Bekendtgørelse om skatteindberetning m.v. Kapitel 3

Den konsoliderede version af denne bekendtgørelsen er opdateret til i dag, idet vi har implementeret eventuelle senere ændringsbekendtgørelser i det omfang, de er trådt i kraft - se mere her.

Bekendtgørelse nr. 1016 af 22. juni 2023,
som ændret ved bekendtgørelse nr. 1724 af 12. december 2023

Kapitel 3 Finansielle virksomheder m.v.

Indberetning m.v. efter skatteindberetningslovens §§ 9 og 10 (pensionsordninger - forsikringsselskaber m.v.)
Afsnit I-ordninger
§ 13

Forsikringsselskaber skal i medfør af skatteindberetningslovens § 9 indberette årligt om pensionsordninger, der er omfattet af pensionsbeskatningslovens afsnit I. Det samme gælder pensionskasser. Ved pensionskasser forstås pensionskasser m.v., som er nævnt i pensionsbeskatningslovens § 2, nr. 4, eller godkendt efter pensionsbeskatningslovens § 6. Det samme gælder offentlige myndigheder m.v., der udbetaler pension. Det samme gælder endvidere ATP, for så vidt angår supplerende arbejdsmarkedspensioner som nævnt i §§ 33 b-33 e i lov om social pension.

Stk. 2 Indberetningen skal for hver ordning omfatte følgende oplysninger vedrørende det foregående kalenderår, jf. dog stk. 7:

  • 1) Pensionsinstituttets registreringsnummer, jf. bekendtgørelsens § 1.

  • 2) Ejerens henholdsvis pensionskassemedlemmets identitet, jf. § 3.

  • 3) Forsikringspolicens litra og nummer henholdsvis medlemmets nummer i pensionskassen, hvis nummeret er forskelligt fra medlemmets cpr-nummer. For udenlandske ordninger godkendt af Skatteforvaltningen oplyses endvidere ordningsnummer.

  • 4) Ordningens betegnelse efter bekendtgørelse om beskatningen af pensionsordninger.

  • 5) Om ordningen er led i et ansættelsesforhold mellem en arbejdsgiver og en arbejdstager, jf. pensionsbeskatningslovens § 19.

  • 6) Størrelsen af de samlede forfaldne præmier og bidrag. For ordninger, der er led i ansættelsesforhold, størrelsen af de samlede præmier og bidrag, der kan bortses fra ved indkomstopgørelsen efter pensionsbeskatningslovens § 19, samt størrelsen af de samlede præmier og bidrag til aldersforsikring.

  • 7) Er der på et tidspunkt foretaget en disposition som nævnt i pensionsbeskatningslovens § 30, stk. 3, nr. 2, oplyses særskilt identiteten, jf. § 4, af den ægtefælle, der er udloddet til, med en markering af, at denne disposition er foretaget. I disse tilfælde gives tillige særskilt oplysninger som nævnt i nr. 2-6.

  • 8) Er der foretaget en disposition som nævnt i pensionsbeskatningslovens § 30, stk. 3, nr. 3, oplyses særskilt for det år, hvori dispositionen er foretaget, identiteten, jf. § 4, af den ægtefælle, der er udloddet til, med en markering af, at denne disposition er foretaget. I disse tilfælde gives tillige særskilt oplysninger som nævnt i nr. 2-6.

  • 9) Tilbagebetaling eller overførsel efter pensionsbeskatningslovens § 21 A, stk. 1 og 2, og § 22 A, stk. 1, overførsler efter § 25 A, stk. 8 og 9, og tilbagebetaling efter § 22, stk. 1. Overføres ordningen efter pensionsbeskatningslovens §§ 41 eller 41 A efter indbetalingen, men inden tilbagebetalingen eller overførslen, foretages indberetningen af det pensionsinstitut, som foretager tilbagebetalingen eller overførslen.

  • 10) Præmier og bidrag overført fra en anden pensionsordning omfattet af pensionsbeskatningslovens kapitel 1, jf. pensionsbeskatningslovens § 21 A, stk. 1 og 2, § 22 A stk. 1, og § 25 A, stk. 8 og 9.

  • 11) Udbetaling af og afgiftspligtige dispositioner over en rateforsikring, rateopsparing, pensionsordning med løbende udbetalinger eller indeksordning omfattet af pensionsbeskatningslovens § 25 A, stk. 6, 1. pkt.

  • 12) Indbetalinger foretaget i kalenderåret, som efter pensionsbeskatningslovens § 22 E tilbagebetales i indberetningsåret.

Stk. 3 Indberetning efter stk. 2, nr. 9 og 10, skal ske senest 1 måned efter, at tilbagebetalingen eller overførslen har fundet sted, når tilbagebetalingen eller overførslen finder sted efter udløbet af det indkomstår, hvori det tilbagebetalte eller overførte beløb er indbetalt på pensionsordningen.

