- Side 949 -
...ved fysisk inspektion, uanset at fx proportionalitetsbetragtninger normalt ville rangordne disse. Derudover kan Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, jf. konkurrencelovens § 10 a, pålægge dominerende virksomheder at udarbejde og indsende deres generelle samhandelsbetingelser med henblik på vurdering. Nedenfor behandles disse tre instrumenter nærmere.
- Side 961 -
Det følger af konkurrencelovens § 10 a, stk. 1, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan pålægge en virksomhed at indsende sine generelle samhandelsbetingelser, såfremt følgende betingelser er opfyldt:
(...)
- Side 962 -
...10 a, stk. 1, og gælder i 2 år, jf. § 10 a, stk. 2, fra afgørelsen er endelig. Som konsekvens af det sidste synes der etableret en retsstilling, hvor den periode, hvori et påbud efterprøves af Konkurrenceankenævnet, ikke indgår, 84 84. FT 2004-05, 1. samling, tillæg A, s. 1643. hvilket er usædvanligt, da klage hertil ikke har opsættende virkning.
...betragtes som godkendt, idet Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, jf. konkurrencelovens § 10 a, stk. 5, dog kan afvise sagen, såfremt der er samhandelspåvirkning. Den sidste bestemmelse må antages at have begrænset betydning, da det må følge af almindelige forvaltningsregler, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har pligt til at reagere, såfremt den
- Side 963 -
...samhandelsbetingelser eller et påbud, jf. konkurrencelovens § 10 a, stk. 6, kan blive tillagt betydning i en misbrugssag. Endelig kan manglende opfyldelse eller efterlevelse af påbud, herunder om at indsende oplysninger, straffes, jf. konkurrencelovens § 23, stk. 2, nr. 2. Eventuelt kan der pålægges tvangsbøder, jf. § 22, stk. 1, nr. 5, indtil der er sket opfyldelse.
...indsendte samhandelsbetingelser at betragte som drifts- og forretningshemmelighed af væsentlig økonomisk betydning for virksomheden. Som konsekvens heraf kan de ikke offentliggøres, jf. konkurrencelovens § 13, stk. 4, og omtalen må begrænses til, at der er udstedt påbud efter konkurrencelovens § 10 a, stk. 1, samt enkelte helt overordnede forhold.
...2004 formentlig eksisterende en fejlopfattelse af diskriminationsforbuddet i konkurrencelovens § 11 og Artikel 102. Bestemmelsen er heller ikke egnet til at styrke kundernes forhandlingssituation, da der, jf. ovenfor, ikke kan ske offentliggørelse af samhandelsbetingelserne, eller reelt ske fravigelse herfra. Bestemmelsens væsentligste indhold er der-
- Side 964 -
...mangelfulde, ukorrekte eller vildledende oplysninger, jf. ovenfor, samt at modsætte sig en kontrolundersøgelse. Der kan dog ikke pålægges straf for at modsætte sig en kontrolundersøgelse i fx et privathjem. Egentlig fysisk hindring heraf kan formentlig medføre straf efter straffelovens § 119, stk. 3, om at hindre udførelsen af offentligt hverv og opgave.