Bilag 4

Bilag

Andre bilag

  • Bilag 1 (INDHOLDSFORTEGNELSE)

  • Bilag 2 (0. INDLEDNING)

  • Bilag 3 (1. KNALLERTENS INDRETNING, UDSTYR OG DOKUMENTER)

  • Bilag 4 (2. MANØVRER PÅ LUKKET ØVELSESPLADS)

  • Bilag 5 (3. KØRETØJERS MANØVREEGENSKABER)

  • Bilag 6 (4. TRAFIKANTADFÆRD)

  • Bilag 7 (5. VEJFORHOLD)

  • Bilag 8 (6. GRUNDREGLER FOR KØRSEL PÅ STOR KNALLERT)

  • Bilag 9 (7. MANØVRER PÅ VEJ)

  • Bilag 10 (8. Særlige risikoforhold i trafikken)

  • Bilag 11 (9. MANØVRER PÅ KØRETEKNISK ANLÆG)

  • Bilag 12 (10. FORBEREDELSE TIL KØREPRØVE)

2. MANØVRER PÅ LUKKET ØVELSESPLADS
Bilag 4

Formålet med undervisningen på lukket øvelsesplads er at give eleven færdighed i at håndtere knallerten uden startet motor og at beherske knallerten ved lave og moderate hastigheder under udførelse af manøvrer, der forekommer i almindelig færdsel, dvs. igangsætning, standsning, ligeudkørsel, vending og svingning.

De enkelte manøvrer skal være indlært med så stor sikkerhed og præcision, at eleven i de efterfølgende øvelser på vej, hovedsagelig kan koncentrere sig om at tilpasse kørslen til vej- og færdselsforholdene og de gældende færdselsregler.

Kørelæreren må højst undervise og være ansvarlig for 6 elever samtidig. Øvelserne vil normalt kunne gennemføres på 3 timer, hvoraf mindst 3 lektioner à 45 minutters varighed skal være som fører af knallerten.

Hver enkelt øvelse skal indlæres med tilfredsstillende resultat, hvilket vil sige, at eleven skal udføre øvelsen fejlfrit mindst 2 gange efter hinanden. Øvelserne skal gennemføres i en rækkefølge, som sikrer, at eleven hele tiden føres fra en lettere til en vanskeligere manøvre. Det vil svare til den anførte rækkefølge i uddannelsesmålene.

Kørelæreren skal under øvelserne overvåge eleverne forsvarligt.

På den lukkede øvelsesplads skal føres lister over de elever, der har modtaget køreundervisning i de i afsnit 2 beskrevne øvelser. Listerne skal indeholde oplysning om:

1) Den undervisende kørelærers navn og adresse.

2) Elevens navn og adresse.

3) Dato og klokkeslet (fra og til) for undervisningen.

4) Listerne skal opbevares i mindst 3 år og skal forevises politiet på forlangende.

Lukkede øvelsespladser skal være godkendte. Om indretningen henvises til kørekortbekendtgørelsen med tilhørende bilag.

Med hensyn til undervisningens tilrettelæggelse og gennemførelse henvises til lærervejledningen til undervisningsplanen.

2.1 Forberedelse til kørsel

Hovedmål

Eleven skal lære at foretage de nødvendige sikkerhedsmæssige forberedelser til kørslen, herunder tilpasning og brug af personligt sikkerhedsudstyr og blive fortrolig med betjeningsudstyrets og kontrolinstrumenternes betegnelser, placering og brug.

Undervisningen i afsnit 2.1.1 kan med fordel kombineres med undervisningen i afsnit 1.1 »Betjeningsudstyr og instrumenter«, og med de delmål, hvor præstationskravet er at »kontrollere« i afsnit 1.2 »Lovbestemmelser om knallertens indretning og udstyr mv.«.

Delmål

2.1.1 Personligt udstyr

Eleven skal have kendskab til følgende forhold vedrørende den personlige sikkerhed:

1) Handsker, fodtøj og anden påklædning skal yde passende beskyttelse ved uheld samt mod kulde, blæst og vejrliget i øvrigt.