Stk. 4 Omfatter pensionsordningen flere af følgende pensionsordninger, skal indberetning foretages om hver form:

  • 1) Pensionsordning med løbende udbetalinger, bortset fra ophørende alderspension.

  • 2) Ophørende alderspension.

  • 3) Rateforsikring i pensionsøjemed.

  • 4) Aldersforsikring.

  • 5) Kapitalforsikring i pensionsøjemed, herunder invalidesum.

  • 6) Indeksordning.

Stk. 5 Vedrørende pensionsordninger med løbende udbetalinger, bortset fra ophørende alderspension, der ikke er led i en pensionsordning mellem en arbejdsgiver og en arbejdstager, jf. dog nr. 3, 2. pkt., og nr. 4, skal indberetningen tillige omfatte oplysninger om følgende forhold vedrørende det foregående kalenderår:

  • 1) Kapitalindskud eller aftale om en indbetalingsperiode, der er mindre end 10 år, eller aftale om årlige præmier og bidrag, der ikke er lige store over en 10-års-periode, jf. dog om pristalsregulering i pensionsbeskatningslovens § 18, stk. 6.

  • 2) Oprettelse af tillæg eller forhøjelse af indbetalingerne ud over pristalsregulering, når den aftalte indbetalingsperiode for tillægget eller forhøjelsen er under 10 år.

  • 3) Nedsættelse eller ophør af indbetalingerne før den aftalte indbetalingsperiodes udløb, når indbetalingerne til ordningen er foretaget i mindre end 10 år. Herunder nedsættelse eller ophør i en ordning, der er ændret fra at være en ordning i et ansættelsesforhold til at være en ordning uden for et ansættelsesforhold eller omvendt, samt nedsættelse eller ophør i en ordning, der før den 18. februar 1992 er valgt henført til beskatning efter pensionsbeskatningslovens § 50.

  • 4) Fortsættelse i et ansættelsesforhold af en ordning, der hidtil har været en pensionsordning uden for et ansættelsesforhold.

  • 5) Fortsættelse uden for et ansættelsesforhold af en ordning, der hidtil har været en pensionsordning i et ansættelsesforhold.

  • 6) Fortsættelse af en tidligere rateforsikring, rateopsparing i pensionsøjemed eller ophørende alderspension, der er oprettet senest den 21. april 2009, jf. § 3, stk. 9, i lov nr. 412 af 29. maj 2009.

  • 7) Fortsættelse af en tidligere rateforsikring, rateopsparing i pensionsøjemed eller ophørende alderspension der er oprettet i perioden 22. april 2009-31. december 2009, jf. § 3, stk. 9, i lov nr. 412 af 29. maj 2009.

Stk. 6 Om hvilende ordninger skal følgende oplysninger indberettes om den enkelte ordning indtil det år, hvor ejeren henholdsvis pensionskassemedlemmet fylder 66 år:

  • 1) Pensionsinstituttets registreringsnummer, jf. bekendtgørelsens § 1.

  • 2) Ejerens henholdsvis pensionskassemedlemmets identitet, jf. § 3.

  • 3) Ordningens litra og nummer henholdsvis medlemmets nummer i pensionskassen, hvis nummeret er forskelligt fra cpr-nummer.

  • 4) Ordningens betegnelse.

Stk. 7 Indberetningen omfatter for offentlige myndigheder m.v., der udbetaler pension, alene oplysninger som nævnt i stk. 2, nr. 11.

Bidrag til supplerende engangsydelser og engangssummer
§ 14

Pensionskasser som nævnt i pensionsbeskatningslovens § 29 A skal i medfør af skatteindberetningslovens § 9 indberette årligt om bidrag, der er medgået til finansiering af henholdsvis supplerende engangsydelser og supplerende engangssummer som nævnt i bestemmelsen.

Stk. 2 Indberetningen skal omfatte de i § 13, stk. 2, nr. 1-4, nævnte oplysninger og oplysning om størrelsen af det samlede bidrag til henholdsvis engangsydelsen og engangssummen for det enkelte medlem.

Overførsler
§ 15

Ved overførsel efter pensionsbeskatningslovens §§ 41-43, bortset fra de i § 41, stk. 5-7, nævnte tilfælde, af en pensionsordning med løbende udbetalinger eller af en rateforsikring i pensionsøjemed, skal det afgivende forsikringsselskab eller den afgivende pensionskasse i medfør af skatteindberetningslovens § 9 give det modtagende pensionsinstitut meddelelse om, at overførslen er foretaget efter pensionsbeskatningslovens §§ 41-43.

Stk. 2 Det modtagende institut skal, hvor der er tale om en pensionsordning med løbende udbetalinger, bortset fra en ophørende alderspension, der ikke er led i en ordning mellem en arbejdsgiver og en arbejdstager, jf. dog § 13, stk. 5, nr. 3, 2. pkt., foretage indberetning som nævnt i § 13, stk. 5, nr. 2 og 3, hvis der sker forhøjelse, nedsættelse eller ophør af indbetalingerne i forbindelse med overførslen.

