Bekendtgørelse om ledelse, styring og administration af danske UCITS Kapitel 9

Den konsoliderede version af denne bekendtgørelsen er opdateret til i dag, idet vi har implementeret eventuelle senere ændringsbekendtgørelser i det omfang, de er trådt i kraft - se mere her.

Bekendtgørelse nr. 865 af 02. juli 2014,
som ændret ved bekendtgørelse nr. 1105 af 29. juni 2022

Kapitel 9 Transaktioner
Relevante personers personlige transaktioner
§ 41

Såfremt en relevant person er involveret i aktiviteter, der kan medføre en interessekonflikt, eller har adgang til intern viden eller andre fortrolige oplysninger vedrørende de administrerede afdelinger eller transaktioner med eller for de administrerede afdelinger, skal investeringsforvaltningsselskabet have ordninger, der har til formål at forhindre følgende:

  • 1) At den relevante person foretager en personlig transaktion,

    • a) som den pågældende person har forbud mod at foretage efter kapitel 10 i lov om værdipapirhandel m.v.,

    • b) der indebærer misbrug eller uretmæssig videregivelse af de fortrolige oplysninger, og

    • c) der kan være i strid med en forpligtelse, som investeringsforvaltningsselskabet har i henhold til lov om investeringsforeninger m.v., lov om finansiel virksomhed eller lov om værdipapirhandel m.v.

  • 2) At den relevante person rådgiver eller tilskynder en anden person til at indgå i en transaktion med finansielle instrumenter, som, hvis der var tale om en personlig transaktion for den relevante person, ville være omfattet af nr. 1 eller § 18 i bekendtgørelse om de organisatoriske krav til og betingelserne for drift af virksomhed som værdipapirhandler, eller på anden måde svare til misbrug af oplysninger vedrørende ikke-udførte ordrer.

  • 3) At den relevante person meddeler oplysninger eller synspunkter til en anden person, medmindre det sker som led i den korrekte udførelse af den pågældendes erhverv eller tjenesteyderkontrakt, jf. § 36 i lov om værdipapirhandel, hvis den relevante person ved eller med rimelighed burde vide, at den anden person som følge af denne meddelelse vil eller kan antages at ville

Stk. 2 Stk. 1, nr. 2 og 3, finder ikke anvendelse, hvis handlingen sker som led i den korrekte udførelse af den pågældendes erhverv.

Stk. 3 De ordninger, der nævnes i stk. 1, skal udformes på en sådan måde, at følgende sikres:

  • 1) Enhver relevant person, der er omfattet af stk. 1, er bekendt med begrænsningerne i forbindelse med personlige transaktioner og de foranstaltninger, som investeringsforvaltningsselskabet har indført for personlige transaktioner og meddelelse af oplysninger i overensstemmelse med stk. 1.

  • 2) Investeringsforvaltningsselskabet skal omgående underrettes om eller være i stand til at identificere, enhver personlig transaktion, som en relevant person foretager. Er en opgave delegeret, skal investeringsforvaltningsselskabet sikre, at leverandøren fører en liste over de personlige transaktioner, enhver relevant person foretager, og på anmodning omgående videregive disse oplysninger til investeringsforvaltningsselskabet.

  • 3) Investeringsforvaltningsselskabet skal føre en journal over de personlige transaktioner, som investeringsforvaltningsselskabet har modtaget underretning om, eller som investeringsforvaltningsselskabet har identificeret, herunder enhver tilladelse til eller ethvert forbud mod en sådan transaktion.

Stk. 4 Bestemmelserne i stk. 1-3 finder ikke anvendelse på følgende typer personlige transaktioner:

  • 1) Personlige transaktioner, der gennemføres som led i en skønsmæssig porteføljepleje, såfremt der ikke er givet forudgående underretning om transaktionen mellem porteføljeforvalteren og den relevante person eller den anden person, for hvis regning transaktionen gennemføres.

  • 2) Personlige transaktioner med andele i UCITS eller investeringsinstitutter for kollektiv investering, som er underlagt tilsyn i medfør af lovgivningen i et land inden for Den Europæiske Union eller et land, som Unionen har indgået aftale med på det finansielle område, i henhold til hvilken der kræves en tilsvarende risikospredning for så vidt angår deres aktiver, såfremt den relevante person og enhver anden person, for hvis regning transaktionerne gennemføres, ikke er involveret i det pågældende instituts ledelse.