2) En rygbeskytter kan mindske rygskader ved færdselsuheld.

3) Halstørklæde, bælte, bukseben mv. må ikke kunne nå ind i hjul eller kæde eller dække nummerplade, baglygte, refleks og blinklys.

4) Knallertens fører skal under øvelserne, samt i øvrigt altid i forbindelse med kørsel anvende fastspændt styrthjelm.

5) Styrthjelmen skal være godkendt, dvs. DS-, FS-, SS-, eller E-mærket og må kun bemales eller påsættes mærker efter fabrikantens særlige anvisninger.

6) Styrthjelmen skal have en passende størrelse.

7) Hjelmvisir eller motorbriller skal være rene og hele.

8) Iøjnefaldende køredragt og styrthjelm gør føreren synlig i trafikken og øger dermed færdselssikkerheden.

9) Kørsel med rygsæk kan medføre alvorlige ryglæsioner ved færdselsuheld.

Eleven skal beherske følgende færdigheder vedrørende personlig sikkerhed mv.:

10) Anvende udstyr som handsker, fodtøj og tøj, der beskytter ved uheld.

11) Tjekke, at beklædning og bælter mv. ikke kan nå ind i hjul eller kæde eller dække for nummerplade, baglygte(r), refleks(er) og blinklygter.

12) Tjekke, at styrthjelmen er DS-, FS-, SS- eller E-mærket og har en passende størrelse.

13) Tjekke, at styrthjelmen ikke er bemalet eller påklistret mærkater ud over fabrikantens anvisninger.

14) Tjekke, at hjelmvisir eller motorbriller er rene og ubeskadiget.

15) Tage styrthjelm på, justere og spænde den.

2.1.2 Knallertens udstyr

Eleven skal beherske følgende færdigheder:

1) Rengøre eventuelt tilsmudsede spejle og lygteglas.

2) Rengøre eventuelt fedtede fodhvilere.

3) Fjerne eventuelle løst liggende genstande.

4) Indstille spejl(e), således at det bedst mulige udsyn opnås, uden at man behøver at ændre kørestilling.

5) Betjene gashåndtag og bremser.

6) Betjene kontakter til lys, tegn- og signalgivning.

Disse færdigheder skal eleven anvende i de kommende manøvrer på vej.

2.2 Håndtering af knallerten

Hovedmål

Eleven skal erfare knallertens vægt, tyngdepunkt og styrbarhed under trækning af knallerten uden startet motor.

Eleven skal endvidere lære at stige af og på knallerten og indtage korrekt kørestilling.

Delmål

2.2.1 Trække knallerten

Eleven skal ved øvelse opnå færdighed i følgende forhold:

1) Stå på venstre side af knallerten med venstre hånd på styret og højre hånd på sædet eller eventuelt greb og vippe knallerten fra side til side.

2) Anbringe knallerten stabilt på støtteben.

3) Stå på venstre side af knallerten med begge hænder på styret, og derpå trække knallerten forlæns og baglæns, i cirkel til højre og venstre, samt betjene håndbremsen.

2.2.2 Korrekt kørestilling mv.

Eleven skal ved øvelse opnå færdighed i følgende forhold:

1) Stige på og af knallerten på den for den enkelte elev mest bekvemme og sikre måde.

2) Indtage korrekt kørestilling, som gør det muligt at nå alt betjeningsudstyr uden at ændre stilling, holde hovedet oppe, ryg og skuldre afslappede.

3) Indstille spejle efter den korrekte kørestilling, og herunder være opmærksom på blinde vinkler som følge af styrthjelmens, motorbrillers eller visirets eventuelle begrænsninger af synsfeltet og tjekke disse ved hoveddrejning.

4) Korrekt betjene bremser, og gashåndtag (uden startet motor).

2.3 Start af motor og koblingsbetjening

Hovedmål

Eleven skal lære at starte og stoppe motoren og fornemme koblingspunktet på knallertens reaktion og ændring af motorlyd.

