Bekendtgørelse om vejafmærkning Kapitel 5

Denne konsoliderede version af bekendtgørelse om vejafmærkning er opdateret til i dag, idet vi har implementeret eventuelle senere ændringsbekendtgørelser i det omfang, de er trådt i kraft - se mere her.

Bekendtgørelse nr. 425 af 13. april 2023,
som ændret ved bekendtgørelse nr. 1501 af 06. december 2023

Kapitel 5 Afmærkning på kørebanen m.m.
§ 53

Der anvendes følgende typer afmærkning på kørebanen m.m.:

  • 1) Q: Længdeafmærkning.

  • 2) R: Pilafmærkning.

  • 3) S: Tværafmærkning.

  • 4) T: Afmærkning for standsning og parkering.

  • 5) V: Tekst og symboler på kørebanen m.m.

Stk. 2 Længdeafmærkning er afmærkning på langs af vejen. Afmærkningen angiver vejens opdeling i baner.

Stk. 3 Pilafmærkning angiver, hvor trafikanterne skal placere sig på vejen for at komme i den viste retning.

Stk. 4 Tværafmærkning er afmærkning på tværs af kørselsretningen. Afmærkningen angiver pligt til at holde tilbage for krydsende færdsel.

§ 54

Afmærkning på kørebane, cykelsti m.m. er hvid. Gul afmærkning anvendes dog til at angive midlertidig regulering, fx vejarbejde eller vejforlægning, og skal efterkommes forud for hvid afmærkning. Gul afmærkning anvendes endvidere til T 61 Standsningsforbud, til T 62 Parkeringsforbud, og til T 63 Markering af ophør af standsning og parkering, jf. § 60. Blå afmærkning kan anvendes ved S 21 Cykelfelt, jf. § 59. Grøn afmærkning anvendes ved V 45 Taxisymbol for nulemissionsbil og V 46 Bilsymbol for nulemissionsbil, jf. § 61.

Stk. 2 Hvid og gul afmærkning kan suppleres med eller erstattes af færdselssøm eller lignende. Disse kan forsynes med lys eller refleks i samme farve som afmærkningen.

Q. Længdeafmærkning
§ 55

Der anvendes følgende længdeafmærkning på kørebanen:

 
zz
Q 41 Vognbanelinje
 
Smal punkteret linje med kort streg og langt mellemrum. Den angiver adskillelse mellem vognbaner. Overskridelse af vognbanelinje kan ske, hvis manøvren kan udføres uden fare eller unødig ulempe for andre. I vejkryds kan vognbanelinjer endvidere anvendes til at lede den svingende færdsel.
 
 
zz
Q 42 Varslingslinje
 
Smal punkteret linje med lang streg og kort mellemrum. Den angiver adskillelse mellem vognbaner. Overskridelse af varslingslinje kan ske, hvis manøvren kan udføres uden fare eller unødig ulempe for andre. Ved manøvren skal udvises særlig agtpågivenhed. Varslingslinje benyttes som forvarsling for spærrelinje og i øvrigt navnlig som midterlinje på smalle veje med dårlige oversigtsforhold. I vejkryds kan varslingslinje endvidere anvendes til at lede færdslen. Varslingslinje kan i særlige tilfælde anvendes til at lede færdslen ved forskydning af vognbaner.
 
 
zz
Q 44 Spærrelinje
 
Smal ubrudt linje. Den angiver adskillelse mellem vognbaner og må ikke overskrides eller krydses af kørende, heller ikke ved vending, svingning i vejkryds, indkørsel til ejendom eller lignende. Hvor særlige forhold, fx vejarbejde eller standset eller parkeret køretøj, gør det nødvendigt, kan linjen dog overskrides under udvisning af særlig agtpågivenhed. Dette gælder også ved venstresving, fra sekundærvej og ind på primærvej, ved kørsel med lange vogntog, der har eksplicit tilladelse til manøvren, når vejgeometrien betinger det.
 
Vedrørende Q 41-44: Linjerne kan anvendes som enkeltlinjer eller ved siden af hinanden som dobbeltlinjer.
 
