Bekendtgørelse om Terrorforsikringsrådet, sekretariatsfunktionen og tilsynet med skadesforsikringsselskabernes behandling af NBCR-terrorskader Kapitel 7

Den konsoliderede version af denne bekendtgørelsen er opdateret til i dag, idet vi har implementeret eventuelle senere ændringsbekendtgørelser i det omfang, de er trådt i kraft - se mere her.

Bekendtgørelse nr. 942 af 10. september 2019

Kapitel 7 Tilsyn med skadesforsikringsselskabernes behandling af NBCR-terrorskader
§ 11

Terrorforsikringsrådet påser, at skadesforsikringsselskaberne overholder lov om en terrorforsikringsordning på skadesforsikringsområdet og regler udstedt i medfør heraf, samt forvaltningsloven, lov om offentlighed i forvaltningen samt de til enhver tid gældende regler om behandling af persondata i forbindelse med behandling af NBCR-terrorskader.

Stk. 2 Terrorforsikringsrådet påser, at skadesforsikringsselskaberne efterlever påbud givet i medfør af lov om en terrorforsikringsordning på skadesforsikringsområdet eller givet i medfør af regler udstedt i medfør af loven.

Stk. 3 NBCR-terrorskader udvælges stikprøvevis efter Terrorforsikringsrådets nærmere beslutning til tilsynsmæssig gennemgang på baggrund af de af skadesforsikringsselskabernes leverede oplysninger i forbindelse med udbetalinger.

Stk. 4 Sekretariatet foretager efter Terrorforsikringsrådets nærmere anvisninger en gennemgang af det retlige og faktiske grundlag for afgørelserne i de udvalgte NBCR-terrorskader på baggrund af oplysninger fra skadesforsikringsselskaberne modtaget i forbindelse med udbetalinger og eventuelle andre relevante oplysninger, herunder udtalelser fra sagkyndige.

§ 12

Erfarer Terrorforsikringsrådet gennem sit tilsyn, at et skadesforsikringsselskab ikke overholder eller efterlever gældende regler, træffer rådet beslutning om anvendelse af en eller flere reaktioner, jf. stk. 2.

Stk. 2 Terrorforsikringsrådet kan anvende følgende reaktioner mod et skadesforsikringsselskab:

  • 1) Påbud anvendes i de situationer, hvor rådet påbyder en bestemt adfærd eller handling fremover. Det kan både være fordi et selskab handler på en lovstridig måde, eller fordi selskabet undlader at handle, hvor handling er påkrævet.

  • 2) Påtale anvendes i forbindelse med en konstateret lovovertrædelse, som ikke længere består.

  • 3) Krav om tilbagebetaling anvendes i tilfælde, hvor et skadesforsikringsselskab har truffet en afgørelse om erstatning, der er åbenlyst forkert, ikke baserer sig på et fagligt skøn, og har medført en ikke ubetydelig merudbetaling af erstatning fra terrorforsikringsordningen.

Stk. 6 Når Terrorforsikringsrådet har truffet beslutning om anvendelse af reaktioner omfattet af stk. 2, nr. 3, kan skadesforsikringsselskabet inden 4 uger anmode Terrorforsikringsrådet om en revurdering af afgørelsen. Anmodningen sendes til Terrorforsikringsrådets sekretariat. På baggrund af en anmodning stadfæster eller ophæver Terrorforsikringsrådet afgørelsen og meddeler forsikringsselskabet dette.

§ 13

Terrorforsikringsrådet kan beslutte, om der skal udarbejdes statistikker mv. på baggrund af foretaget tilsyn. Statistikker mv. offentliggøres på Finanstilsynets hjemmeside samt eventuelt i rådets årsregnskab.