Bilag 2

Bilag

Andre bilag

  • Bilag 1 (TILGÆNGELIGHEDSKRAV FOR PRODUKTER OG TJENESTER)

  • Bilag 2 (VEJLEDENDE IKKEBINDENDE EKSEMPLER PÅ MULIGE LØSNINGER, DER BIDRAGER TIL AT OPFYLDE TILGÆNGELIGHEDSKRAVENE I BILAG 1)

  • Bilag 3 (PROCEDURE FOR OVERENSSTEMMELSESVURDERING — PRODUKTER)

  • Bilag 4 (OPLYSNINGER OM TJENESTER, DER OPFYLDER TILGÆNGELIGHEDSKRAVENE)

  • Bilag 5 (KRITERIER FOR VURDERING AF UFORHOLDSMÆSSIG STOR BYRDE)

  • Bilag 6 (EU-OVERENSSTEMMELSESERKLÆRING)

VEJLEDENDE IKKEBINDENDE EKSEMPLER PÅ MULIGE LØSNINGER, DER BIDRAGER TIL AT OPFYLDE TILGÆNGELIGHEDSKRAVENE I BILAG 1
Bilag 2
AFDELING 1:
Eksempler vedrørende generelle tilgængelighedskrav for alle produkter, der er omfattet af denne lovs § 1, stk. 1.
KRAV I BILAG 1, AFDELING 1
EKSEMPLER
1. Levering af oplysninger
a)
i)
levere visuelle og taktile oplysninger eller visuelle og auditive oplysninger, der angiver, hvor kortet skal indsættes i en selvbetjeningsterminal, så blinde personer og døve personer kan anvende terminalen
ii)
anvende de samme ord konsekvent eller i en klar og logisk struktur, så personer med intellektuelle funktionsnedsættelser bedre kan forstå oplysningerne
iii)
supplere en tekstadvarsel med et taktilt reliefbaseret format eller med lyd, så blinde personer kan opfatte den
iv)
muliggøre, at en tekst kan læses af synshæmmede personer
b)
i)
levere elektroniske filer, der kan læses af en computer ved hjælp af skærmlæsere, så blinde personer kan anvende oplysningerne
ii)
anvende de samme ord konsekvent eller i en klar og logisk struktur, så personer med intellektuelle funktionsnedsættelser bedre kan forstå dem
iii)
levere undertekster, når der gives videoanvisninger
iv)
muliggøre, at en tekst kan læses af synshæmmede personer
v)
trykke i punktskrift, så en blind person kan bruge oplysningerne
vi)
supplere et diagram med en tekstbeskrivelse, der angiver de vigtigste elementer eller beskriver centrale handlinger
vii)
intet eksempel
viii)
intet eksempel
ix)
indbygge stik og software i en pengeautomat for at give mulighed for at tilslutte hovedtelefoner, som modtager teksten på skærmen i form af lyd
2. Brugergrænseflade og funktionsdesign
a)
give anvisninger i form af tale og tekst eller ved at forsyne et tastatur med taktile tegn, så blinde eller hørehæmmede personer kan interagere med produktet
b)
i en selvbetjeningsterminal ud over stemmeanvisninger f.eks. give anvisninger i form af tekst eller billeder, så døve personer også kan udføre den nødvendige handling
c)
give brugeren mulighed for at forstørre tekst, zoome ind på et bestemt piktogram eller øge kontrasten, så synshæmmede personer kan opfatte oplysningerne
d)
ud over at give mulighed for at vælge mellem at trykke på den grønne eller den røde knap have mulighederne skrevet på knapperne for at give en farveblind person mulighed for at træffe valget
e)
når en computer giver et fejlsignal, vise en tekst eller et billede, der angiver fejlen, så døve personer kan opfatte, at der er opstået en fejl
f)
give mulighed for ekstra kontrast i forgrundsbilleder, så svagtseende personer kan se dem
g)
give brugeren af en telefon mulighed for at vælge lydstyrke og mindske interferens med høreapparater, så hørehæmmede personer kan anvende telefonen
h)
forstørre knapper på berøringsfølsomme skærme og holde en passende afstand mellem dem, så personer med tremor kan trykke på dem
i)
sikre, at det ikke kræver for mange kræfter at trykke på knapperne, så personer med motoriske handicap kan anvende dem
j)
undgå flimrende billeder, så personer, der kan blive ramt af anfald, ikke er udsat for risiko
k)
give mulighed for brug af hovedtelefoner, når en pengeautomat giver stemmeoplysninger
l)
som alternativ til fingeraftryksgenkendelse give brugere, der ikke kan bruge deres hænder, mulighed for at vælge en adgangskode til at låse og oplåse en telefon med
m)
sikre, at softwaren reagerer på en forudsigelig måde, når der udføres en bestemt handling, og give nok tid til at angive en adgangskode, så den er let at anvende for personer med intellektuelle funktionsnedsættelser
n)
tilbyde en forbindelse med et punktskriftdisplay, der kan opdateres, så blinde personer kan bruge computeren
o)
eksempler på sektorspecifikke krav
i)
intet eksempel
ii)
intet eksempel
iii)
første led
sørge for, at en mobiltelefon kan håndtere tekstkonversation i realtid, så hørehæmmede personer kan udveksle oplysninger på en interaktiv måde
iii)
fjerde led
give mulighed for samtidig brug af video til at vise tegnsprog og tekst for at skrive en meddelelse, så to døve personer kan kommunikere med hinanden eller med en hørende person
iv)
sikre, at der sendes undertekster via settop-boksen, så de kan anvendes af døve personer
3. Støttetjenester: intet eksempel
   
