Bekendtgørelse om obligatoriske sprogprøver i grundskolen Kapitel 1

Den konsoliderede version af denne bekendtgørelsen er opdateret til i dag, idet vi har implementeret eventuelle senere ændringsbekendtgørelser i det omfang, de er trådt i kraft - se mere her.

Bekendtgørelse nr. 696 af 04. juli 2019

Kapitel 1 Fælles regler om tilrettelæggelse og planlægning
§ 1

Styrelsen for Undervisning og Kvalitet stiller obligatoriske sprogprøver i grundskolen (centralt fastsatte sprogprøverammer med tilhørende vurderingsskema) til rådighed for de skoler, som skal afholde sådanne sprogprøver. Skolerne afholder prøverne i overensstemmelse med de centralt fastsatte sprogprøverammer, styrelsen stiller til rådighed.

Stk. 2 Skolens leder skal ved kommunikation om og tilrettelæggelse af sprogprøverne, ved selve afviklingen samt ved opfølgningen på sprogprøverne tage hensyn til elevernes alder og modenhed.

§ 2

I starten af skoleåret orienterer skolen forældrene til de elever, som i skoleåret skal sprogprøves, om prøvens form, indhold og formål.

Stk. 2 Skolen orienterer eleverne og deres forældre i god tid forud for begyndelsen af sprogprøven om praktiske og proceduremæssige forhold, herunder rammerne for prøverne.

§ 3

Prøveaflæggelse er offentlig, jf. dog stk. 2.

Stk. 2 Skolens leder kan fravige stk. 1, hvis der foreligger særlige omstændigheder, herunder pladsmæssige eller ordensmæssige grunde, eller hvis hensynet til eleven taler for det.

Stk. 3 Skolens leder tilrettelægger i øvrigt prøveafviklingen under hensyn til elevens alder og modenhed.

§ 4

Skolens leder sørger for, at eleven har hensigtsmæssige arbejdsforhold under sprogprøven, og at prøven gennemføres på en sådan måde, at det er muligt at vurdere elevens individuelle niveau.

§ 5

En elev, der kommer for sent til en sprogprøve eller dele heraf, har ikke krav på at aflægge prøven eller prøvedelen på det pågældende tidspunkt.

Børnehaveklasse
§ 6

Sprogprøven målrettet børnehaveklasse er mundtlig, jf. bilag 1.

Stk. 2 Sprogprøven afvikles ved, at børnehaveklasselederen eller en anden af skolens leder udpeget pædagogisk medarbejder på skolen gennemfører sprogprøven bestående af sproglege med eleverne.

Stk. 3 Prøveafviklingen tilrettelægges på en sådan måde, at flere elever i videst muligt omfang afprøves samtidigt. Dette kan bl.a. ske således, at de under prøven, sammen med andre elever i deres børnehaveklasse, som allerede har bestået prøven, deltager i pædagogiske aktiviteter, som indgår i sprogprøven.

Stk. 4 Skolens leder skal sikre, at prøveafviklingen sker i et trygt miljø for eleven, og at prøven afvikles i en velkendt kontekst i lighed med øvrige dagligdags- og undervisningssituationer.

Stk. 5 De nærmere krav til prøvens indhold er fastsat i bilag 1.

§ 7

Ved sprogprøven afprøver og bedømmer skolen, hvorvidt eleven er sprogparat til at påbegynde undervisningen i 1. klasse, jf. § 11 a, stk. 1, i lov om folkeskolen.

1.-9. klasse
§ 8

Elever i 1.-9. klasse, som er omfattet af § 5, stk. 6, 3. pkt., i lov om folkeskolen, skal bestå en obligatorisk sprogprøve som forudsætning for, at eleven kan ophøre med at modtage undervisning i dansk som andetsprog.

Stk. 2 Elever i 1.-9. klasse, som er omfattet af § 5, stk. 6, 3. pkt., i lov om folkeskolen, og som forud for skoleårets begyndelse har modtaget undervisning i dansk som andetsprog i mindst tre skoleår, eventuelt efter først at have modtaget basisundervisning i dansk som andetsprog i op til to skoleår, skal bestå en obligatorisk sprogprøve inden begyndelsen af det følgende skoleår. Dette gælder i det fjerde skoleår, hvor eleven modtager undervisning i dansk som andetsprog, uanset om skolens leder vurderer, at eleven fortsat har behov for undervisning i dansk som andetsprog.

§ 9

En elev, som efter § 8 skal bestå en obligatorisk sprogprøve, har fire forsøg hertil senest inden begyndelsen af det efterfølgende skoleår.

Stk. 2 En elev, der ikke har bestået sprogprøven efter fire forsøg, jf. stk. 1, og som efter § 8 fortsat skal bestå sprogprøven, skal fortsat undervises i dansk som andetsprog i henhold til gældende regler herom, indtil skolens leder igen indstiller eleven til en obligatorisk prøve, som eleven består. Dette gælder, uanset at eleven ikke skal undervises igen på det pågældende klassetrin, hvis eleven igen ikke består prøven, jf. § 5, stk. 6, 4. pkt., i lov om folkeskolen.

Stk. 3 Skolens leder planlægger sprogprøvernes afholdelse, så eleven kan benytte sine fire forsøg inden den frist, som følger af stk. 1.

§ 10

Sprogprøverne målrettet 1.-9. klasse er individuelle prøver og indeholder en mundtlig og en skriftlig del.

Stk. 2 De nærmere krav til prøvernes indhold er fastsat i bilag 2.