Afsnit II-ordninger
§ 16

Forsikringsselskaber skal i medfør af skatteindberetningslovens § 9 indberette årligt om ejerforhold til opsparings- og forsikringsordninger, der alene har familieforsørgelse til formål (børneopsparingskonti), jf. pensionsbeskatningslovens § 51.

Stk. 2 Indberetningen skal for hver ordning omfatte følgende oplysninger vedrørende det foregående kalenderår:

  • 1) Pensionsinstituttets registreringsnummer, jf. bekendtgørelsens § 1.

  • 2) Ejerens identitet, jf. § 3.

  • 3) Policens litra og nummer.

Stk. 3 Indberetning om ordningen skal ske til og med det år, hvor bindingsperioden udløber.

§ 17

Forsikringsselskaber skal i medfør af skatteindberetningslovens § 9 indberette om indbetaling af præmier og indskud til privattegnede arbejdsløshedsforsikringer omfattet af pensionsbeskatningslovens § 49 i det forudgående kalenderår.

Stk. 2 Indberetningen skal omfatte følgende oplysninger:

  • 1) Forsikringsselskabets registreringsnummer, jf. bekendtgørelsens § 1.

  • 2) Identiteten af den, indberetningen vedrører, jf. § 3.

  • 3) Forsikringsordningens art.

  • 4) Størrelsen af kalenderårets samlede indbetalte præmier og indskud.

Afsnit II A-ordninger og sundhedsforsikringer
§ 18

Forsikringsselskaber, pensionskasser m.v. skal i medfør af skatteindberetningslovens § 9 indberette årligt om livsforsikringer og pensionskasseordninger m.v. som nævnt i pensionsbeskatningslovens § 53 A, stk. 1, bortset fra de i pensionsbeskatningslovens § 53 A, stk. 4, nævnte forsikringer.

Stk. 2 Indberetningen skal for hver ordning omfatte følgende oplysninger vedrørende det foregående kalenderår:

  • 1) Pensionsinstituttets registreringsnummer, jf. bekendtgørelsens § 1.

  • 2) Ejerens henholdsvis pensionskassemedlemmets identitet, jf. § 3. Efter ejerens henholdsvis medlemmets død identiteten på den, der efter policen m.v. er indsat som berettiget til udbetaling af forsikringen. Hvis en sådan berettiget ikke findes, indberettes afdødes identitet.

  • 3) Policens henholdsvis kontoens litra og nummer. For udenlandske ordninger godkendt af Skatteforvaltningen oplyses ordningsnummer.

  • 4) Ordningens kapitalværdi ved kalenderårets udløb.

  • 5) Ordningens afkast, opgjort efter pensionsbeskatningslovens § 53 A, stk. 3.

Stk. 3 Indberetning skal ikke foretages om begravelsesforsikringer og lignende, der er baseret på, at et års indbetalinger skal anvendes til samme års udbetalinger. Det er en betingelse, at ordningen ikke har nogen kapitalværdistigning, og at afkastet stedse er negativt.

§ 19

Pensionskasser som nævnt i § 13, stk. 1, 2. pkt., skal i medfør af skatteindberetningslovens § 9 indberette årligt om forsikringer omfattet af pensionsbeskatningslovens § 53 A, som efter aftale mellem arbejdsgiver og en arbejdstager indgår som en ikke adskilt del af en pensionsordning, herunder gruppelivsforsikringer som nævnt i pensionsbeskatningslovens § 56, stk. 3, der af pensionskassen er tegnet for medlemmerne. Tilsvarende gælder forsikringsselskaber, for så vidt angår forsikringer omfattet af pensionsbeskatningslovens § 53 A, som efter aftale mellem arbejdsgiver og en arbejdstager indgår som en ikke adskilt del af en livsforsikringsordning, herunder gruppelivsforsikringer som nævnt i pensionsbeskatningslovens § 56, stk. 5.

Stk. 2 De i stk. 1 omhandlede pensionskasser og forsikringsselskaber skal tillige indberette årligt om skattepligtige arbejdsgiverbetalte præmier for forsikringer, der dækker sundhedsbehandlinger m.v., og som efter aftale mellem arbejdsgiver og en arbejdstager indgår som en ikke adskilt del af en livsforsikringsordning, der er omfattet af pensionsbeskatningslovens § 19.

Stk. 3 Indberetningen skal omfatte følgende oplysninger vedrørende det foregående kalenderår:

  • 1) Pensionsinstituttets registreringsnummer, jf. bekendtgørelsens § 1.

  • 2) Ejerens henholdsvis pensionskassemedlemmets identitet, jf. § 3.

