Bilag 5

Bilag

Andre bilag

  • Bilag 1 (Kompetencekrav til ansatte, der udøver distribution af skadesforsikringer til privatkunder)

  • Bilag 2 (Kompetencekrav til ansatte, der udøver distribution af skadesforsikringer til virksomheder med ukomplicerede risikoprofiler)

  • Bilag 3 (Kompetencekrav til ansatte, der udøver distribution af skadesforsikringer til virksomheder med komplicerede risikoprofiler)

  • Bilag 4 (Kompetencekrav til ansatte, der udøver distribution af livs- og pensionsprodukter til privatkunder – herunder ansatte omfattet af en firmapensionsordning – med en ukompliceret risikoprofil)

  • Bilag 5 (Kompetencekrav til ansatte, der udøver distribution af firmapensionsordninger til virksomheder eller livs- og pensionsprodukter til privatkunder – herunder ansatte omfattet af en firmapensionsordning – med en kompliceret risikoprofil)

  • Bilag 5 A (Kompetencekrav til ansatte, der udøver distribution af livs- og pensionsprodukter til privatkunder – herunder ansatte omfattet af en firmapensionsordning – med en kompliceret risikoprofil)

  • Bilag 5 B (Kompetencekrav til ansatte, der udøver distribution af firmapensionsordninger inklusiv sygdoms- og helbredsprodukter til virksomheder (CVR))

  • Bilag 6 (Kompetencekrav til ansatte hos en uafhængig forsikringsformidler, der distribuerer skadesforsikringer til privatkunder)

  • Bilag 7 (Kompetencekrav til ansatte hos en uafhængig forsikringsformidler, der distribuerer skadesforsikringer til virksomheder)

  • Bilag 8 (Kompetencekrav til ansatte hos en uafhængig forsikringsformidler, der distribuerer livs- og pensionsprodukter til privatkunder og ansatte omfattet af en firmapensionsordning)

  • Bilag 9 (Kompetencekrav til ansatte hos en uafhængig forsikringsformidler, der distribuerer livs- og pensionsprodukter til virksomheder (CVR))

  • Bilag 10 (Kompetencekrav til ansatte, der distribuerer forsikringsbaserede investeringsprodukter)

  • Bilag 11 (Kompetencekrav til ansatte, der udøver genforsikringsdistribution)

  • Bilag 12 (Supplerende kompetencekrav til ansatte hos en uafhængig forsikringsformidler, der alene distribuerer tillægsdækninger eller rådgiver om forsikringsfaglige spørgsmål til allerede etablerede skadesforsikringer eller allerede etablerede liv- og pensionsordninger, herunder firmapensionsordninger)

Kompetencekrav til ansatte, der udøver distribution af firmapensionsordninger til virksomheder eller livs- og pensionsprodukter til privatkunder – herunder ansatte omfattet af en firmapensionsordning – med en kompliceret risikoprofil
Bilag 5

1) Den ansatte skal have viden indenfor følgende områder:

a) Juridiske forhold. Relevante bestemmelser i følgende lovgivning:

– Aftaleloven.

– Forsikringsaftaleloven.

– Arveloven.

– Lov om ægtefællers økonomiske forhold.

– Lov om forsikringsformidling.

– Boafgiftsloven.

– Værgemålsloven.

– Lov om bevarelse af ret til ægtefællepension ved separation og skilsmisse.

– Bekendtgørelse om god skik for forsikringsdistributører.

– Hvidvaskloven.

– Pensionsbeskatningsloven.

b) Kunden og dennes forudsætninger:

– Kundens risiko.

– Behovsafdækning.

– Kundens økonomi, formue og skatteforhold.

– Kundens bestående dækninger - i pensionsselskaber og pengeinstitutter.

c) Forhold vedrørende forsikringsaftalen:

– Antagelsesprincipper.

– Indsættelse af begunstigelse.

– Forsikringstiden.

– Forsikringsbegivenhedens indtræden.

– Firmapensionsaftalens indhold - produkter og rammer.

d) Produkter:

– Livs- og pensionsprodukter til dækning af virksomheders ansatte samt privatkunder med en kompliceret risikoprofil.

– Sygdoms- og helbredsprodukter til dækning af virksomheders ansatte samt privatkunder med en kompliceret risikoprofil.

e) Ændringer og udbetaling:

– Jobskifte.

– Genkøb.

– Skilsmisse og død.

– Manglende betalingsevne.

– Ændring i forsikringsaftalen.

f) Forsikringsløsningen og præsentationen af den:

– Behovsanalyse.

– Præsentation af valg af løsning.

– Etik i forsikringsdistributionen.

– Principper for skadesbehandling.

– Principper for klagebehandling.

2) Den ansatte skal kunne:

a) Kende og anvende de relevante produkter til at afdække kundens behov og forklare produkternes virkemåde og struktur.

b) Tilrettelægge og gennemføre distribution af komplette løsninger ved hjælp af en hensigtsmæssig arbejdsmetode.

c) Indsamle information til brug for distributionen og rådgivningen, herunder foretage en behovsanalyse.

d) Præsentere en livs- og pensionsløsning, som tager højde for skattemæssige og civilretslige forhold, med inddragelse af sociale ydelser og kundens eksisterende dækninger og som er sammensat efter selskabets tegningspolitikker og selskabets produkter.

e) Argumentere for fordele og ulemper ved de forskellige løsninger.

f) Vurdere, om konkrete skadeseksempler vil være dækningsberettigede.

g) Rådgive kunden om videreførelse af pensionsordningen.

h) Rådgive kunden om forhold vedrørende arv og begunstigelse.

i) Redegøre for de forsikringstekniske forhold relateret til forsikringsløsningen og anvende relevante love og regler.

j) Udpege en anden forsikringsdækning, når kundens behov ændres på grund af ændringer i livssituationen.