Hvid spærrelinje, der adskiller modsatte færdselsretninger, anvendes kun som en del af en dobbeltlinje.
 
Ved dobbeltlinjer skal de kørende rette sig efter den nærmeste linje. Trafikanter, der kører i en vognbane for modsat rettet færdsel, kan dog altid køre tilbage til højre vejside.
 
 
zz
Q 45 Spærreflade
 
Skraveret eller helt hvidt areal på kørebanen, på hvilket der ikke må køres, standses eller parkeres. En skraveret spærreflade er normalt begrænset af en spærrelinje eller en smal linje; men en bred linje kan undtagelsesvis anvendes. Skraveret spærreflade skal passeres af motorkøretøjer og store knallerter på den side, hvor skraveringen peger fremad.
Hvor spærrelinje eller linje er afbrudt af en punkteret linje, kan trafikanter under svingning dog køre over spærrefladen fra denne side.
 
 
zz
Q 46 Ubrudt kantlinje
 
Linjen begrænser den del af kørebanen, der skal benyttes af motorkøretøjer og store knallerter. Den kan endvidere anvendes til at adskille almindelige vognbaner fra særlige vognbaner.
 
Ved parkeringsbaner med bred kantlinje gælder følgende:
 
1) Når en særlig vognbane er afmærket som en parkeringsbane med bred kantlinje mod kørebanen, skal køretøjet parkeres inden for parkeringsbanen. Det er tilladt at holde med hjulene på afmærkningen, der afgrænser parkeringsbanen i vejens længderetning. Køretøjets hjul må ved parkering ikke overskride bred kantlinje.
 
2) Når en parkeringsbane grænser op til en bred kantlinje, der adskiller parkeringsbane fra en cykelbane, er det tilladt at holde med køretøjets hjul på kantlinjen. Køretøjets hjul må ved parkering ikke overskride den brede kantlinje.
 
Ubrudt kantlinje, der begrænser kørebanen mod midterheller eller midterareal, må kun overskrides af køretøjer, hvor særlige forhold, fx vejarbejde eller standset køretøj, gør det nødvendigt, og da kun under udvisning af særlig agtpågivenhed og med lav fart.
 
Andre ubrudte kantlinjer må kun overskrides af motorkøretøjer og store knallerter i forbindelse med standsning eller parkering eller ved kørsel ind på eller ud fra vejen. Køretøjer, der føres med lav hastighed, kan dog, hvor det er nødvendigt for at lette overhaling, jf. færdselslovens § 22, stk. 2, overskride kantlinjen på en kortere strækning mens overhalingen varer. Kantlinjen kan også overskrides ved passage højre om en venstresvingende, såfremt banen til højre for kantlinjen ikke er en særlig bane.
 
Endvidere kan motorkøretøjer, der lovligt benytter en busbane, jf. § 61, V 42 BussymbolV 45 Taxisymbol for nulenissionsbil og V 46 Bilsymbol for nulemissionsbil, overskride en kantlinje, der afgrænser de almindelige vognbaner fra busbanen, når det er nødvendigt for at passere et standset køretøj.
 
Særtransport og lange vogntog, der har godkendelse til kørsel på veje, kan ved kørsel i sløjferampe eller ved svingning overskride kantlinje, såfremt banen afgrænset af kantlinjen ikke er en svingbane, busbane eller cykelbane.
 
 
zz
Q 47 Punkteret kantlinje
 
Punkteret linje med lige lang streg og mellemrum. Den anvendes i stedet for Q 46 til at angive, at det er tilladt at krydse linjen, såfremt det ikke strider mod andre bestemmelser. Overskridelse af punkteret kantlinje kan ske, hvis manøvren kan udføres uden fare eller unødig ulempe for andre, jf. færdselslovens § 18, stk. 2.
 
Vedrørende Q 46-47: Linjen er bred, hvor den del af kørebanen, der ligger uden for linjen, er tilstrækkelig bred til færdsel af fodgængere, cyklister og lignende.
 