  • 3) Størrelsen af de samlede forfaldne præmier og bidrag for den enkelte forsikrede.

Udbetalinger m.v.
§ 20

Forsikringsselskaber m.v. skal i medfør af skatteindberetningslovens § 9 indberette årligt om udbetalinger og om kapitalværdistigninger, der er indkomstskattepligtige for modtageren efter pensionsbeskatningslovens § 24 eller § 53, samt om tilbagebetalinger til en arbejdsgiver af præmier for forsikringer omfattet af pensionsbeskatningslovens § 53 A og præmier for forsikringer, der dækker sundhedsbehandlinger m.v. Der skal endvidere indberettes om tilbagebetaling af præmier til forsikringer, der er omfattet af pensionsbeskatningslovens §§ 2, 5 eller 7-11, i tilfælde, hvor tilbagebetalingen skyldes præmiefritagelse, jf. dog 3. pkt. Der skal alene foretages indberetning om tilbagebetaling af præmier til forsikringer omfattet af pensionsbeskatningslovens §§ 10 A ved tilbagebetaling til en arbejdsgiver.

Stk. 2 Indberetningen skal for hver ordning omfatte følgende oplysninger vedrørende det foregående kalenderår:

  • 1) Pensionsinstituttets registreringsnummer, jf. bekendtgørelsens § 1.

  • 2) Modtagerens identitet, jf. § 3.

  • 3) Policens henholdsvis kontoens litra og nummer.

  • 4) Ydelsens art (bonus, tilbagekøbsværdi, forudbetalt præmie, kapitalværdistigning eller lignende).

  • 5) Størrelsen af de samlede udbetalinger.

  • 6) Størrelsen af de samlede kapitalværdistigninger, der er tilskrevet.

  • 7) Forsikringens kapitalværdi ved kalenderårets udløb.

Stk. 3 Består en udbetaling efter pensionsbeskatningslovens § 20, stk. 4, af et beløb, der er skattepligtigt, og et andet beløb, der er skattefrit, skal indberetningen ud over oplysningerne som angivet i stk. 2 omfatte oplysninger om den skattepligtige del og den skattefrie del.

Stk. 4 Det opgjorte skattepligtige beløb anvendes som grundlag for skatteindeholdelsen under den ophørende alderspensions eller ratepensionens udbetalingsforløb samt i restlevetiden for pensionsordninger med løbende udbetalinger, bortset fra ophørende alderspensioner.

Tilsagnsordninger
§ 21

Forsikringsselskaber og pensionskasser skal i medfør af skatteindberetningslovens § 9 til brug for efterbeskatning af tilsagnsordninger efter pensionsbeskatningslovens § 19 C efter anmodning af Skatteforvaltningen beregne den kapitaliserede værdi af forhøjelsen af pensionstilsagn, jf. pensionsbeskatningslovens § 19 C, stk. 1, 3. pkt., og stk. 3.

Indberetning m. v. efter skatteindberetningslovens § 11 (pensionsordninger - pengeinstitutter m.v.)

Afsnit I-ordninger
§ 22

Pengeinstitutter skal i medfør af skatteindberetningslovens § 11 indberette årligt om pensionsordninger, der er omfattet af pensionsbeskatningslovens afsnit I.

Stk. 2 Indberetningen skal for hver ordning omfatte følgende oplysninger vedrørende det foregående kalenderår:

Stk. 3 Indberetning efter stk. 2, nr. 11 og 12, skal ske senest 1 måned efter, at udbetalingen eller overførslen har fundet sted, når tilbagebetalingen eller overførslen finder sted efter udløbet af det indkomstår, hvori det tilbagebetalte eller overførte beløb er indbetalt på pensionsordningen.

Stk. 4 Består en udbetaling efter pensionsbeskatningslovens § 20, stk. 4, af et beløb, der er skattepligtigt, og et andet beløb, der er skattefrit, skal indberetningen ud over oplysningerne som angivet i stk. 2 omfatte oplysninger om den skattepligtige del og den skattefrie del.

Stk. 5 Det opgjorte skattepligtige beløb anvendes som grundlag for skatteindeholdelsen under ratepensionens udbetalingsforløb samt i restlevetiden for pensionsordninger med løbende udbetalinger.

Stk. 6 Om hvilende ordninger skal følgende oplysninger indberettes om den enkelte ordning:

  • 1) Pengeinstituttets registreringsnummer, jf. bekendtgørelsens § 1.

  • 2) Kontohaverens identitet, jf. § 3.

  • 3) Kontoens nummer.

  • 4) Kontoens betegnelse.

Overførsler
§ 23

Ved overførsel efter pensionsbeskatningslovens §§ 41-43, bortset fra de i § 41, stk. 5-7, nævnte tilfælde, af en rateopsparing i pensionsøjemed, skal det afgivende pengeinstitut efter skatteindberetningslovens § 11 give det modtagende pensionsinstitut meddelelse om, at overførslen er foretaget efter pensionsbeskatningslovens §§ 41-43.