Registrering af transaktioner med finansielle instrumenter
§ 42

Et investeringsforvaltningsselskab skal registrere alle transaktioner med finansielle instrumenter indgået for de administrerede afdelinger. Registreringen skal omfatte følgende:

  • 1) Navn eller anden betegnelse for den relevante afdeling.

  • 2) De oplysninger, der er nødvendige for at identificere det pågældende finansielle instrument.

  • 3) Mængden.

  • 4) Ordrens eller transaktionens type.

  • 5) Prisen.

  • 6) For ordrer, datoen og det nøjagtige tidspunkt for afgivelse af ordren og navn eller anden betegnelse for den person, som ordren blev afgivet til, eller for transaktioner, datoen og det nøjagtige tidspunkt for beslutningen om at handle og for transaktionens gennemførelse.

  • 7) Navnet på den person, som har afgivet ordren eller gennemført transaktionen.

  • 8) Årsagerne til tilbagekaldelse af ordren, hvis det er relevant.

  • 9) Modparten og handelssystem for gennemførte transaktioner.

  • 10) Andre oplysninger, der er nødvendige for at håndtere og prisfastsætte det pågældende dokument.

Registrering af tegnings- og indløsningsordrer
§ 43

Et investeringsforvaltningsselskab skal sikre, at modtagne tegnings- og indløsningsordrer for en administreret afdeling samles og registreres omgående efter modtagelsen.

Stk. 2 Registreringen i henhold til stk. 1, skal omfatter følgende oplysninger:

  • 1) Navnet på den relevante afdeling.

  • 2) Den person, der har afgivet ordren.

  • 3) Den person, som modtager ordren.

  • 4) Datoen og tidspunktet for ordren.

  • 5) Betalingsvilkårene og -midlerne.

  • 6) Ordretypen.

  • 7) Datoen for ordrens udførelse.

  • 8) Antallet af tegnede eller indløste andele.

  • 9) Tegnings- eller indløsningsprisen for hver andel.

  • 10) Andelenes samlede tegnings- eller indløsningsværdi.

  • 11) Ordrens bruttoværdi, inklusive tegningsgebyrer, eller nettobeløbet efter fradrag af indløsningsgebyrer.

Krav til opbevaring af fortegnelser
§ 44

Et investeringsforvaltningsselskab skal opbevare de i §§ 42 og 43 nævnte registreringer i mindst 5 år, medmindre der er behov for en længere periode som følge af det pågældende instruments løbetid.

Stk. 2 Finanstilsynet kan dog i særlige tilfælde kræve, at et investeringsforvaltningsselskab opbevarer de i stk. 1 nævnte registreringer, i et længere tidsrum, afhængigt af det finansielle instruments eller transaktionens art, hvis det er nødvendigt, for at Finanstilsynet eller en anden myndighed kan udøve sit tilsyn i medfør af kapitel 16 i lov om investeringsforeninger m.v.

Stk. 3 Når et investeringsforvaltningsselskabs tilladelse ophører, skal selskabet sørge for opbevaring af de i stk. 1 nævnte registreringer i den resterende del af den 5-årige periode.

Stk. 4 Hvis en afdeling overgår til administration i et andet investeringsforvaltningsselskab eller administrationsselskab, skal det hidtidige investeringsforvaltningsselskab sikre, at det nye investeringsforvaltningsselskab eller administrationsselskab får adgang til de i stk. 1 nævnte registreringer for de sidste 5 år.

Stk. 5 Registreringerne nævnt i stk. 1 skal opbevares på et medium, der tillader lagring af oplysningerne, således at Finanstilsynet eller den udenlandske kompetente myndighed fremover kan henvise til dem, og i en sådan form og på en sådan måde, at følgende betingelser er opfyldt:

  • 1) Finanstilsynet eller den udenlandske kompetente myndighed skal let kunne få adgang til de i §§ 42 og 43 nævnte oplysninger og kunne rekonstruere enhver vigtig fase af behandlingen af hver porteføljetransaktion.

  • 2) Det skal være muligt og let at fastslå eventuelle rettelser eller andre ændringer og registreringernes indhold forud for sådanne eventuelle rettelser eller ændringer.

  • 3) Det skal ikke være muligt på anden vis at manipulere eller ændre registreringerne.