Bred linje anvendes desuden på motorveje og til afgrænsning af parkeringsbaner og særlige baner afmærket med symbol for nulemissionsbiler, bestemte færdselsarter eller for bestemte trafikretninger ved vejkryds. Bortset fra i parkeringsbaner er standsning eller parkering i sådanne baner forbudt.

§ 56

Til opdeling af sti i baner for forskellige færdselsarter eller færdselsretninger anvendes smal ubrudt linje, punkteret linje eller spærreflade. Ubrudt linje angiver, at linjen under normale forhold ikke må overskrides. Ubrudt kantlinje kan desuden anvendes til at begrænse stiers kant mod rabat. Stier med cykeltrafik i begge retninger, som forløber langs vej, afmærkes med punkteret midterlinje. Denne afmærkes også ved disse stiers forløb gennem kryds og suppleres da med V 21 Cykelsymbol.

R. Pilafmærkning
§ 57

Der anvendes følgende pilafmærkning på kørebanen:

 
zz
R 11 Vognbanepile
 
Rette eller bøjede pile i en vognbane foran eller i vejkryds. Pile foran kryds angiver, at kørende, der befinder sig i den pågældende vognbane ved indkørsel i krydset, skal køre i den viste retning. I kryds kan pile anvendes til at angive, hvorledes køretøjer mest hensigtsmæssigt kan placeres under svingning.
 
På parkeringspladser kan vognbanepile anvendes til at vise, i hvilken retning trafikken skal køre.
 
 
zz
R 13 Dobbelte vognbanepile
 
Pilene gælder for to på hinanden følgende kryds.
 
 
zz
R 14 Vognbanepile med svingningsforbud
 
Pilene gælder for et kryds, der ligger efter en sidevej, hvortil svingning er forbudt.
 
 
zz
R 15 Pile for vognbaneskift
 
Skrå pile, der er placeret i mellemrummene af punkteret linje. De angiver, at kørende snarest skal skifte til den vognbane, pilen peger mod. Hvis vognbanelinjen bibeholdes, skal den kørende, der skifter vognbane, sikre sig, at dette kan ske uden fare eller unødig ulempe for andre, jf. færdselslovens § 18, stk. 2. Hvis vognbanelinjen ikke videreføres, skal de kørende vise gensidig hensyntagen, jf. færdselslovens § 18, stk. 4.
 
Vedrørende R 11-15: Pile kan anvendes i forbindelse med symbol eller tekst, der angiver en færdselsart, jf. § 61. Pilene gælder i så fald kun for denne. Pile på kørebanen gælder ikke for cyklister og førere af lille knallert, medmindre dette er tilkendegivet ved cykelsymbol, jf. § 61, V 21 Cykelsymbol.

§ 58

Pile på cykelsti og lignende har tilsvarende betydning som angivet i § 57.

S. Tværafmærkning
§ 59

Der anvendes følgende tværafmærkning:

 
zz
S 11 Vigelinje
 
Linje bestående af en række trekanter på tværs af kørselsretningen. Den angiver, at kørende fra den side, trekanternes spids vender mod, har ubetinget vigepligt.
 
 
zz
S 13 Stoplinje
 
Bred ubrudt linje på tværs af kørselsretningen. Den angiver, hvor kørende skal stoppe ved tavle B 13 Stop, ved rødt eller gult trafiksignal eller rødt blinksignal.
 
 
zz
S 16 Afslutning af svingbane
 
Bred punkteret linje på tværs af kørselsretningen i svingbanen. Den angiver, hvor kørende skal stoppe, hvis dette er nødvendigt for at efterkomme færdselslovens bestemmelser for svingende trafik.
 
 
zz
S 17 Fodgængerfelt
 
Felt på tværs af vejen bestående af brede striber, som er parallelle med vejens retning. Det angiver den del af vejen, som er bestemt for gående ved passage over kørebane eller cykelsti.
 
 
zz
S 18 Rumlestriber
 
Smalle, støjfremkaldende striber på tværs af kørselsretningen. Striberne angiver, at der skal udvises særlig agtpågivenhed.
 
