Helbredsoplysningsloven § 8

Denne konsoliderede version af helbredsoplysningsloven er opdateret til i dag, idet vi har implementeret eventuelle senere ændringslove i det omfang, de er trådt i kraft - se mere her.

Lov om brug af helbredsoplysninger m.v. på arbejdsmarkedet

Lov nr. 286 af 24. april 1996,
som ændret ved lov nr. 472 af 13. maj 2013

§ 8

Arbejdsministeren nedsætter et råd, der udtaler sig efter anmodning fra ministeren eller af egen drift i sager, som sendes til ministeren i henhold til § 4, stk. 1, og § 5, stk. 2 og 3.

Stk. 2 Arbejdsministeren udpeger rådets formand. Rådet består herudover af 15 medlemmer, der udpeges af arbejdsministeren efter indstilling fra følgende myndigheder og organisationer:

  • 1 repræsentant for Arbejdsministeriet,

  • 1 repræsentant for Arbejdsmiljøinstituttet,

  • 1 repræsentant for Det Etiske Råd,

  • 1 repræsentant for Direktoratet for Arbejdstilsynet,

  • 1 repræsentant for Erhvervsministeriet,

  • 1 repræsentant for Den almindelige danske Lægeforening,

  • 1 repræsentant for Justitsministeriet,

  • 1 repræsentant for Sundhedsstyrelsen,

  • 1 repræsentant for Akademikernes Centralorganisation,

  • 1 repræsentant for Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd,

  • 1 repræsentant for Ledernes Hovedorganisation,

  • 1 repræsentant for Landsorganisationen i Danmark,

  • 1 repræsentant for Dansk Arbejdsgiverforening,

  • 1 repræsentant for Finansministeriet, Kommunernes Landsforening og Amtsrådsforeningen i Danmark i forening,

  • 1 repræsentant for Finanssektorens Arbejdsgiverforening.

Stk. 3 Medlemmerne udpeges for 3 år ad gangen. Genudpegelse kan finde sted.

Stk. 4 Rådet fastsætter selv sin forretningsorden.