Indekskontrakter
§ 24

Pengeinstitutter skal i medfør af skatteindberetningslovens § 11 indberette årligt om indekskontrakter, hvor indbetalingerne på kontrakten ikke er sket inden udløbet af den i lov om pristalsreguleret alderdomsforsikring og alderdomsopsparing fastsatte respittid.

Stk. 2 Indberetningen skal omfatte følgende oplysninger vedrørende det foregående kalenderår:

  • 1) Pengeinstituttets registreringsnummer, jf. bekendtgørelsens § 1.

  • 2) Kontohaverens identitet, jf. § 3.

  • 3) Kontoens nummer.

  • 4) Kontraktens eller kontrakternes oprettelsesår.

  • 5) Antallet af uopfyldte kontrakter og størrelsen af de årligt forfaldne indbetalinger herpå, hvis manglende betaling har medført, at kontrakten (kontrakterne) blev uopfyldt.

Afsnit II A-ordninger
§ 25

Penge- og kreditinstitutter skal i medfør af skatteindberetningslovens § 11 indberette årligt om pensionsordninger m.v. som nævnt i pensionsbeskatningslovens § 53 A, stk. 1.

Stk. 2 Indberetningen skal for hver ordning omfatte følgende oplysninger vedrørende det foregående kalenderår:

  • 1) Pengeinstituttets registreringsnummer, jf. bekendtgørelsens § 1.

  • 2) Ejerens identitet, jf. § 3. Efter ejerens død identiteten på den, der er indsat som berettiget til udbetaling af ordningen. Hvis en sådan berettiget ikke findes, indberettes afdødes identitet.

  • 3) Ordningens konto- eller identifikationsnummer. For udenlandske ordninger godkendt af Skatteforvaltningen oplyses ordningsnummer.

  • 4) Ordningens værdi ved kalenderårets udløb.

  • 5) Ordningens afkast opgjort efter pensionsbeskatningslovens § 53 A, stk. 3.

Indberetning efter skatteindberetningslovens § 11 a (aktiesparekonti)
§ 26

Indberetning efter skatteindberetningslovens § 11 a omfatter oplysninger om:

  • 1) Identiteten af den indberetningspligtige, jf. bekendtgørelsens § 1.

  • 2) Ejerens identitet, jf. § 3.

  • 3) Oplysning om ejeren er fuldt eller begrænset skattepligtig.

  • 4) Dato for skattepligtsstatus indtræden og ophør.

  • 5) Entydig identifikation af aktiesparekontoen.

  • 6) Dato for kontoens oprettelse eller ophør.

  • 7) Årets beskatningsgrundlag.

  • 8) Årets skat til betaling.

  • 9) Årets afgiftsgrundlag.

  • 10) Årets afgift.

  • 11) Overføres en aktiesparekonto fra én finansiel virksomhed til en anden, skal overførselsdato, registreringsnummer, jf. § 1, vedrørende henholdsvis den afgivende og den modtagende finansielle virksomhed oplyses.

Indberetning efter skatteindberetningslovens § 12 (renteindtægter m.v.)

Forrentning af erstatningssummer m. v.
§ 27

Indberetningspligten efter skatteindberetningslovens § 12 omfatter, ud over hvad der direkte følger af bestemmelsen:

  • 1) Andelsselskabers forrentning af andelshaveres tilgodehavender, herunder eventuel forrentning af andelskapital eller garantkapital.

  • 2) Forsikringsselskabers forrentning af erstatningssummer.

  • 3) Statens, regionernes eller kommunernes forrentning af erstatningssummer.

Stk. 2 Indberetning som nævnt i stk. 1, nr. 2 og 3, foretages for udbetalingsåret.

§ 28

Indberetning af den valuta, kontoen er ført i, jf. skatteindberetningslovens § 12, stk. 2, skal ske ved indberetning af ISO-valutakode.

Indberetning efter skatteindberetningslovens § 13 (renteudgifter m.v.)
§ 29

Indberetning af den valuta, lånet er ført i, jf. skatteindberetningslovens § 13, stk. 2, nr. 1, skal ske ved indberetning af ISO-valutakode.

Indberetning efter skatteindberetningslovens § 14 (pantebreve i depot)
§ 30

Indberetning af den valuta, pantebrevet er ført i, jf. skatteindberetningslovens § 14, stk. 2, skal ske ved indberetning af ISO-valutakode.

Indberetning efter skatteindberetningslovens § 15 (kvartalsvise renteindberetninger m.v.)
§ 31

Indberetningspligten efter skatteindberetningsloven § 15 påhviler de samme indberetningspligtige som efter skatteindberetningslovens § 13, stk. 1, 1. pkt., og § 14.

