Bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv. Kapitel 3

Den konsoliderede version af denne bekendtgørelsen er opdateret til i dag, idet vi har implementeret eventuelle senere ændringsbekendtgørelser i det omfang, de er trådt i kraft - se mere her.

Bekendtgørelse nr. 116 af 19. februar 2018

Kapitel 3 Regnskabsvæsenets organisation
Definitioner
§ 3

En virksomhed er betegnelsen for en forvaltningsenhed inden for et ministerområde, hvis ledelse er budget- og regnskabsmæssig ansvarlig for en eller flere hovedkonti på bevillingslovene inden for ministerområdet og eventuelle fællesparagraffer på finansloven.

Stk. 2 Selvejende institutioner omfattet af § 2, stk. 1, nr. 2, betragtes ligeledes som virksomheder.

§ 4

En regnskabsførende institution er en organisation under en virksomhed med et selvstændigt ansvar for udførelsen af hele eller dele af virksomhedens opgaver.

Stk. 2 Som regnskabsførende institutioner betragtes endvidere selvejende institutioner mv., som er omfattet af § 2, stk. 1, nr. 2-3.

Stk. 3 En regnskabsførende institution administrerer en eller flere bogføringskredse/regnskaber.

Stk. 4 Institutioner, som er omfattet af § 2, stk. 1, nr. 4, administrerer bevillingerne i en eller flere bogføringskredse/regnskaber.

§ 5

En bogføringskreds er en regnskabsmæssigt balancerende enhed/aktivitet såvel løbende som i regnskabsafslutningsmæssig henseende.

Finansministeriet
§ 6

Finansministeriet fastsætter regler om statens regnskabsvæsen.

Stk. 2 Moderniseringsstyrelsen forestår udmøntningen af reglerne om statens regnskabsvæsen. Alle udkast til love, bekendtgørelser og cirkulærer, der indeholder bestemmelser om statens regnskabsvæsen, skal forelægges Moderniseringsstyrelsen til godkendelse.

Stk. 3 Moderniseringsstyrelsen forestår opstilling af statsregnskabet efter Finansministeriets retningslinjer.

Stk. 4 Moderniseringsstyrelsen stiller likviditet til rådighed for de i § 4, stk. 1, anførte regnskabsførende institutioner samt de i § 4 stk. 4 nævnte institutioner.

Stk. 5 Moderniseringsstyrelsen har ansvar for de i § 11, stk. 1 og 2, nævnte systemer samt de hermed forbundne hjælpesystemer. Moderniseringsstyrelsen har herunder ansvar for at stille de relevante krav til systemernes drift og sikkerhed, herunder vedrørende persondata, og for at sikre overholdelse af kravene.

Stk. 6 Moderniseringsstyrelsen har endvidere det overordnede ansvar for planlægning og gennemførelse af omlægninger vedr. ministerområdernes anvendelse af de i § 11, stk. 1 og 2, nævnte systemer.

Ministeriernes departementer
§ 7

Ministeriernes departementer fastsætter i samarbejde med Moderniseringsstyrelsen opdelingen på virksomheder inden for ministerområdet.

Stk. 2 Departementerne tilrettelægger regnskabsvæsenet inden for deres områder, herunder omlægninger vedrørende ministerområdets anvendelse af de i § 11, stk. 2, nævnte systemer. Departementerne fører kontrol med overholdelsen af reglerne om statens regnskabsvæsen og sikrer tilvejebringelsen af de oplysninger, der er nævnt i § 1.

Stk. 3 Ved tilrettelæggelsen af regnskabsvæsenet skal departementerne sikre, at virksomhederne og de regnskabsførende institutioner har en sådan størrelse, at de kan gennemføre en forsvarlig tilrettelæggelse af regnskabsvæsenet.

Stk. 4 Hvis dette ikke er muligt, skal departementerne på anden måde sikre, at der kan gennemføres en forsvarlig tilrettelæggelse af regnskabsvæsenet eventuelt ved, at regnskabsfunktionerne samles i fælles regnskabsmæssige driftscentre eller varetages af eksterne driftscentre.

Stk. 5 Departementerne skal udarbejde en ministerieinstruks, jf. §§ 13-15.

Virksomhederne
§ 8

Virksomhederne optages i det af Moderniseringsstyrelsen administrerede koncernsystem.

Stk. 2 Virksomhederne tilrettelægger regnskabsvæsenet inden for deres område, herunder områdets opdeling på regnskabsførende institutioner.

Stk. 3 Virksomheder omfattet af § 3, stk. 1, skal udarbejde en virksomhedsinstruks, jf. §§ 16-19.

Regnskabsførende institutioner
§ 9

Regnskabsførende institutioner, jf. § 4, stk. 1, og institutioner, som er omfattet af § 2, stk.1, nr. 4, med tilhørende bogføringskredse optages i det af Moderniseringsstyrelsen administrerede koncernsystem.

Stk. 2 De regnskabsførende institutioner og institutioner, som er omfattet af § 2, stk.1, nr. 4, tilrettelægger regnskabsvæsenet inden for deres eget område, herunder tilrettelæggelse af indrapporteringen til de anvendte systemer og kontrol med det fra systemerne modtagne materiale.

Stk. 3 De regnskabsførende institutioner, jf. stk. 4, stk. 1, skal udarbejde en regnskabsinstruks, jf. §§ 20-23.

Stk. 4 Institutioner, som er omfattet af § 2, stk.1, nr. 4, skal udarbejde og ajourføre interne retningslinjer, der beskriver institutionens regnskabsmæssige organisation og tilrettelæggelse af de regnskabsmæssige opgaver for de administrerede bevillinger. Retningslinjerne skal opfylde kravene i §§ 21-22.

Det Centrale Virksomhedsregister (CVR)
§ 10

Virksomhederne optages som hovedregel som virksomheder i det Centrale Virksomhedsregister (CVR).

Stk. 2 Undtagelsesvis kan regnskabsførende institutioner i henhold til § 4 optages som virksomheder i CVR, når virksomhedsledelsen for den virksomhed i henhold til § 3, hvorunder institutionerne henhører, udøves af ministeriets departement.

Stk. 3 For institutioner, der er omfattet af § 2, stk.1, nr. 1, foretages optagelsen i CVR af Danmarks Statistik i samråd med Moderniseringsstyrelsen og vedkommende ministeriums departement.

Stk. 4 For institutioner, der er omfattet af § 2, stk. 1, nr. 2, foretages optagelsen i CVR af Erhvervsstyrelsen.