Delmål

2.3.1 Start og stop af motor

Eleven skal ved øvelse opnå færdighed i følgende forhold:

1) Foretage de fornødne forberedelser til start af motor, herunder åbne eventuel benzinhane, tilslutte tænding, slå støttebenet ind/op samt betjene eventuel motorstop-kontakt og choker.

2) Starte motoren med elektrisk starter eller kickstarter.

3) Stoppe motoren ved at afbryde tændingen eller betjene eventuel motorstop-kontakt.

4) Lukke eventuel benzinhane.

2.3.2 Fornemme koblingspunkt

Eleven skal ved øvelse opnå færdighed i følgende forhold:

1) Sidde og støtte med ét ben på hver side af knallerten med startet motor.

2) Langsomt slække/løsne koblingsgrebet indtil koblingspunktet og derpå trække koblingsgrebet til.

2.4 Igangsætning og standsning

Hovedmål

Eleven skal lære at betjene gashåndtag og bremser behersket, således at igangsætning og standsning foregår i balance og uden voldsomme ryk, og således at hastigheden holdes nogenlunde jævn (ikke over 15 km/t) på de korte kørestrækninger.

Delmål

2.4.1 Igangsætning og standsning på plan vej

Eleven skal ved øvelse opnå færdighed i følgende forhold:

1) Starte motoren og slå støttebenet ind/op.

2) Være opmærksom på de blinde vinkler og tjekke disse ved hoveddrejning.

3) Sætte blødt i gang i balance og holde ret kurs under langsom ligeudkørsel et kort stykke med begge fødder på fodhvilerne.

4) Standse i balance ved samtidig brug af begge bremser og beholde fødderne på fodhvilerne længst muligt, herefter sætte enten venstre eller højre fod eller begge fødder på jorden.

2.5 Langsom kørsel ligeud og i cirkler

Hovedmål

Eleven skal lære at beherske knallerten under kørsel med lav hastighed, hvor det er vanskeligt at holde balancen.

Delmål

2.5.1 Ligeudkørsel

Eleven skal ved øvelse opnå færdighed i følgende forhold:

1) Køre ligeud i afmærket bane (højst 1,5 m bred) med så lav hastighed som muligt, dog højst 15 km/t. Hastigheden reguleres med gashåndtag. Begge fødder holdes på fodhvilerne.

2) Køre ligeud og med mellemrum bremse og herunder kortvarigt holde næsten stille så vidt muligt uden at sætte fødderne på jorden og derefter køre fremad på ny.

2.5.2 Kørsel i cirkel og i 8-tal

Eleven skal ved øvelse opnå færdighed i følgende forhold:

1) Køre i cirkel efter afmærket bane med så lav hastighed som muligt, dog højst 15 km/t. Hastigheden reguleres med gashåndtag. Begge fødder holdes på fodhvilerne. (Øvelsen udføres i cirkel med radius på 4,5 m).

2) Køre i 8-tal som ovenfor med mindst mulig radius omkring to kegler, og med begge fødder på fodhvilerne.

(Afstand mellem kegler: 4 m).

2.6 Igangsætning, balance, bremsning, standsning, samt styring i cirkelbaner. Langsom kørsel ligeud og i cirkler

Hovedmål

Eleven skal lære at sætte i gang, bremse efter opretning i sving, standse i balance samt udføre U-vending.

Delmål

2.6.1 Igangsætning i cirkelbane og standsning

Eleven skal ved øvelse opnå færdighed i følgende forhold:

1) Sætte i gang i cirkelbane og fortsætte kørsel i cirkelbane.

2) Rette op og standse i balance ved samtidig brug af begge bremser under kørsel i cirkelbane.

2.6.2 U-vending

Eleven skal ved øvelse opnå færdighed i følgende forhold:

1) Udføre U-vending på tilstrækkelig bred, markeret kørebane (5 m), under langsom kørsel efter forudgående orientering og tegngivning og med begge fødder på fodhvilerne.

2.7 Kørsel i sving med kropshældning

Hovedmål

Eleven skal lære at beherske knallerten under kørsel med moderat hastighed og herunder udføre styring med kropshældning.