Stk. 2 Indberetningen skal indeholde oplysninger til identifikation af låntager, jf. § 3, og oplysninger om konto- og låneforholdet. Indberetningen skal omfatte de samlede ordinære renteudgifter på lån og pantebreve i depot samt reservefonds- og administrationsbidrag, som er tilskrevet eller opkrævet fra kalenderårets start til udgangen af det kvartal, der indberettes om. Indberetningen skal foretages for hvert låneforhold.

Indberetning efter skatteindberetningslovens § 15 a (videregivelse af gebyrer, provisioner eller andre pengeydelser fra investeringsinstitutter)
§ 32

Indberetning efter skatteindberetningslovens § 15 a omfatter oplysninger om:

  • 1) Identiteten af den indberetningspligtige, jf. bekendtgørelsens § 1.

  • 2) Kundens identitet, jf. § 3.

  • 3) Arten af værdipapiret med henblik på at fastlægge, om der er tale om aktie- eller kapitalindkomst, herunder om værdipapiret er optaget til handel på et reguleret marked eller en multilateral handelsfacilitet.

  • 4) Størrelsen af det videregivne beløb.

Indberetning efter skatteindberetningslovens § 16 (depotføreres indberetning om udbytter af aktier m.v.)
§ 33

Indberetningspligten efter skatteindberetningslovens § 16, stk. 1 og 2, omfatter:

  • 1) Depositarens identitet, jf. bekendtgørelsens § 1.

  • 2) Identiteten af udbyttemodtageren eller -modtagerne, jf. § 3.

  • 3) Depotets identitet og art.

  • 4) Størrelsen af det udloddede udbytte ved hver enkelt udlodning før og efter indeholdelse af udbytteskat, den indeholdte udbytteskat og ved udlodning af udbytte af aktier m.v. i danske selskaber m.v. tillige den procentsats, der er anvendt ved eventuel indeholdelse af udbytteskat.

  • 5) Oplysning om baggrunden herfor ved udlodning uden indeholdelse af udbytteskat eller ved indeholdelse af udbytteskat med reduceret sats.

  • 6) Identiteten af aktien m.v., herunder med angivelse af ISIN-fondskode, hvis en sådan er tildelt, og af identiteten af det udloddende selskab m.v. efter Skatteforvaltningens nærmere anvisning.

  • 7) Oplysning om aktien m.v. er optaget til handel på et reguleret marked eller en multilateral handelsfacilitet.

  • 8) Oplysning om hvilket land aktien m.v. er udstedt i.

  • 9) Datoen for vedtagelse eller beslutning om udbetaling eller godskrivning af udbyttet.

Indberetning efter skatteindberetningslovens § 17 (beholdning af aktier m. v. i depot samt erhvervelse og afståelse af aktier m.v.)
§ 34

Indberetningspligten efter skatteindberetningslovens § 17, stk. 1 og 2, omfatter:

  • 1) Depositarens identitet, jf. bekendtgørelsens § 1.

  • 2) Identiteten, jf. § 3, af den eller dem, deponeringen er foretaget for.

  • 3) Depotets identitet.

  • 4) Identiteten af aktien m.v., herunder med angivelse af ISIN-fondskode, hvis en sådan er tildelt, og af identiteten af det udstedende selskab m.v. efter Skatteforvaltningens nærmere anvisning.

  • 5) Antallet af de enkelte aktier m.v.

  • 6) Oplysning om aktien m.v. er optaget til handel på et reguleret marked eller en multilateral handelsfacilitet.

  • 7) Kursværdien ultimo af den enkelte aktie m.v., hvis aktien m.v. er optaget til handel på et reguleret marked eller en multilateral handelsfacilitet.

Stk. 2 Indberetning efter skatteindberetningslovens § 17, stk. 3, omfatter:

  • 1) Identiteten af den indberetningspligtige (værdipapirhandleren), jf. bekendtgørelsens § 1.

  • 2) Identiteten af den eller de, der har erhvervet eller afstået aktien m.v., jf. § 3.

  • 3) Identiteten af den erhvervede eller afståede aktie m.v., herunder med angivelse af ISIN-fondskode, hvis en sådan er tildelt, og af identiteten af det udstedende selskab m.v. efter Skatteforvaltningens nærmere anvisning.

  • 4) Oplysning om aktien m.v. er optaget til handel på et reguleret marked eller en multilateral handelsfacilitet.

  • 5) Antallet af erhvervede eller afståede aktier m.v.

  • 6) Anskaffelses- eller afståelsestidspunktet.

  • 7) Anskaffelses- eller afståelsessummen, herunder de handelsomkostninger, som den indberetningspligtige har kendskab til.

Indberetning efter skatteindberetningslovens § 18 (rente, udbytte og kursværdi af værdipapirer m.v.)