 
S20
S 20 Motoriseret løbehjul (elektrisk løbehjul) i afmærket løbehjulsboks
 
Felt på areal der angiver, at brugere af motoriseret løbehjul skal benytte den afmærkede løbehjulsboks til hensætning af det motoriserede løbehjul. V 20 Motoriseret løbehjulssymbol skal altid afmærkes i feltet.
 
 
zz
S 21 Cykelfelt
 
Felt i kryds, der angiver, at cyklister og førere af lille knallert skal benytte den pågældende del af vejen. Feltet afmærkes med bred punkteret linje med lige lang streg og mellemrum eller med blå farve. V 21 Cykelsymbol skal altid afmærkes i feltet.
 
 
S 22 Cykel
S 22 Cykelboks
 
Felt foran højresvingsbane i kryds, der angiver, at cyklister og førere af lille knallert kan benytte den pågældende del af vejen. V 21 Cykelsymbol skal altid afmærkes i feltet.
 
 
zz
S 32 Bump
 
Kvadratiske felter på tværs af vejen. De angiver, at der er et bump.

T. Afmærkning for standsning og parkering
§ 60

Der anvendes følgende afmærkning for standsning og parkering:

 
zz
T 33 Parkeringsbås
 
Parkeringsbåse afmærkes med smalle ubrudte kantlinjer eller markeres med væsentligt afvigende belægning. Mod kørebanen kan dog anvendes bred kantlinje.
 
Ved parkering i afmærkede parkeringsbåse skal køretøjet parkeres inden for båsen. Når der anvendes bred kantlinje mod kørebanen ved parkeringsbåse i vejens længderetning, er det tilladt at holde med køretøjets hjul på kantlinjen. Køretøjets hjul må ved parkering ikke overskride den brede kantlinje, jf. § 55, Q 46 Ubrudt kantlinje.
 
I et område, der specielt er udlagt til parkering, og hvor færdsel primært foregår med henblik på parkering (parkeringsplads), og hvor der er afmærket parkeringsbåse, må parkering ikke finde sted uden for en bås. Hvor parkeringsbåse er afmærket på eller ved kørebane uden for parkeringsplads, må parkering finde sted uden for en bås, hvis dette ikke strider mod andre bestemmelser.
 
Standsning og parkering med køretøjer, der har mere end to hjul, skal ske i båsens længderetning. Såfremt en køretøjstype, fx bus, taxi, taxi som nulemissionsbil, lastbil eller motorcykel, angives med tekst eller symbol, må standsning og parkering kun foretages af denne køretøjstype.
 
Er parkeringsbåsen forsynet med V 23 Invalidesymbol, angiver dette, at den kun må benyttes til standsning og parkering af køretøjer, der er forsynet med en i medfør af færdselslovens § 88 a udstedt tilladelse.
 
Er parkeringsbåsen forsynet med V 45 Taxisymbol for nulemissionsbil, angiver dette, at den kun må benyttes til standsning og parkering af den slags køretøjer.
 
 
zz
T 61 Standsningsforbud
 
Ubrudt gul linje på kantsten eller ved kørebanekant. Linjen understreger eller forlænger et standsningsforbud i henhold til færdselslovens § 29. Linjen kan markere standsningsforbud i henhold til færdselslovens § 29, stk. 2, ved busstoppested.
 
 
zz
T 62 Parkeringsforbud
 
Punkteret gul linje på kantsten eller ved kørebanekant. Linjen understreger eller forlænger et parkeringsforbud i henhold til færdselslovens § 29.
 
 
zz
T 63 Markering af ophør af standsning og parkering
 
Gul trekant på kantsten eller ved kørebanekant. Symbolet angiver afslutningen af standsnings- og parkeringsforbud ved kryds som anført i færdselslovens § 29 stk. 1 nr. 2.