Delmål

2.7.1 Kørsel i cirkel og slalom

Eleven skal ved øvelse opnå færdighed i følgende forhold:

1) Køre højre om og venstre om i cirkel med stigende hastigheder, dog ikke over 30 km/t og med korrekt kropshældning. (Øvelsen udføres i cirkel med radius på 6 m).

2) Køre højre om og venstre om i halvcirkel med mindst 30 km/t og med korrekt kropshældning. (Øvelsen udføres i cirkel med radius på 12 m).

3) Før ændring af retning flytte blikket ind i kurven og flytte blikket fremad gennem hele kurven.

4) Køre slalom omkring 9 kegler med regelmæssigt skift i kropshældning indad mod keglerne. (Øvelsen udføres med formindsket afstand mellem keglerne: 4, 4, 4, 4, 3, 3, 3 og 3 m).

2.8 Bremsning ved moderate hastigheder

Hovedmål

Eleven skal erfare forskellen i for- og baghjulsbremsens virkning og lære at aktivere bremserne forskelligt for at opnå størst mulig bremsevirkning ved moderat hastighed, med og uden passager.

Delmål

2.8.1 Brug af for- og baghjulsbremse hver for sig

Eleven skal ved øvelse opnå færdighed i følgende forhold:

1) Bremse ved ca. 40 km/t med brug af forhjulsbremsen alene, således at blokering netop undgås.

2) Bremse ved ca. 40 km/t med brug af baghjulsbremsen alene, således at blokering netop undgås.

3) Bremse ved ca. 40 km/t med brug af både for- og baghjulsbremse, således at blokering netop undgås.

(Bremseøvelserne udføres først med svag og forsigtig bremsning og derefter med kraftigere bremsning).

2.8.2 Brug af begge bremser samtidig

Eleven skal ved øvelse opnå færdighed i følgende forhold:

1) Standse ved markeret mål med trinvis stigende hastigheder op til 45 km/t ved samtidig brug af begge bremser og udkobling. Standsningen skal ske i balance og med en fod på jorden. (Eleven må selv vælge bremsestyrke og tidspunkt for aktivering af bremserne).

2) Bremse med kortest mulig bremselængde ved trinvis stigende hastigheder op til 45 km/t ved samtidig brug af begge bremser og udkobling.

2.9 Kombineret bremse- og undvigemanøvre

Hovedmål

Eleven skal lære korrekt udførelse af kombineret bremse- og undvigemanøvre.

Delmål

2.9.1 Bremse- og undvigemanøvre

Eleven skal ved øvelse opnå færdighed i følgende forhold:

1) Foretage undvigemanøvre foran markeret hindring henholdsvis til højre og til venstre. (Øvelsen indledes med trinvis stigende hastighed fra ca. 25 km/t til ca. 35 km/t.

Undvigemanøvren startes ca. 4 m. før forhindringen).

2) Foretage nedbremsning foran markeret hindring ved samtidig brug af begge bremser, efterfulgt af undvigemanøvre uden bremsning. (Øvelsen indledes med trinvis stigende hastighed fra ca. 25 km/t til ca. 35 km/t. Afstand mellem bremsekegle og markeret hindring: Ca. 4 m).

2.10 Højresving om hjørner

Hovedmål

Eleven skal lære at tilpasse hastighed og styring til ligeudkørsel med skarpe højresving.

Delmål

2.10.1 Højresving uden standsning

Eleven skal ved øvelse opnå færdighed i følgende forhold:

1) Forberede højresving ved orientering i spejle og ved hoveddrejning og tegngivning samt tilpasse hastighed.

2) Svinge til højre om markerede hjørner uden bremsning og med knallerten højst 30 cm fra markeret kantsten.

3) Accelerere let under sidste del af højresvinget.

2.10.2 Højresving med standsning

Eleven skal ved øvelse opnå færdighed i følgende forhold:

1) Forberede højresving ved orientering i spejle og ved hoveddrejning, tegngivning og standsning lige før det markerede hjørne.

2) Foretage samtidig igangsætning og svingning til højre og med knallerten højst 30 cm fra markeret kantsten.