Obligationer, aktier i investeringsselskaber, investeringsbeviser m.v.
§ 35

Indberetningspligten efter skatteindberetningslovens § 18 omfatter følgende værdipapirer samt udbytte og afkast heraf:

  • 1) Danske og udenlandske obligationer, der er massegældsbreve, dog ikke præmieobligationer udstedt uden pålydende rente.

  • 2) Medarbejderobligationer som nævnt i ligningslovens § 7 A, stk. 1, nr. 3, jf. lovbekendtgørelse nr. 176 af 11. marts 2009, uanset om obligationerne er massegældsbreve.

  • 3) Fordringer, der efter kursgevinstlovens § 29, stk. 3, omfattes af kursgevinstlovens kapitel 6 og 7.

  • 4) Hybride gældslignende instrumenter udstedt af selskaber og omfattet af statsskatteloven.

Stk. 2 Indberetningspligten efter skatteindberetningslovens § 18 omfatter endvidere danske og udenlandske investeringsbeviser, herunder konti i kontoførende investeringsforeninger, og udbytte m.v. heraf. Indberetningspligten omfatter endvidere danske og udenlandske aktier m.v. omfattet af aktieavancebeskatningslovens §§ 19 A-19 C om aktier m.v. i investeringsselskaber og udbytte m.v. heraf.

Indberetningens indhold
§ 36

Indberetningspligten efter skatteindberetningslovens § 18 skal som minimum omfatte følgende oplysninger vedrørende det foregående kalenderår:

  • 1) Den indberetningspligtiges identitet, jf. bekendtgørelsens § 1.

  • 2) Identiteten af ejerne og eventuelle rentenydere, jf. § 3.

  • 3) Depotets identitet og art.

Stk. 2 Ved indberetning efter skatteindberetningslovens § 18, stk. 1, indberettes ud over de oplysninger, som er nævnt i stk. 1, følgende oplysninger:

  • 1) Værdipapirernes identitet, herunder med angivelse af ISIN-fondskode, hvis en sådan er tildelt. For konvertible obligationer tillige med angivelse af udstedelseskode.

  • 2) Arten af værdipapirerne efter nærmere anvisning fra Skatteforvaltningen, herunder om de er optaget til handel på et reguleret marked.

  • 3) Antallet eller den nominelle værdi af de enkelte værdipapirer, som indgår i beholdningen ultimo kalenderåret.

  • 4) Størrelsen af årets terminsrenter, tilskrevne renter og andet afkast af de enkelte værdipapirer før skat.

  • 5) Kursværdien ultimo kalenderåret, men kun hvis værdipapiret er registreret i en værdipapircentral eller optaget til handel på et reguleret marked.

Stk. 3 Ved indberetning efter skatteindberetningslovens § 18, stk. 2, af beholdningen ultimo kalenderåret indberettes ud over oplysninger, som er nævnt i stk. 1, følgende oplysninger:

  • 1) Arten af aktierne eller investeringsbeviserne m.v. og om de er optaget til handel på et reguleret marked eller en multilateral handelsfacilitet. For investeringsbeviser omfatter dette desuden oplysning om afdelingens art, og hvad den investerer i. Indberetningen herom foretages efter nærmere anvisning fra Skatteforvaltningen.

  • 2) Identiteten af aktierne eller investeringsbeviserne m.v., herunder med angivelse af ISIN-fondskode, hvis en sådan er tildelt, og af identiteten af det udstedende selskab eller den udstedende forening m.v. efter Skatteforvaltningens nærmere anvisning. Hvis en ISIN-fondskode ikke er tildelt, anvendes anden lignende entydig identifikation.

  • 3) Antallet af de enkelte aktier eller investeringsbeviser m.v., som indgår i beholdningen ultimo kalenderåret.

  • 4) Kursværdien ultimo kalenderåret af de enkelte aktier og investeringsbeviser m.v. For kontoførende investeringsforeninger indberettes kursværdien af indskudsandele og størrelsen af indestående ultimo kalenderåret.

Særligt om udbytter
§ 37

Indberetningen af udbytte af aktier m.v. i investeringsselskaber og investeringsbeviser omfatter de oplysninger, som er nævnt i § 36, stk. 1, og stk. 3, nr. 1 og 2, samt følgende oplysninger:

  • 1) Størrelsen af det udloddede udbytte ved hver enkelt udlodning før og efter indeholdelse af udbytteskat, den indeholdte udbytteskat og ved udlodning af udbytte af aktier m.v. i danske investeringsselskaber og af danske investeringsbeviser den procentsats, der er anvendt ved eventuel indeholdelse af udbytteskat.

  • 2) Oplysning om baggrunden herfor ved udlodning uden indeholdelse af udbytteskat eller ved indeholdelse af udbytteskat med reduceret sats.

  • 3) Datoen for vedtagelse eller beslutning om udbetaling eller godskrivning af udbyttet.

