Bilag 5

Bilag

Andre bilag

  • Bilag 1 (Pensionsmæssige risici)

  • Bilag 2 (Investeringsområdet)

  • Bilag 3 (Operationelle risici)

  • Bilag 4 (It-sikkerhed)

  • Bilag 5 (Risikostyringssystemet og risikostyringsfunktionen og vurdering af egen risiko og solvenssituation)

  • Bilag 6 (Det interne kontrolsystem og compliancefunktionen i Arbejdsmarkedets Tillægspension)

  • Bilag 7 (Aktuarfunktionen i Arbejdsmarkedets Tillægspension)

  • Bilag 8 (Intern auditfunktionen i Arbejdsmarkedets Tillægspension)

Risikostyringssystemet og risikostyringsfunktionen og vurdering af egen risiko og solvenssituation
Bilag 5

Risikostyringssystemet

1) Bestyrelsen skal sikre, at risikostyringssystemet mindst dækker følgende områder:

a) Pensionsmæssige risici (hensættelser).

b) Investeringsmæssige risici (investeringsområdet).

c) Aktiv-passiv styring.

d) Styring af likviditets- og koncentrationsrisici.

e) Styring af operationel risiko.

f) Genforsikring og andre risikoreduktionsteknikker.

Politik for risikostyring

2) Bestyrelsen skal udarbejde en politik for risikostyring, som effektivt sikrer, at der foretages definition og kategorisering af væsentlige risici efter de typer, som Arbejdsmarkedets Tillægspension er eksponeret mod, og af risikotolerancegrænser for hver risikotype. Politikken skal som minimum

a) definere risikokategorier og metoder til at måle risici,

b) beskrive, hvordan Arbejdsmarkedets Tillægspension forvalter de enkelte relevante risikokategorier, risikoområder og enhver mulig akkumulering af risici,

c) beskrive forbindelsen mellem Arbejdsmarkedets Tillægspensions vurdering af egen risiko og solvenssituation og Arbejdsmarkedets Tillægspensions risikotolerancegrænser,

d) specificere risikotolerancegrænser i alle relevante risikokategorier i overensstemmelse med Arbejdsmarkedets Tillægspensions overordnede risikovillighed,

e) beskrive frekvensen og indholdet af regelmæssige stresstests og de situationer, som kan føre til ad-hoc stresstest, og

f) inddrage likviditetsrisici, herunder procedurer for fastlæggelse af misforholdet mellem likviditetstilførsel og likviditetsforbrug af både aktiver og passiver, hensyntagen til det samlede likviditetsbehov på kort og mellemlangt sigt, hensyntagen til niveauet og overvågningen af likvide aktiver.

Politik for vurdering af egen risiko og solvenssituation

3) Bestyrelsen skal udarbejde en politik for vurdering af egen risiko og solvenssituation, der skal være passende i forhold til Arbejdsmarkedets Tillægspensions organisationsstruktur og risikostyringssystem og fastlægges under hensyntagen til arten, størrelsen og kompleksiteten af Arbejdsmarkedets Tillægspensions risici. Politikken skal indeholde alle relevante aspekter, herunder som minimum

a) en beskrivelse af de anvendte metoder, forudsætninger, processer og procedurer til vurdering af Arbejdsmarkedets Tillægspensions egen risiko og solvenssituation,

b) information om hvilke former for stresstest og risikoanalyser, jf. nr. 8, der skal udføres som led i vurdering af egen risiko og solvenssituation,

c) information om frekvensen og tidspunktet for foretagelse af vurdering af egen risiko og solvenssituation samt en angivelse af, hvilke forhold og omstændigheder der anses for at medføre væsentlige ændringer i risikoprofilen, og som udløser behov for en vurdering af egen risiko og solvenssituation udenfor den almindelige tidsplan.

Politik for aktiv-passiv-styring

4) Bestyrelsen skal udarbejde en politik for aktiv-passiv-styring. Politikken skal indeholde alle relevante aspekter, herunder som minimum

a) det strukturelle misforhold mellem aktiver og passiver, herunder især disse aktivers og passivers misforhold med hensyn til varighed,

b) indbyrdes afhængighed mellem risici for forskellige forsikrings- eller genforsikringsforpligtelser,

c) Arbejdsmarkedets Tillægspensions ikke-balanceførte eksponeringer, og

d) anvendelsen af relevante metoder til risikoreduktion i aktiv-passiv-styringen.

Politik for styring af likviditetsrisici

5) Bestyrelsen skal udarbejde en politik for styring af likviditetsrisici, der som minimum skal omfatte

a) foranstaltninger, som Arbejdsmarkedets Tillægspension skal træffe til at tage højde for både kort- og langsigtede likviditetsrisici,

b) anvisninger for sammensætningen af aktiver, således at sammensætningen er hensigtsmæssig med hensyn til art, varighed og likviditet og Arbejdsmarkedets Tillægspension kan indfri sine forpligtelser i takt med, at de forfalder, og

c) en plan for håndtering af ændringer i forventet likviditetstilførsel og likviditetsforbrug.

Direktørens opgaver og ansvar

Dokumentation og rapportering

6) Hver enkelt vurdering af egen risiko og solvenssituation skal være skriftligt dokumenteret. Dokumentationen skal have en detaljeringsgrad, der gør det muligt for en tredjepart at evaluere de foretagne vurderinger og beregninger. Dokumentationen skal udformes, således at den på anmodning kan indsendes til Finanstilsynet på papir eller andet varigt medium. Det er herudover op til Arbejdsmarkedets Tillægspension at fastlægge, hvordan dokumentationen skal udformes.