V. Tekst og symboler på kørebanen m.m.
§ 61

Udover hvad der følger af bestemmelser i de forudgående paragraffer, anvendes følgende afmærkning med tekst eller symbol på kørebanen m.m.:

 
zz
V 11 Trekantsymbol
 
Symbolet angiver, at trafikanterne i et følgende vejkryds er pålagt ubetinget vigepligt ved den i § 16 nævnte tavle B 11 Ubetinget vigepligt. Hvor symbolet anvendes i nogen afstand fra krydset, anføres afstanden før symbolet.
 
 
zz
V 12 STOP
 
Teksten angiver, at trafikanterne i et følgende vejkryds eller en følgende jernbaneoverkørsel er pålagt ubetinget vigepligt og fuldt stop ved den i § 16 nævnte tavle B 13 Stop. Hvor V 12 angives i nogen afstand fra krydset, anføres afstanden før symbolet.
 
 
bj
V 15 Rutesymbol
 
Vejens rutenummer kan anføres på kørebanen.
 
 
zz
V 20 Motoriseret løbehjulssymbol (elektrisk løbehjul)
 
Symbolet angiver, at brugere af motoriseret løbehjul skal benytte den afmærkede løbehjulsboks til hensætning af det motoriserede løbehjul og må kun benyttes af disse. Hensætning i afmærket løbehjulsboks skal ske inden for feltet.
 
 
bj
V 21 Cykelsymbol
 
Symbolet angiver, at cyklister og førere af lille knallert skal benytte den pågældende del af vejen. Cykelsymbol i en bane, der er afgrænset med den i § 55 nævnte Q 46 Ubrudt kantlinje, eller som er en del af en sti eller et fortov, angiver bane, som skal benyttes af cyklister og førere af lille knallert og kun må benyttes af disse, dog under hensyntagen til færdselslovens § 14, stk. 3. Fodgængeres adgang til at benytte cykelsti afgøres dog efter reglerne i færdselslovens § 10.
 
 
bj
V 23 Invalidesymbol
 
 
bj
V 33 Parkeringssymbol
 
Symbolet angiver, at arealet kun må benyttes til parkering. Parkering i afmærkede parkeringsbaner skal ske på den del af arealet, hvor der ikke er markering af bred kantlinje.
 
 
zz
V 42 Bussymbol
 
Teksten »BUS« i en bane, der er afgrænset af den i § 55 nævnte Q 46 Ubrudt kantlinje eller Q 44 Dobbelt spærrelinje, angiver, at banen kun må benyttes af busser i almindelig rutekørsel, jf. dog nedenfor vedrørende V 43 Symbol for letbanekøretøj, V 44 TaxisymbolV 45 Taxisymbol for nulemissionsbil samt V 46 Bilsymbol for nulemissionsbil.
 
Når V 43 Symbol for letbanekøretøj anvendes sammen med V 42 Bussymbol, så må der ikke anvendes V 44 TaxisymbolV 45 Taxisymbol for nulemissionsbil samt V 46 Bilsymbol for nulemissionsbil.
 
Busser i rutekørsel er specificeret i Lov om trafikselskaber. Såfremt en given buskørsel eksempelvis handicapkørsel er omfattet af definitionen i lov om trafikselskaber kan busbanerne således benyttes af køretøjet.
 
Symbolet angiver, at bussen kan vælge at benytte banen. Cyklister og førere af lille knallert skal dog benytte busbane, der ligger til højre i færdselsretningen, jf. færdselslovens § 49, stk. 2, og § 51, stk. 2.
 
Bussymbolet, taxisymbolet, taxisymbolet for nulemissionsbil samt bilsymbolet for nulemissionsbil kombineret med en pil kan forekomme i en svingbane. Dette angiver, at bussen, taxien, taxien som nulemissionsbil og bil som nulemissionsbil må køre i den viste retning.
 
 
zz
V 43 Symbol for letbanekøretøj
 
Symbolet i en bane, der er afgrænset af den i § 55 nævnte Q 46 Ubrudt kantlinje angiver, at banen kun må benyttes af letbanekøretøjer.
 
Symbolet angiver, at letbanekøretøjet benytter banen.
 
Symbolet kan anvendes sammen med V 42 Bussymbol og angiver, at busser i rutekørsel kan vælge at benytte banen for letbanekøretøjer, jf. V 42 Bussymbol.
 
 
zz
V 44 Taxisymbol
 
Teksten »TAXI« i en bane, der er afgrænset af den i § 55 nævnte Q 46 Ubrudt kantlinje eller Q 44 Dobbelt spærrelinje, angiver, at banen kun må benyttes af taxi.
 