  • 4) Størrelsen af den del af udbyttet, der anses for tillæg til anskaffelsessummen for aktierne eller investeringsbeviserne m.v. efter aktieavancebeskatningslovens § 27.

  • 5) Hvis udbetalingen af udbyttet sker i form af yderligere aktier eller investeringsbeviser m.v., oplyses størrelsen af den del af udbyttet, der udbetales på denne måde, og antallet af aktier eller investeringsbeviser m.v., der udloddes.

  • 6) Angivelse af, om udbyttet er kapitalindkomst efter personskattelovens § 4 eller aktieindkomst efter personskattelovens § 4 a. I næringstilfælde foretages angivelsen, som om næring ikke foreligger.

Oplysningspligt for investeringsforeninger, investeringsinstitutter med minimumsbeskatning, investeringsselskaber og administratorer af værdipapirfonde
§ 38

Investeringsforeninger, investeringsinstitutter med minimumsbeskatning, investeringsselskaber og administratorer af værdipapirfonde skal efter anmodning give den indberetningspligtige de oplysninger, der er nødvendige, for at den indberetningspligtige kan opfylde indberetningspligten. Oplysningerne kan kræves givet inden udgangen af det kalenderår, som oplysningerne vedrører.

Indberetning efter skatteindberetningslovens § 19 (overdragelse m.v. af værdipapirer m.v.)
§ 39

Indberetningspligten efter skatteindberetningslovens § 19 omfatter de i bekendtgørelsens § 35 nævnte obligationer, herunder konvertible obligationer, hybride gældslignende instrumenter udstedt af selskaber og omfattet af statsskatteloven, udbyttekuponer, aktier m.v. omfattet af aktieavancebeskatningslovens §§ 19 A, 19 B eller 19 C og investeringsbeviser m.v.

Stk. 2 Indberetningspligten efter skatteindberetningslovens § 19 omfatter endvidere indgåelse af aftaler om eller overdragelse af terminskontrakter, køberetter og salgsretter som nævnt i kursgevinstlovens § 29, når en af aftaleparterne er en fysisk person, samt fordringer, der efter kursgevinstlovens § 29, stk. 3, omfattes af kursgevinstlovens kapitel 6 og 7. Der skal dog ikke indberettes om kurssikringskontrakter som nævnt i kursgevinstlovens § 30, stk. 2.

Særlige oplysninger
§ 40

Pligten til at indberette om indgåelse af aftaler om kontrakter, jf. § 39, stk. 2, omfatter også pligt til at indberette om ændring af tidligere indgåede aftaler, herunder aftaler om forlængelse af et kontraktforhold.

Stk. 2 Værdipapirer og kontrakter, jf. § 39, med udenlandsk status indberettes særskilt.

Oplysninger om obligationer, herunder konvertible obligationer og aktier m.v. i investeringsselskaber samt investeringsbeviser m.v.
§ 41

Indberetning efter skatteindberetningslovens § 19, stk. 1, omfatter følgende oplysninger:

  • 1) Identiteten af den indberetningspligtige, jf. bekendtgørelsens § 1.

  • 2) Identiteten af den eller de, der har erhvervet eller afstået værdipapiret, eller hvis værdipapir er blevet indfriet, jf. § 3.

  • 3) Identiteten af det erhvervede, afståede eller indfriede værdipapir, herunder med angivelse af ISIN-fondskode, hvis en sådan er tildelt. For investeringsbeviser samt aktier m.v. i investeringsselskaber oplyses endvidere identiteten af det udstedende selskab m.v. efter Skatteforvaltningens nærmere anvisning, og for konvertible obligationer oplyses udstedelseskoden.

  • 4) Arten af værdipapiret, herunder med angivelse af om det er optaget til handel på et reguleret marked eller, for så vidt angår værdipapirer omfattet af aktieavancebeskatningsloven, en multilateral handelsfacilitet. For investeringsbeviser omfatter dette desuden oplysning om afdelingens art, og hvad den investerer i. Indberetningen om arten foretages efter nærmere anvisning fra Skatteforvaltningen.

  • 5) Antallet eller den nominelle værdi af anskaffede eller afståede værdipapirer.

  • 6) Anskaffelses-, afståelses- eller indfrielsestidspunktet.

  • 7) Anskaffelses-, afståelses- eller indfrielsessummen, herunder handelsomkostninger, som den indberetningspligtige har kendskab til.

Indberetning efter skatteindberetningslovens § 19 a (skattepligtige beløb betalt som led i kundeprogrammer m.v.)
§ 42

Indberetning efter skatteindberetningslovens § 19 a omfatter følgende oplysninger:

  • 1) Identiteten af den indberetningspligtige, jf. bekendtgørelsens § 1.

  • 2) Identiteten af kunden, jf. 3.

  • 3) Kalenderårets samlede udbetaling af skattepligtige beløb til kunden.