AFDELING 2:
Eksempler vedrørende tilgængelighedskrav for produkter i § 1, stk. 1, med undtagelse af selvbetjeningsterminaler, der er omhandlet i § 1, stk. 1, nr. 2 og 3.
KRAV I BILAG 1, AFDELING 2
EKSEMPLER
Emballage og brugsanvisning til produkter
a)
angive på emballagen, at telefonen indeholder tilgængelighedsfunktionaliteter for personer med handicap
b)
i)
levere elektroniske filer, der kan læses af en computer ved hjælp af skærmlæsere, så blinde personer kan anvende oplysningerne
ii)
anvende de samme ord konsekvent eller i en klar og logisk struktur, så personer med intellektuelle funktionsnedsættelser bedre kan forstå oplysningerne
iii)
supplere en tekstadvarsel med et taktilt reliefbaseret format eller med lyd, så blinde personer kan modtage advarslen
iv)
sikre, at en tekst kan læses af synshæmmede personer
v)
trykke i punktskrift, så en blind person kan læse den
vi)
supplere et diagram med en tekstbeskrivelse, der angiver de vigtigste elementer eller beskriver centrale handlinger
AFDELING 3:
Eksempler vedrørende generelle tilgængelighedskrav for alle tjenester, der er omfattet af denne lovs § 1, stk. 2.
KRAV I BILAG 1, AFDELING 3
EKSEMPLER
Levering af tjenester
a)
intet eksempel
b)
i)
levere elektroniske filer, der kan læses af en computer ved hjælp af skærmlæsere, så blinde personer kan anvende oplysningerne
ii)
anvende de samme ord konsekvent eller i en klar og logisk struktur, så personer med intellektuelle funktionsnedsættelser bedre kan forstå oplysningerne
iii)
have undertekster, hvis der er en instruktionsvideo
iv)
sikre, at en blind person kan anvende en fil ved at udskrive den i punktskrift
v)
sikre, at en tekst kan læses af synshæmmede personer
vi)
supplere et diagram med en tekstbeskrivelse, der angiver de vigtigste elementer eller beskriver centrale handlinger
vii)
når en tjenesteyder tilbyder en usb-nøgle, der indeholder oplysninger om tjenesten, sikre, at disse oplysninger er tilgængelige
c)
give en tekstbeskrivelse af billeder, gøre alle funktionaliteter tilgængelige fra et tastatur, give brugerne nok tid til at læse, formidle og styre indhold på en forudsigelig måde og sikre kompatibilitet med kompenserende teknologier, så personer med forskellige handicap kan læse og interagere med et websted
d)
intet eksempel
AFDELING 4:
Eksempler vedrørende supplerende tilgængelighedskrav vedrørende specifikke tjenesteydelser
KRAV I BILAG 1, AFDELING 4
EKSEMPLER
Specifikke tjenester
a)
i)
sikre, at en hørehæmmet person kan skrive og modtage tekst på en interaktiv måde og i realtid
ii)
sikre, at døve personer kan anvende tegnsprog til at kommunikere indbyrdes
iii)
sikre, at en tale- og hørehæmmet person, der vælger at anvende en kombination af tekst, tale og video, er bekendt med, at kommunikationen sendes via nettet til en beredskabstjeneste
b)
i)
sikre, at en blind person kan vælge programmer på tv
ii)
støtte muligheden for at vælge, personalisere og vise »adgangstjenester« såsom undertekster til døve og hørehæmmede personer, lydbeskrivelse, talende undertekster og tegnsprogstolkning ved at give mulighed for effektiv trådløs kobling til høreteknologier eller ved at tilvejebringe brugerkontroller, der med samme lethed som på de primære mediekontroller gør det muligt for brugeren at aktivere »adgangstjenesterne« til audiovisuelle medietjenester
c)
i)
intet eksempel
ii)
intet eksempel
d)
intet eksempel
e)
i)
gøre identifikationsdialogerne på en skærm læselige ved hjælp af skærmlæsere, så blinde personer kan anvende dem
ii)
intet eksempel
f)
i)
sikre, at en ordblind person kan læse og høre teksten samtidig
ii)
give mulighed for synkroniseret tekst og lyd eller for punktskriftsudskrift, der kan opdateres
iii)
sikre, at en blind person har adgang til stikordsregisteret eller kan skifte kapitel
iv)
intet eksempel
v)
sikre, at oplysninger om deres tilgængelighedsfunktionaliteter er tilgængelige i den elektroniske fil, så personer med handicap kan orienteres herom
vi)
sikre, at der ikke er blokeringer, f.eks. at tekniske beskyttelsesforanstaltninger, oplysninger om rettighedsforvaltning eller interoperabilitetsproblemer ikke forhindrer, at teksten kan læses højt af kompenserende redskaber, så blinde brugere kan læse bogen
g)
i)
sikre, at de oplysninger, der er til rådighed om et produkts tilgængelighedsfunktionaliteter, ikke slettes
ii)
gøre brugergrænsefladen i forbindelse med betalingstjenester tilgængelig ved brug af tale, så blinde personer kan foretage onlinekøb på egen hånd
iii)
gøre identifikationsdialogerne på en skærm læselige ved hjælp af skærmlæsere, så blinde personer kan anvende dem