et kommercielt formål stiller produkter, elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester omfattet af loven til rådighed for andre, jf. telelovens § 2, nr. 1. Enhver, der markedsfører og

Læs på Jurabibliotek