Bilag 9

Bilag

Andre bilag

  • Bilag 1 (Kompetencekrav til ansatte, der udøver distribution af skadesforsikringer til privatkunder)

  • Bilag 2 (Kompetencekrav til ansatte, der udøver distribution af skadesforsikringer til virksomheder med ukomplicerede risikoprofiler)

  • Bilag 3 (Kompetencekrav til ansatte, der udøver distribution af skadesforsikringer til virksomheder med komplicerede risikoprofiler)

  • Bilag 4 (Kompetencekrav til ansatte, der udøver distribution af livs- og pensionsprodukter til privatkunder – herunder ansatte omfattet af en firmapensionsordning – med en ukompliceret risikoprofil)

  • Bilag 5 (Kompetencekrav til ansatte, der udøver distribution af firmapensionsordninger til virksomheder eller livs- og pensionsprodukter til privatkunder – herunder ansatte omfattet af en firmapensionsordning – med en kompliceret risikoprofil)

  • Bilag 5 A (Kompetencekrav til ansatte, der udøver distribution af livs- og pensionsprodukter til privatkunder – herunder ansatte omfattet af en firmapensionsordning – med en kompliceret risikoprofil)

  • Bilag 5 B (Kompetencekrav til ansatte, der udøver distribution af firmapensionsordninger inklusiv sygdoms- og helbredsprodukter til virksomheder (CVR))

  • Bilag 6 (Kompetencekrav til ansatte hos en uafhængig forsikringsformidler, der distribuerer skadesforsikringer til privatkunder)

  • Bilag 7 (Kompetencekrav til ansatte hos en uafhængig forsikringsformidler, der distribuerer skadesforsikringer til virksomheder)

  • Bilag 8 (Kompetencekrav til ansatte hos en uafhængig forsikringsformidler, der distribuerer livs- og pensionsprodukter til privatkunder og ansatte omfattet af en firmapensionsordning)

  • Bilag 9 (Kompetencekrav til ansatte hos en uafhængig forsikringsformidler, der distribuerer livs- og pensionsprodukter til virksomheder (CVR))

  • Bilag 10 (Kompetencekrav til ansatte, der distribuerer forsikringsbaserede investeringsprodukter)

  • Bilag 11 (Kompetencekrav til ansatte, der udøver genforsikringsdistribution)

  • Bilag 12 (Supplerende kompetencekrav til ansatte hos en uafhængig forsikringsformidler, der alene distribuerer tillægsdækninger eller rådgiver om forsikringsfaglige spørgsmål til allerede etablerede skadesforsikringer eller allerede etablerede liv- og pensionsordninger, herunder firmapensionsordninger)

Kompetencekrav til ansatte hos en uafhængig forsikringsformidler, der distribuerer livs- og pensionsprodukter til virksomheder (CVR)
Bilag 9

1) En ansat, der udøver uafhængig formidling af liv- og pensionsprodukter til virksomheder, skal have viden svarende til de krav, der gælder for ansatte, som udøver distribution af firmapensionsordninger til virksomheder (CVR), som det fremgår af bilag 5, afsnit 1 eller bilag 5 B, afsnit 1.

2) Den ansatte, der udøver uafhængig formidling af liv- og pensionsprodukter til virksomheder, skal også have kompetencer på følgende områder:

a) Juridiske forhold:

– Lov om forsikringsformidling, herunder:

– Krav til aftalegrundlag med virksomhedskunden.

– Krav til uafhængighed og objektivitet i rådgivningen.

– Varetagelse af virksomhedskundens interesser.

b) Arbejdsmetode for den uafhængige forsikringsformidler med hovedvægt på:

– Udarbejdelse af pensionspolitik.

– Kravspecifikation og vægtning af kriterier.

– Udbud.

– Tilbudssammenligning og indstilling til valg af løsning.

– Rådgivning om valg af løsning.

– Kontraktforhandling og gennemgang af kontraktmateriale.

– Benchmark af aftaler, optimering og genforhandling af pensionsaftale.

3) Den ansatte skal kunne:

a) Etablere aftalegrundlaget med virksomhedskunden, herunder valg af aflønningsmodel og etablering af vederlagsaftale.

b) Vurdere virksomhedens risikoprofil, herunder udarbejde virksomhedens pensionspolitik.

c) Identificere og beskrive virksomhedskundens behov.

d) Rådgive om den mulige afdækning af virksomhedens behov.

e) Udarbejde udbudsmateriale til brug for forsikringsselskabernes tilbudsgivning og gennemføre udbuddet i overensstemmelse med gældende regler.

f) Analysere de modtagne forsikringstilbud og udarbejde en rapport til virksomhedskunden, der beskriver den bedst mulige forsikringsløsning eller valget mellem flere gode forsikringsløsninger.

g) Etablere den forsikringsløsning, som virksomhedskunden vælger, herunder gennemgå kontrakten.

h) Planlægge og gennemføre en løbende servicering af virksomhedskundens forsikringsløsning.

i) Argumentere for fordele og ulemper ved de forskellige løsninger.

j) Rådgive virksomhedskunden om videreførelse af pensionsordningen.

k) Redegøre for de forsikringstekniske forhold relateret til forsikringsløsningen og anvende relevante love og regler.

l) Udpege en anden forsikringsdækning, når virksomhedens behov ændres på grund af ændringer i virksomhedens situation.