7) Dokumentationen skal omfatte en beskrivelse af de metoder, forudsætninger, processer og procedurer, der er anvendt til vurderingen, samt en beskrivelse af vurderingens resultater og konklusioner. Følgende skal som minimum indgå i dokumentationen:

a) Dokumentation for, at bestyrelsen har godkendt metoderne til vurdering af egen risiko og solvenssituation.

b) Dokumentation for, at bestyrelsen har foretaget vurderingen af egen risiko og solvenssituation, og en redegørelse for, hvordan bestyrelsen har udfordret vurderingens resultater.

c) En beskrivelse af de risikoanalyser, der er anvendt i vurderingen af egen risiko og solvenssituation, af den kvantitative opgørelse af risiciene og af den kvalitative beskrivelse af risiciene samt en angivelse af, hvilke potentielle inde- eller udefrakommende påvirkninger der er taget i betragtning.

d) En redegørelse for sammenhængen mellem vurderingen af egen risiko og solvenssituation og de godkendte risikotolerancer.

e) En begrundet redegørelse for eventuelt planlagte ledelseshandlinger, der vil kunne påvirke Arbejdsmarkedets Tillægspensions vurdering af egen risiko og solvenssituation.

Risikoanalyser

8) I risikoanalyserne, jf. nr. 7, litra c), skal der indgå vurderinger af forudsætninger, herunder modellernes input og parametre.

Beslutningsgrundlag

9) Direktøren skal sikre, at nøglepersonen, der er den ansvarlige for risikostyringsfunktionen i relevant omfang inddrages i vurderingen af direktionens og bestyrelsens beslutningsgrundlag, jf. nr. 10.

Risikostyringsfunktionens opgaver på risikostyringsområdet

10) Risikostyringsfunktionen skal varetage følgende opgaver:

a) Bistå direktøren samt andre funktioner med at sikre risikostyringssystemets effektivitet.

b) Overvåge risikostyringssystemet.

c) Overvåge selskabets generelle risikoprofil som helhed.

d) Foretage detaljeret rapportering om risikoeksponeringer og rådgivning til direktøren om risikostyringsspørgsmål, herunder vedrørende strategiske anliggender såsom forretningsstrategi, fusioner og overtagelser samt større projekter og investeringer.

e) Identificere og vurdere nye risici.

f) Opgaverne nævnt i nr.12-20.

11) Risikostyringsfunktionen skal arbejde tæt sammen med aktuarfunktionen for så vidt angår de pensionsmæssige risici.

12) Den ansvarlige for risikostyringsfunktionen skal sikre, at alle væsentlige risici i Arbejdsmarkedets Tillægspension, herunder risici, der går på tværs af Arbejdsmarkedets Tillægspensions organisation, identificeres, måles, overvåges, styres og rapporteres korrekt.

13) Den ansvarlige for risikostyringsfunktionen skal sikre, at risikoeksponeringer i datterselskaber indgår i vurderingen af Arbejdsmarkedets Tillægspensions samlede risikoeksponeringer, jf. § 2, stk.2.

14) Den ansvarlige for risikostyringsfunktionen skal sikre, at risikoeksponeringer i outsourcede funktioner indgår i vurderingen af Arbejdsmarkedets Tillægspensions samlede risikoeksponeringer.

15) Den ansvarlige for risikostyringsfunktionen skal deltage aktivt i udviklingen af Arbejdsmarkedets Tillægspensions risikostrategi, jf. § 4, stk. 1.

16) Den ansvarlige for risikostyringsfunktionen skal på forhånd høres om væsentlige beslutninger, så risikostyringsfunktionen har mulighed for at udtale sig om risikoen forinden.

17) Den ansvarlige for risikostyringsfunktionen skal i sin rapportering omkring de i nr. 12-14 nævnte områder tage stilling til, i hvilket omfang de leverede oplysninger giver direktøren og bestyrelsen det tilstrækkelige beslutningsgrundlag.

18) Den ansvarlige for risikostyringsfunktionen skal mindst én gang årligt udarbejde en rapport til direktøren om Arbejdsmarkedets Tillægspensions risikostyring, jf. § 16, stk. 4. Rapporten skal indeholde den ansvarliges stillingtagen til de under § 17, stk. 5. og de i nr. 12-14 og nr. 16-17 anførte forhold. Rapporten indgår som en del af bestyrelsens samlede vurderingsgrundlag, jf. § 5, stk. 4. Den ansvarlige for risikostyringsfunktionen kan vælge, at rapporten indgår som en del af eller som et tillæg til Arbejdsmarkedets Tillægspensions risikovurdering. Den ansvarlige for risikostyringsfunktionen skal i givet fald sikre, at de i nr. 12 og 13 nævnte forhold klart fremgår af tillægget, og at bestyrelsen er orienteret om, at rapporten indgår som et tillæg.

19) Den ansvarlige for risikostyringsfunktionen skal i relevant omfang give udtryk for betænkeligheder og advare bestyrelsen, når det er passende i de tilfælde, hvor specifikke risikoudviklinger påvirker eller kan påvirke Arbejdsmarkedets Tillægspension.

20) Den ansvarlige for risikostyringsfunktionen rapporterer til direktøren om identificerede potentielt væsentlige risici og om andre specifikke risikoområder, både på eget initiativ og efter anmodning fra direktøren.

21) Den ansvarlige for risikostyringsfunktionen skal underrette direktøren, såfremt en investering medfører en betydelig risiko eller en ændring i risikoprofilen.