LEP-bekendtgørelsen Kapitel 5

Denne konsoliderede version af lEP-bekendtgørelsen er opdateret til i dag, idet vi har implementeret eventuelle senere ændringsbekendtgørelser i det omfang, de er trådt i kraft - se mere her.

Bekendtgørelse om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser

Bekendtgørelse nr. 2672 af 28. december 2021,
som ændret ved bekendtgørelse nr. 464 af 19. april 2022, bekendtgørelse nr. 827 af 16. juni 2023 og bekendtgørelse nr. 896 af 16. juni 2023

Kapitel 5 Studieordning
§ 20

Uddannelsesinstitutionen fastsætter inden for rammerne af denne bekendtgørelse samt uddannelsesbekendtgørelsen nærmere regler om uddannelsen i en studieordning, der består af en fællesdel og en institutionsdel.

Stk. 2 Studieordningens fællesdel udarbejdes i fællesskab af de institutioner, der er godkendt til at udbyde uddannelsen. Studieordningens institutionsdel udarbejdes af den enkelte institution, der er godkendt til at udbyde uddannelsen.

Stk. 3 Inden en studieordning fastsættes og ved væsentlige ændringer heraf, indhentes en udtalelse fra censorformandskabet, jf. censorbekendtgørelsen.

Stk. 4 Studieordningen og væsentlige ændringer heraf træder i kraft ved et studieårs begyndelse. Ved udstedelse af ny studieordning og ved væsentlige ændringer heraf fastsættes overgangsregler i studieordningen.

Stk. 5 De gældende og tidligere studieordninger skal være tilgængelig på institutionens hjemmeside.

§ 21

Studieordningens fællesdel skal indeholde regler om følgende:

  • 1) Kerneområder i henhold til uddannelsens bekendtgørelse, herunder

    • a) indhold,

    • b) ECTS-omfang og

    • c) læringsmål.

  • 2) Obligatoriske uddannelseselementer inden for uddannelsens kerneområder, herunder

    • a) indhold,

    • b) ECTS-omfang og

    • c) læringsmål.

  • 3) Praktik, herunder

    • a) ECTS-omfang,

    • b) læringsmål og

    • c) antal prøver.

  • 4) Krav til det afsluttende eksamensprojekt henholdsvis bachelorprojektet.

  • 5) Regler om merit, jf. § 22, herunder angivelse af eventuelle meritaftaler, for så vidt angår uddannelseselementer, der er omfattet af studieordningens fællesdel.

Stk. 2 Studieordningens institutionsdel skal indeholde regler om følgende:

  • 1) Tidsmæssig placering i uddannelsesforløbet af obligatoriske uddannelseselementer og af praktik, herunder prøver.

  • 2) Beskrivelse af valgfri uddannelseselementer, herunder

    • a) indhold,

    • b) ECTS-omfang,

    • c) læringsmål,

    • d) tidsmæssig placering i uddannelsesforløbet og

    • e) prøver.

  • 3) Regler for praktikkens gennemførelse, herunder krav og forventninger til de involverede parter.

  • 4) Angivelse af, hvilke dele af uddannelsen den studerende har mulighed for at gennemføre i udlandet, jf. § 9, samt regler, der knytter sig hertil, herunder regler om forhåndsmerit.

  • 5) Krav til skriftlige opgaver og projekter.

  • 6) Angivelse af anvendte undervisnings- og arbejdsformer.

  • 7) Retningslinjer for eventuel differentieret undervisning inden for uddannelsesforløbet.

  • 8) Regler om merit, jf. § 22, herunder angivelse af eventuelle meritaftaler for så vidt angår uddannelseselementer, der alene indgår i studieordningens institutionsdel.

  • 9) Regler om den studerendes pligt til at deltage i uddannelsesforløbet, jf. § 17.

  • 10) Regler om og kriterier for vurdering af studieaktivitet, jf. § 23.

  • 11) Eventuelle krav om læsning af tekster på fremmedsprog og angivelse af, hvilket kendskab til fremmedsprog dette forudsætter.

  • 12) Overgangsordninger.

  • 13) Oplysninger om eventuelle aftaler med udenlandske uddannelsesinstitutioner om parallelforløb, herunder oplysninger om, efter hvilke objektive kriterier studerende udvælges til parallelforløb.

Stk. 3 Det skal fremgå af studieordningen, at institutionen kan dispensere fra de regler i studieordningen, der alene er fastsat af institutionen eller institutionerne, når det findes begrundet i usædvanlige forhold. Institutionerne samarbejder om en ensartet dispensationspraksis.