Bekendtgørelse om produktgodkendelsesprocedurer for detailbankprodukter Kapitel 2

Den konsoliderede version af denne bekendtgørelsen er opdateret til i dag, idet vi har implementeret eventuelle senere ændringsbekendtgørelser i det omfang, de er trådt i kraft - se mere her.

Bekendtgørelse nr. 1645 af 18. december 2018

Kapitel 2 Regler for produktudviklere
Organisatoriske krav m.v.
§ 4

Produktudvikleren skal etablere, gennemføre og revidere effektive produktgodkendelsesprocedurer.

Stk. 2 Produktgodkendelsesprocedurerne skal, i forhold til udvikling og markedsføring af produkterne, sikre, at forbrugerens interesser, mål og karakteristika inddrages med henblik på at forhindre eventuelle skader for forbrugerne og minimere interessekonflikter.

Stk. 3 Produktgodkendelsesprocedurerne skal stå i rimeligt forhold til arten, omfanget og kompleksiteten af produktudviklerens relevante virksomhed samt tage hensyn til produktets potentielle risiko for målgruppen og produktets kompleksitet.

Stk. 4 Produktudvikleren skal regelmæssigt revidere og ajourføre produktgodkendelsesprocedurerne.

§ 5

Produktudvikleren skal sikre, at

  • 1) produktudviklerens medarbejdere, der deltager i udviklingen af et produkt, har viden om produktgodkendelsesprocedurerne og har de fornødne kvalifikationer til at forstå karakteristika og risici for det pågældende produkt,

  • 2) produktgodkendelsesprocedurerne er en integreret del af virksomhedens ledelse, styring og kontrolramme,

  • 3) bestyrelsen godkender etableringen af procedurerne og efterfølgende revisioner, jf. § 4, stk. 1, og

  • 4) produktudviklerens direktion med støtte fra compliancefunktionen er ansvarlig for den interne efterlevelse af produktgodkendelsesprocedurerne.

Afgrænsning af målgruppe
§ 6

Produktudvikleren skal som led i sin produktgodkendelsesprocedure identificere den relevante målgruppe for produktet.

Stk. 2 Produktudvikleren skal sikre, at produktet er hensigtsmæssigt for den identificerede målgruppes interesser, formål og karakteristika. Produktudvikleren skal i den forbindelse foretage en vurdering af målgruppens finansielle kapacitet.

Stk. 3 Produktudvikleren skal identificere de grupper af forbrugere, hvis interesser, formål og karakteristika, som produktet ikke vurderes at være hensigtsmæssigt for.

§ 7

Produktudvikleren må kun udvikle og markedsføre produkter med egenskaber, omkostninger og risici, der stemmer overens med de interesser, formål og karakteristika, der kendetegner den målgruppe, som er identificeret efter § 6, stk. 1 og 2.

Stk. 2 Produktudvikleren skal vurdere, hvordan produktet passer ind i produktudviklerens eksisterende produktsortiment, og om tilstedeværelsen af for mange produktvarianter hindrer forbrugeren i at træffe informerede beslutninger.

Produkttest
§ 8

Produktudvikleren skal, inden et produkt markedsføres eller sælges til en ny målgruppe, eller inden der foretages væsentlige ændringer af et eksisterende produkt, teste produktet for at vurdere, hvordan produktet vil påvirke forbrugerne i en række scenarier, herunder stressscenarier.

Stk. 2 Produktudvikleren skal, hvis testene, jf. stk. 1, viser, at produktet fører til dårlige resultater for målgruppen, foretage de fornødne ændringer af produktet, så produktet bliver hensigtsmæssigt for målgruppen, jf. § 6, stk. 2.

Løbende vurdering af produkter
§ 9

Produktudvikleren skal løbende overvåge markedsførte produkter for at sikre, at produktet fortsat er hensigtsmæssigt for den identificerede målgruppes interesser, formål og karakteristika, jf. § 6, stk. 2.

Stk. 2 Konstaterer produktudvikleren et problem med et produkt på markedet, herunder i forbindelse med overvågning af markedsførte produkter, jf. stk. 1, eller på baggrund af oplysninger fra distributøren, jf. § 19, skal produktudvikleren træffe de nødvendige foranstaltninger til at afhjælpe situationen og forhindre, at skaden sker igen. Produktudvikleren skal desuden omgående underrette distributøren om ændringer af de eksisterende produkter, jf. 1. pkt., og om de eventuelle supplerende foranstaltninger, som skal træffes for at afhjælpe situationen.

Distributionskanaler
§ 10

Produktudvikleren skal udvælge distributionskanaler, der er hensigtsmæssige for den identificerede målgruppe. Produktudvikleren skal i den forbindelse udvælge distributører, der har den fornødne viden, ekspertise og kapacitet til at markedsføre produktet korrekt og til at give forbrugerne relevant information, som forklarer produktets egenskaber og risici.

§ 11

Produktudvikleren skal træffe nødvendige foranstaltninger for at sikre, at distributørerne handler i overensstemmelse med produktudviklerens produktgodkendelsesprocedurer og træffe passende foranstaltninger, hvis en distributionskanal viser sig at være uegnet.

Stk. 2 Produktudvikleren skal løbende kontrollere, at produkterne primært når ud til den identificerede målgruppe gennem de benyttede distributionskanaler, og at produkterne kun sælges uden for målgruppen i tilstrækkeligt begrundede tilfælde.

Oplysninger til distributører
§ 12

Produktudvikleren skal give distributøren relevante oplysninger om produktet, herunder

  • 1) en beskrivelse af produktets vigtigste træk, risici og eventuelle begrænsninger og

  • 2) den samlede pris, som forbrugeren skal betale, herunder alle gebyrer, omkostninger og udgifter forbundet hermed, i det omfang produktudvikleren kender eller med rimelighed må forventes at kende til disse forhold.

Stk. 2 Produktudvikleren skal sikre, at de oplysninger, der gives til distributøren, er klare, præcise og ajourførte, og oplysningerne skal omfatte alle relevante deltaljer, som sætter distributøren i stand til at

  • 1) forstå og markedsføre produktet på korrekt vis, og

  • 2) identificere den målgruppe, som produktet er udviklet til, og de grupper af forbrugere, hvis interesser, formål og karakteristika, som produktet ikke vurderes at være hensigtsmæssigt for, jf. § 6, stk. 1 og 3.