Symbolet angiver, at taxien kan vælge at benytte banen.
 
Symbolet kan anvendes sammen med V 42 Bussymbol og angiver, at taxi kan vælge at benytte busbanen, jf. V 42 Bussymbol.
 
Symbolet kan anvendes sammen med V 46 Bilsymbol for nulemissionsbil, der angiver, at nulemissionsbiler kan vælge at benytte busbanen, jf. V 42 Bussymbol.
 
 
zz
V 45 Taxisymbol for nulemissionsbil
 
Teksten »TAXI« på grøn vist i en bane, der er afgrænset af den i § 55 nævnte Q 46 Ubrudt kantlinje eller Q 44 Dobbelt spærrelinje, angiver, at banen kun må benyttes af taxi som nulemissionsbil.
 
Symbolet angiver, at taxien som nulemissionsbil kan vælge at benytte banen.
 
Symbolet kan anvendes alene ved taxiholdeplads, der angiver, at holdepladsen kun må benyttes af taxi som nulemissionsbil.
 
Symbolet kan anvendes sammen med V 42 Bussymbol og angiver, at taxien som nulemissionsbil kan vælge at benytte busbanen, jf. V 42 Bussymbol.
 
Taxi som nulemissionsbil defineres som øvrige nulemissionsbiler, jf. V 46 Bilsymbol for nulemissionsbil.
 
 
zz
V 46 Bilsymbol for nulemissionsbil
 
Symbolet i en bane, der er afgrænset af den i § 55 nævnte Q 46 Ubrudt kantlinje eller Q 44 Dobbelt spærrelinje, angiver, at banen kun må benyttes af nulemissionsbiler.
 
Symbolet angiver, at nulemissionsbil kan vælge at benytte banen.
 
Symbolet kan anvendes sammen med V 42 Bussymbol og angiver, at nulemissionsbiler kan vælge at benytte busbanen, jf. V 42 Bussymbol.
 
Nulemissionsbil defineres som:
 
Nulemissionsbiler udleder ikke luftforurening og CO2 udslip i driften, det vil sige, det er pt. biler på brint eller el.
 
Vedrørende V 21, V 42, V 43, V 44 og V 46:
 
Der kan anvendes tekst eller symbol for andre færdselsarter i en bane, der er afgrænset med den i § 55 nævnte Q 46 Ubrudt kantlinje eller Q 44 Dobbelt spærrelinje, jf. dog nedenstående om V 43 Symbol for letbanekøretøj.
 
Det angiver, at banen kun må benyttes af de pågældende færdselsarter. Tekst og symbol kan anvendes i forbindelse med pilafmærkning, jf. §§ 57 og 58.
 
Når V 43 Symbol for letbanekøretøj anvendes sammen med V 42 Bussymbol, så må der ikke anvendes V 44 TaxisymbolV 45 Taxisymbol for nulemissionsbil samt V 46 Bilsymbol for nulemissionsbil.
 
Når V 45 Taxisymbol for nulemissionsbil anvendes i en særlig bane alene, så angiver det, at banen kun må benyttes af den pågældende færdselsart. Symbolet kan anvendes i forbindelse med pilafmærkning, jf. §§ 57 og 58.
 
 
zz
V 50 Færdselstavlesymbol
 
Færdselstavlesymbol på kørebanen supplerer den tilsvarende færdselstavle.
 
 
zz
V 60 Sikkerhedssymbol
 
Symbolet anvendes til at vise den anbefalede sikkerhedsafstand. Den anbefalede minimale sikkerhedsafstand er til stede, når der er to symboler til køretøjet foran.
 
 
zz
V 61 Symbol for frakørselsnummer
 
Symbolet angiver den anbefalede vognbane til den viste frakørsel.
 
 
zz
V 62 Ruteidentifikationssymbol for supercykelsti
 
Symbolet anvendes på stibelægning til at vise, det er en supercykelsti.